Trög Ambassadeur 5001 TGC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög Ambassadeur 5001 TGC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trög Ambassadeur 5001 TGC

Köpte denna rulle ca 2 veckor sedan och nu efter endast 3 jerkfiskepass så känns rullen plötsligt trög vid invevning. Ju saktare invevning desto trögare känns det och till och med så trögt ibland att det nästan tar stopp i veven. Jag använder beten som väger mellan 40 o 100 gram vilket inte borde va problemet tycker jag då rullen är en jerkbaitrulle. Nu undrar jag ju självklart om nån vet vad som kan va fel med rullen.

Ursprungligen postat av Gäddkäft Visa inlägg
    Köpte denna rulle ca 2 veckor sedan och nu efter endast 3 jerkfiskepass så känns rullen plötsligt trög vid invevning. Ju saktare invevning desto trögare känns det och till och med så trögt ibland att det nästan tar stopp i veven. Jag använder beten som väger mellan 40 o 100 gram vilket inte borde va problemet tycker jag då rullen är en jerkbaitrulle. Nu undrar jag ju självklart om nån vet vad som kan va fel med rullen.
    Vet inte exakt vad felet är men min beter sig exakt likadant efter några få turer, så jag har pensionerat den och ersatt den med en 5500C3 då jag dessutom inte trivdes med vänstervevningen på den, det går minst lika bra att Jerka ,med en högervevad rulle!
    Vad jag skulle göra är att skicka in den till ABU Service och begära att få den åtgärdad eller utbytt mot en som håller för jag misstänker att den är för klen i konstruktionen jämfört med de dyrare Amb rullarna.

Vill Du ha en vänstervevad så välj 5601JB den har jag aldrig hört någon klaga på.

Kommentera

Märkligt, har kört bra många pass med min o inte det minsta tillstymelse med problem.

Vad i för vatten kör du med den?

Kommentera

Du kanske har råkat ställa kastbromsen hårt? Då blir det trögt att veva..

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Jag har ställt kastbromsen som man ska så att den släpper lite lina då man höjer hastigt med spöt. Jag fiskar i bräckt skärgårdsvatten o jag spolar inte av rullen efter fisketurerna om de kan ha nån betydelse??

Kommentera

Polarens rulle sega ihop totalt efter ett par pass i bräckt vatten. Sen fick han en ny han spolar av lite lätt med ljummet vatten efter varje pass o smörjer upp lager osv.. den har hållit hela säsongen för honom..

Kommentera

Ursprungligen postat av Dookii Visa inlägg
              Polarens rulle sega ihop totalt efter ett par pass i bräckt vatten. Sen fick han en ny han spolar av lite lätt med ljummet vatten efter varje pass o smörjer upp lager osv.. den har hållit hela säsongen för honom..
              Ok han fick en ny alltså, men smörjer han rullen efter VARJE fiskepass?

Kommentera

Han gör det.. men han behandlar rullen som sin lilla bäbis. Lite overkill o göra det efter varje pass. Men spola rullen efter varje pass o ge fan i smörja den totalt kan ju inte bli så bra i slutändan heller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Vet inte exakt vad felet är men min beter sig exakt likadant efter några få turer, så jag har pensionerat den och ersatt den med en 5500C3 då jag dessutom inte trivdes med vänstervevningen på den, det går minst lika bra att Jerka ,med en högervevad rulle!
                  Vad jag skulle göra är att skicka in den till ABU Service och begära att få den åtgärdad eller utbytt mot en som håller för jag misstänker att den är för klen i konstruktionen jämfört med de dyrare Amb rullarna.

Vill Du ha en vänstervevad så välj 5601JB den har jag aldrig hört någon klaga på.
                  Konstigt, jag köpte Amb 5001 TGC i ett jerkbaitpaket på www.fishit.com (BeOutdoor) då fick man med ett kunnanspö som pallar upp till 125 gramsbeten. Om då denna rulle inte pallar ens 60 grams beten (som jag oftast fiskat med hittills) då är ju Ambassadeur 5001 TGC en ren bluff eftersom den är tillverkad för just jerkbaitfiske och många verkar ha samma problem, att den inte pallar för ..jerkbaitfiske.

Tack för rulltipset. Kanske blir en 5601JB till vårens fiske.

Kommentera

Jag skulle vilja kolla på era rullar och hur ni hanterar dom, inte ska en amba skära ihop efter tre pass. Anklagar ingen men jag misstänker nåt..........
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04