Bästa spinnaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Imo är det en svart abu roulette

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
      Myran agat 7g , gärna koppar sked
      Den klart bästa spinnaren som finns
      Hur kastar man med ett drag som väger 7gram?!?!?

Näe - Shumway screemer köpte jag hos Lundgrens i gamla stan... den är grym! Gett mycket fisk i sommar. 60gram lite drygt, och lättspunnet!

Kommentera

• De spinnare jag haft störst framgång med är Mörumspinnaren, Wipp och Vibrax. Mepps tandemspinnare och Woblex bör också nämnas.

Mörrumspinnaren är en sk pendelspinnare och har, som OF påpekat, bland annat den fördelen att den spinner även när den sjunker. I min draglåda har jag några andra, franska, spinnare tillverkade enligt samma princip, bla av Mepps fabrikat. Dessa fungerar precis lika bra som Mörrumspinnaren gör.

Kommentera

• De enda spinnare jag fått fisk på är abu reflexspinnare. Så för mig är den klart bäst
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• En sommardag för drygt 40 år sedan bjöds jag på ett oförglömligt abborrefiske i sjön på landet som sedan dess präglat mitt val av favoritspinnaren nr 1.

Min fiskementor, farbror Åke, hade kommit på besök från Jämtland och med sig hade han en stor Planobox fylld med en enda spinnarmodell.

Vi rodde ut till abborregrundet i farsans Örnjolle...ingen optimal fiskebåt...men det var vad vi hade att tillgå. Solen sken och det blåste rätt kraftigt...nästan så det gick vita gäss på sjön

Ankare saknades så det var bara att ro upp i lovart för att sedan drifta över grundet

Väl framme så öppnade Åke sin imponerande draglåda....och jag skämtar inte...där låg säkert ett par hundra spinnare.....alla av samma storlek och modell....farbror Åke letade en stund och plockade sen fram en som han räckte till mig och sa "den här kan du inte misslyckas med..."

Jag satte på draget.....farbror Åke tog ett likadant och vi kastade ut med vinden.....pang...pang...dubbelhugg i första kastet!!!

...sen följde ett av det grymmaste abborrefisken jag upplevt......vi hade hugg i stort sett i varje kast.....vi hann väl med att landa 2-3 abborrar var per drift över grundet....och efter 5-6 drifter var spannen full och vi fick ge oss.......

Visst ja, vad var det som låg i farbror Åkes låda?

Den var full av 7 grams ABU Reflex-spinnare......han hade nog alla färger som fanns vid den tiden, men en färg dominerade helt klart.....röd kropp med vita prickar och guldsked...och det var den vi körde med

Dagen efter vårt grymma fiske bar det av raka vägen till sporthandlarn i Trosa för att inhandlas 7-grams reflexspinnare

Jag hittade ett 5-pack med olika färger och slog till.....för en 10-åring var det möjligen ett stort utlägg....men snacka om investering....22 kr och 50 öre kostade den...hur vet jag det?...har kvar asken och 4 av 5 spinnare än idag.....och prislappen sitter kvar...

Idag får inte spinnarna lika mycket tid i vattnet som då men sätter jag nån gång emellanåt på en så kan ni räkna med att chansen är stor att det blir en 7-grams ABU Reflex...

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Tack, Silverborren. Sådana berättelser gillar jag!

I går kväll letade jag reda på min samling Myspinnare. Inte lika omfångsrik som farbror Åkes reflexarsenal men de äldsta kropparna och skedarna är något äldre än Silverborrens kvartett.
              Senast ändrad av lausvik; 2013-06-20, 08:04.

Kommentera

• Helt klart en stl 5 Koppar färgad Vibrax vet inte hur mycket Gädda och grov abborre jag tagit på denna kung bland spinnare

Kommentera

• Föredrar definitivt Blue Fox Vibrax Fluorescent storlek 2. Både dem gulgröna samt den orangea har fungerat bra för mig på såväl grövre abborre som gädda.

Min absoluta favoritspinnare är dock KING i koppar. Med en lite tyngre kropp så blir den extremt lättkastad och eftersom jag fiskar mycket från land så har det varit ett måste. Om ni vill ha abborre i all storlek och i stor mängd, sätt på en king vetja!

Kommentera

• Köpte några spinnare på utförsäljning (Polarvargens) i fredags. Gillade särskilt en 10-grams variant som har en tvåfärgad kropp liknande Myrans Wipp men med samma typ av sked som den klassiska Mepps Aglia och dessutom en röd dunkrok. Såg ut som ett säkert kort för abborre och visade sig helt riktigt vara det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      En sommardag för drygt 40 år sedan bjöds jag på ett oförglömligt abborrefiske i sjön på landet som sedan dess präglat mitt val av favoritspinnaren nr 1.

Min fiskementor, farbror Åke, hade kommit på besök från Jämtland och med sig hade han en stor Planobox fylld med en enda spinnarmodell.

Vi rodde ut till abborregrundet i farsans Örnjolle...ingen optimal fiskebåt...men det var vad vi hade att tillgå. Solen sken och det blåste rätt kraftigt...nästan så det gick vita gäss på sjön

Ankare saknades så det var bara att ro upp i lovart för att sedan drifta över grundet

Väl framme så öppnade Åke sin imponerande draglåda....och jag skämtar inte...där låg säkert ett par hundra spinnare.....alla av samma storlek och modell....farbror Åke letade en stund och plockade sen fram en som han räckte till mig och sa "den här kan du inte misslyckas med..."

Jag satte på draget.....farbror Åke tog ett likadant och vi kastade ut med vinden.....pang...pang...dubbelhugg i första kastet!!!

...sen följde ett av det grymmaste abborrefisken jag upplevt......vi hade hugg i stort sett i varje kast.....vi hann väl med att landa 2-3 abborrar var per drift över grundet....och efter 5-6 drifter var spannen full och vi fick ge oss.......

Visst ja, vad var det som låg i farbror Åkes låda?

Den var full av 7 grams ABU Reflex-spinnare......han hade nog alla färger som fanns vid den tiden, men en färg dominerade helt klart.....röd kropp med vita prickar och guldsked...och det var den vi körde med

Dagen efter vårt grymma fiske bar det av raka vägen till sporthandlarn i Trosa för att inhandlas 7-grams reflexspinnare

Jag hittade ett 5-pack med olika färger och slog till.....för en 10-åring var det möjligen ett stort utlägg....men snacka om investering....22 kr och 50 öre kostade den...hur vet jag det?...har kvar asken och 4 av 5 spinnare än idag.....och prislappen sitter kvar...

Idag får inte spinnarna lika mycket tid i vattnet som då men sätter jag nån gång emellanåt på en så kan ni räkna med att chansen är stor att det blir en 7-grams ABU Reflex...

/S
                      Härlig fiskehistoria. Tycker tyvärr att de ABU reflex och droppen som jag köpt senast spinner dåligt. Tycker konstruktionen ser annorlunda ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04