tillverka egen spötub? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tillverka egen spötub?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tillverka egen spötub?

tja!

tänkte göra egna spötuber så jag åkte till k-rauta o kolla på pvc rör. döm om min förvåning när jag såg att 75x2000mm kosta 200kr!

tänkte göra 3st men tycker 600kr låter lite dyrt.

nån som har tips på var man kan få tag på bra/billigt material? bästa sättet o gå tillväga vid tillverkning??

/frid

Ursprungligen postat av sooman Visa inlägg
    tja!

tänkte göra egna spötuber så jag åkte till k-rauta o kolla på pvc rör. döm om min förvåning när jag såg att 75x2000mm kosta 200kr!

nån som har tips på var man kan få tag på bra/billigt material? bästa sättet o gå tillväga vid tillverkning??

/frid
    Köpte stuprör av plast 75x1000 för 30 lr 40 kr på bauhaus men det borde ju finns på andra ställen också. Leta sen fram 2 burklock som passade i diameter, sen fram med symaskinen och kanske ta ett axelband från nån gammal väska. Fanns också förlängningskoppling som skulle gjort allt lättare men jag behövde inte ha tuben så lång (3-delat 9 fot och 2-delad 6 fot går å få i).
    mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av sooman Visa inlägg
      tja!

/frid
      Ett bra tips är ett enkelt wellpapp rör som du lindar glasfiberväv runt och måla med badrumsfärg, låter krångligare än det är. Har gjort ett sånt på en fritidsgård för nästan 20 år sedan, håller fortfarande.

Kommentera

tack , ska prova båda sätten!

/skitfiske

Kommentera

kan det inte vara lite trevligt för spöna och så om du hade lite mjukt på insidan så det inte bara är stenhårt för dem de borde ju skyddas ännu bättre då?
          Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Just det, mjuka till för spöna. Ta gamla tygfodralet att ha i tuben om det passar annars sy eget. Ändarna på tuben är viktigast att få stötdämpande för spöna, liggunderlag passar bra att skära ut en bit av och limma fast.

Kommentera

Du behöver följande:

1 Rör - VP rör (El-dragning) cirka 110:-
              2 st Lock - finns till VP rören
              2st Skumgummibitar - Finns att köpa i sytillbehörsaffärar för att montera i locken. till för att skydda toppögla! Ännu billigare är en mjuk tvättsvamp!
              Tejp för att "armera" röret lite håller bättre då!
              Vill du lyxa till det kan du köpa två spännband! Det ena använder du till handtag mitt på tuben, det andra för att fästa locket vid tuben.

Spänbanden går att tejpa fast (armerad tejp), det som ska fästas i locket går dock att fästa med skruv, bricka & mutter (Döljs ju av skumgummit i locket) Ha inte några skruvar i röret eftersom dessa kan skada spöet!

Lycka till!

Kan fixa en ritning om någon vill ha...
              Senast ändrad av Grävlingen; 2008-09-09, 10:24.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Abu/berkley/fenwick tuberna kostar väl 200:- att köpa i affären till spöna verkar vara lika billigt som ditt förslag grävlingen...
                Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Spötub i läder

Ett tips om man gillar att slöjda är att klä in tuben i skinn. Behövs ju inte men ja kan tycka att det är snyggt

bifogar några bilder på hur det kan se ut
                  Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
                    Abu/berkley/fenwick tuberna kostar väl 200:- att köpa i affären till spöna verkar vara lika billigt som ditt förslag grävlingen...
                    Är de verkligen HÅRDA?? Har aldrig sett dessa väskor "live", men har uppfattat dem som ganska mjuka..

Skulle behöva en tub till mina 1-delade Berkley Series One Skeletor spön på 6 fot. En väska med HÅRD tub för spöet som även rymmer en Shimano Symetre 750fi riggad och klar vore perfekt. Har ett 6-18 gram till UL/jiggfiske som jag använder symetren på och ett 8-36 grams vertikaljigg som jag kör Nasci 2500 på bland annat.

Någon som har sett Berkleys väska med tub i verkligheten? Är den styv eller mjuk, vadderad, liksom?
                    Min blogg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S