Kan man ändra ett spös aktion genom att lacka det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man ändra ett spös aktion genom att lacka det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan man ändra ett spös aktion genom att lacka det?

Här kommer ännu en klurig fråga från Brownie.

Har ett 11-fots haspelspö av märke Fenwick som har helaktion.
    Det är lite för sladdrigt i min smak. Jag gillar lite styvare spön.

Jag läste för en jäkla massa år sedan att man skulle se upp med lackningen
    av spöet för det kunde ändra dess aktion. Nu är ju det precis vad jag vill.

Tror ni det är en bra idé? Vilken lack rekommenderas? Lacken måste ju vara
    så följsam att den inte spricker vid drill men ändå så stark att den inte
    repas så lätt.

Tror ni det förändrar spöets vikt nämnvärt?

De som bygger spön får gärna tillägga det i sina svar så att jag vet vilken erfarenhet som ligger bakom.

Tjenis, jag har byggt spön ett antal år, ca 25-30st om året. Lackning av klingan ändrar inte aktionen men du får mer vikt på klingan så den känns ändå sladdrigare. Är det tunga ringar på spöt gör det att spöt känns sladdrigt, då kan man byta till mindre lättare ringar. Men är klingan sladdrig från början så kan man inte göra något åt det. Det går att styva upp en klinga med längre lindningar och tvåbenta ringar som inte flexar så mycket, men då blir det tyngre och klingan känns ändå sladdrig. Mvh
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Du kan ju alltid fylla klingan med plast från buttändan!
      Blir nog lite styvare då! nä skojar bara svårt att ändra en färdig klinga dock kan du kolla upp var "ryggen" ligger på den och kanske ändra ringarnas placering om du orkar nog enda sättet det kollar du genom att snurra respektive del något böjt mot en bordsskiva i ett visst läge kommer du känna att den är betydligt styvare bara kolla ringarnas placering i förhållande till detta läge lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Tjenis, jag har byggt spön ett antal år, ca 25-30st om året. Lackning av klingan ändrar inte aktionen men du får mer vikt på klingan så den känns ändå sladdrigare. Är det tunga ringar på spöt gör det att spöt känns sladdrigt, då kan man byta till mindre lättare ringar. Men är klingan sladdrig från början så kan man inte göra något åt det. Det går att styva upp en klinga med längre lindningar och tvåbenta ringar som inte flexar så mycket, men då blir det tyngre och klingan känns ändå sladdrig. Mvh
        Okej, tack grabbar. Såg att du använde ett så kallat EVA-grepp till ett jerkspö.
        Coolt! Har aldrig fattat varför dom slutade tillverka EVA-greppen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
          Okej, tack grabbar. Såg att du använde ett så kallat EVA-grepp till ett jerkspö.
          Coolt! Har aldrig fattat varför dom slutade tillverka EVA-greppen.
          EVA tillverkas fortfarande, det får du förklara närmare

Kommentera

EVA finns att köpa.
            Angående ditt Fenwick troligen är det ett "Steelhead spö" avsett för betesfiske i älv kallas ofta noodle rods har haft några helt värdelösa för kast med wobbler och skedar alldeles för mjuka 1/3 till 1/4 aktion är rätt enligt mitt tycke
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              EVA finns att köpa.
              Angående ditt Fenwick troligen är det ett "Steelhead spö" avsett för betesfiske i älv kallas ofta noodle rods har haft några helt värdelösa för kast med wobbler och skedar alldeles för mjuka 1/3 till 1/4 aktion är rätt enligt mitt tycke
              Det är det där Golden Eagle eller Eagle Claw II eller vad det heter. Gillar det inte speciellt men min havsöringsfiskekompis är helfrälst i det och övertalade mig att köpa det. Nu ångrar jag mig.

Angående EVA så hörde jag för några år sedan att dom inte tillverkades längre. Men tydligen finns dom fortfarande. Kul! Jag gillar dom skarpt. Hade ett Abu Atlantic kustspö på 80-talet med EVA-grepp. Undrar varför dom inte används av de stora spötillverkarna längre? Dom var ju hur bra som helst.

Kommentera

Det är det där Golden Eagle eller Eagle Claw II eller vad det heter. Gillar det inte speciellt men min havsöringsfiskekompis är helfrälst i det och övertalade mig att köpa det. Nu ångrar jag mig.

Angående EVA så hörde jag för några år sedan att dom inte tillverkades längre. Men tydligen finns dom fortfarande. Kul! Jag gillar dom skarpt. Hade ett Abu Atlantic kustspö på 80-talet med EVA-grepp. Undrar varför dom inte används av de stora spötillverkarna längre? Dom var ju hur bra som helst.
                Vi har nog en liten förväxling här. Det jag pratar om när jag säger EVA är foamhandtag, många stora spötillverkare använder det fortfarande.

Kommentera

EVA används la på massor av spön? speciellt som del av handtag där andra delen är kork.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Vi har nog en liten förväxling här. Det jag pratar om när jag säger EVA är foamhandtag, många stora spötillverkare använder det fortfarande.
                    Det är möjligt att jag blandat ihop begreppen. Jag tänkte på nedsänkt spöhandtag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04