Hur mycket lina behövs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket lina behövs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Flodebanan; Ditt tips verkar lönsamt för alla fiskebutiker som säljer sjunkande, tunga jerkbaits! Den dagen kommer allt närmare när du har ditt livs fisk på kroken och den "lite dassiga" linan går av. Vem ska du skylla på då, Herr Visdom eller Herr Snålhet? Dagar, veckor, månader och år av fiske har lärt mig att fiskelinor är färskvara. Varje annan teori kostar pengar och förlorad fisk.
    Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
    Old Firehand
    www.trumman.com
    Har aldrig haft problem med att vända på linan och använda den delen som aldrig varit avspolad ifrån rullen. Det är mer eller mindre som att använda lina som suttit på bulk i ett par månader..är den också kasserad eller?.

Tror det är fler med mig som aldrig stött på problem med att vända på flätlina och använda den del som är "oanvänd".

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow Visa inlägg
      Har aldrig haft problem med att vända på linan och använda den delen som aldrig varit avspolad ifrån rullen. Det är mer eller mindre som att använda lina som suttit på bulk i ett par månader..är den också kasserad eller?.

Tror det är fler med mig som aldrig stött på problem med att vända på flätlina och använda den del som är "oanvänd".
      Hej Ewerflow; Eftersom du själv enligt tidigare inlägg tydligen gått över från 0,32 till 0,41 mm PowerPro har du med all tydlighet insett att en lina med större snittarea bör hålla både längre och bättre. När det blir hack eller skavsår på en tunnare flätlina då går den av vid nästa mothugg eller bottennapp. Alternativt blir ditt nästa kast ditt livs rekordkast när din sjunkande jerkbait försvinner rakt in i solen! Å andra sidan minns jag norrmannen som hade ett kort som det stod VÄND på båda sidorna. Ryktet förtäljer att han har lika roligt än idag.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

När jag köppte min jerkutrustning på lundgrens för nån vecka sen, så spolade P A på tuf line XP 0.41 på min amba 5601 JB, och typ första gången när jag provfiskar med den (från land), så får man ju så klart bottennapp, och linan går av efter ungefär 30 minuters slit... Men, sist jag fiskade så lyckades jag kasta av all lina enda till nylonlinan i botten... Det var ett ganska långt kast iofs, men det känns som om jag har lite väl lite lina på min rulle nu va? :/
        // Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Hej allesammans, tack för de fina svaren.

Det är så att ja hade linan hemma redan (274 m köpt av calle sierra) så ja spolade på så mycket som ja tyckte såg bra ut, det blev som nån skrev ca 3mm kvar till spolkanten.
          Ja använde den knuten som bakos lade en bild på o det verkade funka helt ok.
          Ja har nu x-antal meter kvar som ja ska sätta på en amba jb om ja tar mej råd att köpa en sån, det lär väl bli en del kvar efter det med o det kan ju va bra att ha.
          Ja brukar vända på linan så att det blir nytt o fint efter en säsong eller när det nu blir... men ja måste bara säga att strike wire som ja hade innan fick ja vända på efter bara nån månad...
          I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
          Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
            Hej allesammans, tack för de fina svaren.

Det är så att ja hade linan hemma redan (274 m köpt av calle sierra) så ja spolade på så mycket som ja tyckte såg bra ut, det blev som nån skrev ca 3mm kvar till spolkanten.
            Ja använde den knuten som bakos lade en bild på o det verkade funka helt ok.
            Ja har nu x-antal meter kvar som ja ska sätta på en amba jb om ja tar mej råd att köpa en sån, det lär väl bli en del kvar efter det med o det kan ju va bra att ha.
            Ja brukar vända på linan så att det blir nytt o fint efter en säsong eller när det nu blir... men ja måste bara säga att strike wire som ja hade innan fick ja vända på efter bara nån månad...
            Hej Roach Master; Det var jag som skrev att 2-3 mm från spolkanten är lagom linmängd på rullen. För mycket lina trasslar och för lite lina bromsar! En vanlig homogen nylonlina stoppar mycket bättre mot nötning från botten och stenar än världens dyraste och starkaste flätlina. Visst kan man vända flätlinan ut och in på spolen en gång efter 10-15 dagars fiske, men kolla då meter för meter att linan inte är skadad någonstans nära mitten. Det är mycket dyrare att köpa nya jerkbaits än att spola på ny flätlina på rullen 2-3 ggr/fiskesäsong. Mina råd kommer från en som alltid varit efterklok!
            One day spent fishing adds another day to your life!
            Old Firehand

Ps.Världen är inte så stor! I Väse bor eller bodde en av mina gamla, gäddfiskande vänner Hans och Håkan Persson. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-03-12, 19:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Roach Master; Det var jag som skrev att 2-3 mm från spolkanten är lagom linmängd på rullen. För mycket lina trasslar och för lite lina bromsar! En vanlig homogen nylonlina stoppar mycket bättre mot nötning från botten och stenar än världens dyraste och starkaste flätlina. Visst kan man vända flätlinan ut och in på spolen en gång efter 10-15 dagars fiske, men kolla då meter för meter att linan inte är skadad någonstans nära mitten. Det är mycket dyrare att köpa nya jerkbaits än att spola på ny flätlina på rullen 2-3 ggr/fiskesäsong. Mina råd kommer från en som alltid varit efterklok!
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand

Ps.Världen är inte så stor! I Väse bor eller bodde en av mina gamla, gäddfiskande vänner Hans och Håkan Persson. Ds.
              Ja det med kostnaden har du ju rätt i, men om det är ca 100 m på spolen så borde ju de innersta x-antal metrarna vara orörda? Då borde de ju gå bra för den linan har ju inte nötts mot nåt.

Det med gäddpolarna har ja ingen aning om vilka de är, men har du kontakt med dem än så kan du ju säga att ja finns här om de vill ge ut lite tips.
              I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
              Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
                Ja det med kostnaden har du ju rätt i, men om det är ca 100 m på spolen så borde ju de innersta x-antal metrarna vara orörda? Då borde de ju gå bra för den linan har ju inte nötts mot nåt.

Det med gäddpolarna har ja ingen aning om vilka de är, men har du kontakt med dem än så kan du ju säga att ja finns här om de vill ge ut lite tips.
                Hej Roach Master; Det har runnit mycket vatten under våra broar sedan dess.... Jag har inte haft Hans & Håkan P. som "gäddpolare" utan har fått brev av dem, talat med dem i telefon och haft dem som kunder till mitt företag. Bröderna Hans och Håkan Persson var på 1970- och 1980-talet kända som några av Vänerns skickligaste gäddtrollare. De tillverkade egna jättewobblers av trä med aluminiumsked i stil med min ledade Saida Magnum och 25 cm LEF Kid, en egentillverkad, förstorad träversion av Husky Cisco Kid 1800. Du hittar beskrivande text och bilder av LEF Kid i min bok "Gäddfiskarens Specialknep" (Bonniers 1972). Hur många 10-kilos gäddor Hans & Håkan Persson fångade i Vänern utanför Karlstad har jag inga exakta siffror på, men nog var det cirka 100 st 10+ och några över 14 kilo också.... Om du letar i gamla FiskeJournalen fisketidningar från 1974 och framåt lär du hitta en hel del som skrivits av och om Bröderna Persson och fångade monstergäddor i Vänern på egentillverkade jättewobblers.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 734 visningar
                0 gillar