Revo Inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Inshore

Hej alla!
    Jag har inhandlat en Revo inshore och börjat jerka lite med den. Saken är att jag inte har kastat så mkt med spinnrullar förut, och nu när jag använt den ett par gånger så händer det att mitt i kastet så "kniper" bromsen åt följd av ett ljudligt knarr...så jag kommer inte mera än 3m med dom kasten =(. Men det händer inte varje kast. Så det jag undrar över är, är det min kastteknik det är fel på? lr är det fel på rullen ?

Hummm... låter konstigt! jag har en och den har aldrig knarrat? Det är inte så att linan skär ner i de undre lagren? Detta kan bero på att när man använder stum flätlina så accelererar spolen för snabbt och det blir trassel! Finns ett par filmer man kan kolla på för att lära sig och det är Gäddfeber & King of the jerkbait!

1. Börja med att kasta i medvind! Det är alltid lättare än motvind.
    2. Ställ kastbromsen! (Stjärnhjulet är till den vanliga bromsen, medans den lilla runda saken är kastbromsen) Om du frikopplar rullen och sedan skruvar åt kastbromsen så att betet åker sakt neråt så har du hamnat rätt! Nu blir inte kasten så långa men du slipper trassel! Allt eftersom du blir bättre på att kasta så kan du lätta på spärren, därmed blir kasten längre!

Lånar tråden en smula..
    Däremot har jag märkt en riktigt störande detalj med revo inshore och det är att linspridaren inte rör sig när man kastar! Kanske något av rullproffsen kan förklara! Detta blir ju lite tokigt om man kastar ett par korta kast för att sedan "sopa" på ett rejält! Då blir det att spolen "hoppar"

Lycka till med kasten
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-09-15, 06:22.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag köpte en Revo Inshore i slutet på förra året, men som jerkrulle höll den bara 3 veckor innan den rasade, så använd den bara ihop med dom lättaste jerkbetena så håller den (förhoppningsvis)

Annars så gillade jag den rullen mkt, ligger fint i handen o kastar långt!

Kommentera

Hmm jag har nog provat det där du skriver om Grävlingen, kanske fel på rullen då! Jä... skit jag som ska ut i morgon o jerka! Man blir ju frustrerad! vill inte att rullen ska vara borta i flera veckor när den är så ny.... Inga förslag på rullar som duger till jerk??
        Tackar för svaren Grävlingen och Carter.

Kommentera

Ursprungligen postat av whimpei Visa inlägg
          Hmm jag har nog provat det där du skriver om Grävlingen, kanske fel på rullen då! Jä... skit jag som ska ut i morgon o jerka! Man blir ju frustrerad! vill inte att rullen ska vara borta i flera veckor när den är så ny.... Inga förslag på rullar som duger till jerk??
          Tackar för svaren Grävlingen och Carter.
          Ambassadeur 5601C JB
          En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Hummm... låter konstigt! jag har en och den har aldrig knarrat? Det är inte så att linan skär ner i de undre lagren? Detta kan bero på att när man använder stum flätlina så accelererar spolen för snabbt och det blir trassel! Finns ett par filmer man kan kolla på för att lära sig och det är Gäddfeber & King of the jerkbait!

1. Börja med att kasta i medvind! Det är alltid lättare än motvind.
            2. Ställ kastbromsen! (Stjärnhjulet är till den vanliga bromsen, medans den lilla runda saken är kastbromsen) Om du frikopplar rullen och sedan skruvar åt kastbromsen så att betet åker sakt neråt så har du hamnat rätt! Nu blir inte kasten så långa men du slipper trassel! Allt eftersom du blir bättre på att kasta så kan du lätta på spärren, därmed blir kasten längre!

Lånar tråden en smula..
            Däremot har jag märkt en riktigt störande detalj med revo inshore och det är att linspridaren inte rör sig när man kastar! Kanske något av rullproffsen kan förklara! Detta blir ju lite tokigt om man kastar ett par korta kast för att sedan "sopa" på ett rejält! Då blir det att spolen "hoppar"

Lycka till med kasten
            Tror det är som så att linspridaren står still pga att spolen är så smal att det inte gör så mkt skildnad. Men jag kan ha fel.

Kommentera

Tror det är tänkt att den inte ska röra sig när man har frikopplat för på min SX så står den still också.
              Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
                Tror det är tänkt att den inte ska röra sig när man har frikopplat för på min SX så står den still också.
                Ja den ska stå still på Revo rullarna.
                Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                Full fart spar tid
                http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

På nästan alla lågprofilrullar står linspridaren stilla under kast och då fisken tar lina, så även på många runda rullar med inte allt för bred spole. Den enda lågprofilare jag känner till som har synkroniserad linspridare är Quantum Cabo. Beror på vem du frågar, men för gäddfiske med tunga beten och grova linor anser jag att en med synkad spridare är lämpligare.

Kommentera

Mjo, jag håller med om att synkad linspridar är att föredra! men men...
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04