Tappa mycket fisk på the pig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappa mycket fisk på the pig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv fiskar jag inte Pig Susp som ett ytbete. Det finns bättre beten till det. Den flytande Pigen tex. Har själv inga större problem med krokningarna, tror att det ofta kan bero på tillfälligheter, dagsform eller mesiga gäddor tex. Gamma eller Owner 2/0 är mitt krokval.

//Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
      Underlättar knappast att ta bort ownerkrokarna och enbart köra med en krok som dessutom är slöare.
      Tror mer på för klena och sena mothugg... Eller att gäddorna bara naffsade.
      Jo, owner är sylvassa, för vassa så att dom skär i käften på fisken och därmed lossnar. Kör du med en krok så har du färre hullingar att driva in.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Jo, owner är sylvassa, för vassa så att dom skär i käften på fisken och därmed lossnar. Kör du med en krok så har du färre hullingar att driva in.
        Skitsnack.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
          Skulle vilja säga precis tvärt om, iallafall när det gäller delen med för sena mothugg. När man ser fisken hugga gör man reflexmässigt mothugget då man ser fisken ta betet, detta är ofta för tidigt vilket gör att man rycker betet ur munnen på gäddan. Ha lite is i magen när du gör mothugget så ska du se att dom sitter där så småning om...
          Ska pröva det nästa gång! Och ja, på de flesta huggen har ja sett när gäddan huggit och jag har väl då reflexmässigt gjort mothugg, i det här fallet för tidigt.
          Men det är svårt att bara stå och vänta någon sekund när man vet att gäddan har betet i munnen och kan spotta ut det när som helst
          Jerkbait ftw!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Pantern Visa inlägg
            Jag kör 3/0 gamakatsu på mina suspender och har inga problem med krokningarna.
            Håller med, säger sig självt att man inte kan köra med en 1/0a på buken...
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Håller med, säger sig självt att man inte kan köra med en 1/0a på buken...
              Så du menar att jag ska byta till större krokar? Har 2/0 eller 3/0 Gamakatsu jag kan sätta på isåfall, men sjunker den inte mycket snabbare då? Jag vill ha den så att den sjunker väääldigt sakta... Btw, vilken tafs ska jag köra med för att få den så sakta sjunkande som möjligt? Har försökt lite med att göra egna men lyckas inte få ihop knuten/låsningen till tafsen... Har Drennan soft strand Pike wire 28lb, någon som har tips på hur jag ska fixa ihop den?
              Senast ändrad av Diezel; 2008-05-19, 19:32.
              Jerkbait ftw!

Kommentera

Jag har kört Owner till mycket, men de är aldrig bättre än tvåa. Jag tycker det finns bättre krokar för de flesta ändamål.

Skicka på ett annat fabrikat så tror jag det bättrar sig. Nu uttalar jag mig utan större kännedom om betet i sig och dess krokningsegenskaper, utan endast med kunskap om krokar.

/K
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                  Jag har kört Owner till mycket, men de är aldrig bättre än tvåa. Jag tycker det finns bättre krokar för de flesta ändamål.

Skicka på ett annat fabrikat så tror jag det bättrar sig. Nu uttalar jag mig utan större kännedom om betet i sig och dess krokningsegenskaper, utan endast med kunskap om krokar.

/K
                  Instämmer, har testat och kört lite owner nu och har tappat ovanligt många fiskar och spetsarna blir slöa snabbt..

Den krok som jag krokat bäst med och tappat minst fisk på är Eagle Claw, kör oftast med den kroken.

Angående krokningsegenskaperna på piggen så tycker jag att den krokar bra, men som sagt så kan man missa en del fisk (oftast mindre) när man ser när dom hygger i ytan och man rycker ofta iväg betet av ren reflex.. Jag kör med Eagle Claw 2/0 på mina, och med 2 fjäderringar på den mittersta kroken.

Kommentera

Vilken owner krok kör du med? det finns 2 typer av spets på owner. en heter needle point och den anra heter cutting point (cutting poin är innåt böjda). cutting point är helt värdelösa i mina ögon.

Kommentera

Ursprungligen postat av infect Visa inlägg
                      Vilken owner krok kör du med? det finns 2 typer av spets på owner. en heter needle point och den anra heter cutting point (cutting poin är innåt böjda). cutting point är helt värdelösa i mina ögon.

Needle point är det, de är inte innåtböjda.. Men ska kanske prova att byta till större krokar eftersom att flertalet verkar använda det. Men som i min tidigare fråga, sjunker de inte snabbt då? Tackar för alla svar!
                      Jerkbait ftw!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S