Jerkbaitspö haspel???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitspö haspel????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ni som kastar tunga drag me haspel upplever ni inte att flätlinan skär in i fingret? Det gjorde jag iaf när jag testade jerka med haspel i en nödsituation I övrigt gick det faktiskt otroligt bra.
    När drar vi?

Kommentera

Med fegis handske typ denna på kasthanden, http://shop.lundgrensfiske.com/produ...9&sub=0&page=1
      så tycker jag det funkar OK.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Kastat med en 135 grams popper med en Okuma Eclipz 90 och haft en del hårda hugg ifrån barracudor upp till 8-9 kilo. När du vevar snabbt med en popper och får såna hugg då kan du räkna ut att belastningen blir hård.
        Ja att det blir en högbelastning av det kan jag tänka mig! =) Men det är ändå dom frekvänta start å stoppen i samband med rycken som tär mest på rullarna ! Oavsett vilken rulltyp man använder fast mest påfrestning blir det på en haspelrulle!

Kommentera

Vet inte om det är så att multirullar tål mer, en överdimensionerad rulle för jerk
          som haspeln Okuma Eclipz 90 med linkapacitet, 370meter 0,5mm tål nog mer en än en liten multi.
          Har kvaddat en liten shimano multi på HÖ fiske med flätlina, det funkar ju lite som jerkfiske med start- och stopp, knyck på betena.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vet inte om det är så att multirullar tål mer, en överdimensionerad rulle för jerk
            som haspeln Okuma Eclipz 90 med linkapacitet, 370meter 0,5mm tål nog mer en än en liten multi.
            Har kvaddat en liten shimano multi på HÖ fiske med flätlina, det funkar ju lite som jerkfiske med start- och stopp, knyck på betena.
            Klart det är skillnad på olika mulltirullar ang hållbarheten å robustheten likväl som det är skillnad på samma saker när det gäller olika hasplar! Men om du tar och jämför tekniken mellan haspel å mullti så går linan in rätt mot spolen på mulltirullarna medans haspelrullarna bryter linans riktning åt sidan och sen rundar lintrissan tillbaka! Bygelarmen och rotorn å spolen ska ta upp all den kraft som blir och detta sliter mer och blir en större påfrestning av alla brytningar som ska ta upp kraften från ett tungt drag tex! Och ska man då utsätta dessa punkter för kraftiga ryck samtidigt så förstår du själv att en mullti är mera lämpad för tunga å kraftiga påfrestningar än en haspelrulle! Bortser man från detta med tekninkens fördelar så kan man använda å fiska med vilken rulle som helst! Men jag har iaf aldrig sett en 10 tons lyftkran som "hasplar" upp wiren! Den lindas på och lindas av...= mullti! =)

Kommentera

Hmm, många som kör surfcasting kör med haspel, jo, jag kör både och, älskar min UT trimmade 5500:a, men växlar mellan båda.
              En stor belastning som du glömmer bort är trassel, då rycker det rejält i en multirulle och betydligt mindre på en haspel.

Kommentera

Hmm, många som kör surfcasting kör med haspel, jo, jag kör både och, älskar min UT trimmade 5500:a, men växlar mellan båda.
                En stor belastning som du glömmer bort är trassel, då rycker det rejält i en multirulle och betydligt mindre på en haspel.
                Ja nu är väl inte surfcasting det samma som jerk som det handlade om? Och hasplar å löslina under frekvent hemtagning går dåligt ihop blir lätt lösa linvarv som kan ställa till strul med att ett litet eller stort "nystan" kan fara ut vid ett kast!
                Trassel på en UT trimmad 5500 ??? Det kan väl inte vara möjligt måste vara SBS isf! =)
                Senast ändrad av CA; 2008-04-22, 20:55. Anledning: ops

Kommentera

Kommentera

finns det någon film eller videoklipp han är med i så man får se hur han hanterar det med haspelspö?
                    Abborre: 1700gr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist