Hjälp med Havsörings spö!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Havsörings spö!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Havsörings spö!!

Jag har kollat på ett som är 11.6 fot vikt 5 - 30 gram, samt ett som var 12.6 fot vikt 5-35 gram....dom är till haspelrulle o kommer att användas längs kusten (utvadad) som kompliment till mitt 10.2 fots (9-41 gram) spö med multirulle.

Så vad tror ni om dom spöna, det är omöjligt att att känna om dom är rätt när man står o "klämmer" på dom i affären, vad har ni själva för spön till detta fisket?

Tacksam för svar!

Vad som

Hej. Tog återigen upp fisket detta år.

Åkte till Jula varuhus. Köpte ett 199 kr spö där(teleskop) . Köpte även drag (kopier hearing) och det är nu Juli månad. Allt har funkat kanon spöt håller, rullen trasslar ej dragen e rostiga. Men jösses va fisk det landats i år ;.-)))

Det behöver ej va så svårt.

Lycka till.

Kommentera

Mjaa, hade kanske tänkt mig lite bättre kvalle än jula har på sina spö, men tack ändå!

Kan tänka mig att lägga ca 1500kr på ett spö!

Kommentera

12.6 fot är riktigt långt, kan bli lite lurigt vid landningen om du ska krångla i fisken i en håv tex. Kör själv med ett Berkley Series One 9 fot 7-28g samt ett 10.3 fots Excalibur Öland med ungefär samma spec (kommer inte ihåg exakt kastvikt). Båda är haspel.
        Ditt 11.6 fots borde räcka gott tycker jag.

Kommentera

Precis vad jag tänkt ang hovningen att 12.6 fot blir kanske lite klurigt.

Har kikat på Series one spöna, dom gillar jag....förutom screw down rullfästet! har haft det på andra spö som gått sönder, men det har kanske blitt bättre?

Kommentera

Jag har också gått och funderat på ett nytt HÖ-spö och har sneglat extra mycket på grey's som verkar bra "på pappret"

http://www.fiskedepan.se/catalog/index.php?cPath=51

Någon som vet om de är någonting att ha?
            http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Har ett Series One men med för spinn och lite tyngre kastvikter från nått till 40g riktigt skönt spö
              Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Gå loss på antingen ett berkley series one spö eller ett berkley series one sceletor. Jag e helt insnöad på sceletor, Funderar på att köpa ett tredje spö i den serien. Grymma!
                sigpic

Kommentera

Vilken är skillnaden egentligen på sceletor och den "vanliga"?
                  Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Skillnaden mellan Skelletor och de andra S1orna är handtaget och 100,-.

Series One spöna är OK, och 10ft är en bra kompromiss mellan räckvidd, känsla och att hantera elak fisk när det är bökigt. Det kan kanske kännas lite väl styv med beten under 20g, och lite kort kan jag tycka. 9ft S1 klassad 4-20g är ett riktigt bra spö för öring och beten 8-18g, liten multi och 0.15 lina.

Signa Salmon 10'2ft är ett mycket bra alternativ, suveränt att drilla fisk med, utmärkt balans, men räckvidden med en otrimmad multi är kanske inte den bästa. Dock är räckvidden med en rätt vässad 2500a i absolut världsklass, så det gäller att hitta ett spö som passar rullen eller vice versa.

Eftersom det är hopplöst svårt att hitta en bra beteskatapult för beten 10 - 30g som är bra att drilla fisk med och som har bra balans, har jag bråkat med Lundgrens ett tag i ärendet. Just nu, tillsammans med RST, håller Lundgrens på att plocka fram ett helt nytt spö för just havsöring, 10 - 30g, c:a 11ft, för multirulle. RST brukar veta vad de gör och specifikationen är klar, så vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars har kanske Lundgrens kvar några RST Impuls 9,6ft (klassat upp till 20g), det är ett väldigt bra spö för pengarna även det är lite mjukt för min smak.

Om det är kastlängder med beten 18 - 40g som gäller är Fenwick Ironfeather II helt suveränt, men balansen är "hej kom och hjälp mig" (jag laddade i 60g i änden och då blev det OK), och det är inte kul att drilla fisk med det. Spöet är till salu för en mycket rimlig peng om någon är intresserad.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 909 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist