Spö förlängning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö förlängning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö förlängning?

Hej jag har ett Sjöbjörnen-jerk upp till 120 gram fast lagom till ca 80 i mitt tycke.

Ja, ja nu till saken. Det är så att jag vill byta ut bakhandtaget från eva till kork, samt göra det längre och jag undrar om det är svårt att göra för att få det bra och var man kan få tag på material?

Jag har ett annat spö som jag kan tänka mej att slakta, hur gör man för att få bort korken från det spöet så den är så hel som möjligt.

God jul på er alla fiskare önskar tomten och jag.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
    Hej jag har ett Sjöbjörnen-jerk upp till 120 gram fast lagom till ca 80 i mitt tycke.

Ja, ja nu till saken. Det är så att jag vill byta ut bakhandtaget från eva till kork, samt göra det längre och jag undrar om det är svårt att göra för att få det bra och var man kan få tag på material?

Jag har ett annat spö som jag kan tänka mej att slakta, hur gör man för att få bort korken från det spöet så den är så hel som möjligt.

God jul på er alla fiskare önskar tomten och jag.
    När du har tagit bort ändbutten och EVA-handtaget så kollar du vad det är för innerdiameter på spöbutten du har frilagt. Sen kan du alltid få tag på något billigt aluminiumrör (hård aluminium eller "dural") med samma innerdiameter eller strax under om du inte kan få tag på något glasfiberrör i passande dim (från ett gammalt kasserat spinnspö t.ex).

Du slipar lite invändigt i spöbutten också på Al-rörets (eller glasfiberrörets) yttersida. Du limmar Al-röret till spöbutten med araldit (24-timmars epoxi). Du limmar Al röret ca 5-10 cm in i spöbutten och sen har du också på lite lim på utsidan av spöbutten och lägger en lindning av spösilke i ett tunt enskiktslager hela vägen (5-10 cm). Du har så långt Al-rör utanför som du vill fölänga spöet med.

Om du värmer försiktigt med en hårfön så härdar limmet fortare, på ca 15-30 min så att du kan fortsätta med nästa arbete, att passa in korkhandtaget.

Det finns inte några patentlösningar att få av ett korkhandtag helt från en spöbutt. Det enda jag kan tänka mig är att om man kan värma spödelen där korken sitter från insigan, i själva röret för att göra limmet mjukt och sen försöka att dra av korkhandtaget. Men det är högst osäkert att detta går
    Ett annat kan vara att såga av den delen med korkhandtaget och sen slipa ner innerröret m.h.a. en lång rundfil eller m.h.a. en handmaskin av någon typ.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej tack så mycket för tipset Flodström, ska se om det är en bra lösning eller om man kommer på nåt annat klurigt.

Det med själva förlägningen lär ju funka iaf.

God jul på dej!
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Köp ny kork från en sportfiskebutik, sedan tar du och köper en bit glasfiber som förlägning. OlssonsFiske har det du söker om den lokala handlaren inte uppfyller kraven.
        sigpic

Kommentera

Bra tips i föregående fall. Och jag skulle vilja tillägga att linda klingan som kommer in i röret och c.a 2 cm utanför med tråd och lacka. Sedan efter limning om du kör med ett glasfiberrör som förlägning, så lindar du och lackar från skarv och ca 2 cm längre än vad klingan går in ner på skarvröret också så har du en skarv som är starkare än själva klingan.
          Senast ändrad av Wreckbender; 2007-12-24, 23:29. Anledning: tillägg
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 728 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04