Behöver hjälp ang jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp ang jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp ang jiggar

Hejsan ! Jag kan inte mycket om jigg.. Och jag vill breda ut mina fiskeegenskaper så jag har några frågor ang jiggar:

Vad ska man ha för Jigg för Abbore ?

Vad ska man ha för Jigg för Gös ?

Skriv gärna namn och gärna en bild på Jiggen.

Har aldrig fiskat gös med jigg, men till abborre funkar nästan alla jiggar, bara de inte är för stora. Det finns ingen speciell färg som funkar bättre än andra, utan du får testa dig fram färgmässigt. Olika mellan olika vatten. Köp lite olika jiggar i olika former/storlekar/färger och testa dig fram tills du hittar en favorit. Och se till att du har vassa jigghuvuden. Ut och fånga en baddare nu
    Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inlägg
      Har aldrig fiskat gös med jigg, men till abborre funkar nästan alla jiggar, bara de inte är för stora. Det finns ingen speciell färg som funkar bättre än andra, utan du får testa dig fram färgmässigt. Olika mellan olika vatten. Köp lite olika jiggar i olika former/storlekar/färger och testa dig fram tills du hittar en favorit. Och se till att du har vassa jigghuvuden. Ut och fånga en baddare nu
      Kan säga samma sak om gös, möjligtvis kan du ha lite större till dom.
      Men annars instämmer jag med föregående talare.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av ifkaren92 Visa inlägg
        Hejsan ! Jag kan inte mycket om jigg.. Och jag vill breda ut mina fiskeegenskaper så jag har några frågor ang jiggar:

Vad ska man ha för Jigg för Abbore ?

Vad ska man ha för Jigg för Gös ?

Skriv gärna namn och gärna en bild på Jiggen.
        Som sagt, olika färger fungerar i olika vatten.....En färg du måste ha med i jigglådan är helsvart. Lämplig vikt på jigghuvudena är 10, 15 och 20 gram....Gamakatsus i storlek 4/0 är lagom för abborren..
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

spelar det stor roll om man kör med taffs eller utan taffs?

Kommentera

Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
            jag kör med tafs om jag vet att det finns gott om gädda. flätlina gillas inte av gäddtänder
            annars kör jag bara ett litet beteslås.
            http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
              Smaksak det också: Mycket skönare att jigga utan tafs, men om du får en gädda så är det inte så lyckat. Men jag kör utan tafs, och har faktist inte tappat så många gäddor på det. Men som sagt, en smaksak. Men jag tycker man ska köra utan. Mer "känsla" till betet och man sabbar inte gången. Men man kanske kan testa en tunn tafs annars, som inte är ivägen.
              Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Det mesta funkar till aborre men min favorit är relax jiggar får absolut mest på dessa men men det går med det mesta. Men min absoluta favorit är relax jigg i de mindre storlekar som är röda och vita........

Kommentera

Ja kör med knytbar tafs "som ja använder till gäddflugfiske" till allt fiske funkar skit bra. Binder ihop lina med betelås.sen hakar ja i det i tafslina sen beteslås igen.
                  http://nypanfishingteam.blogg.se

Kommentera

Till abborre använder jag Relax jiggar. Gärna kopyto i storlek 2,5 eller 3". Dessa jiggar är 5 och 7,5 cm stora. Testa vilken storlek som verkar gälla för dagen men jag tycker att den större brukar vara bättre. En annan är bra jigg är Super Rybka 3", finns både med "curly tail och shad svans". Jag lägger in en länk i slutet av mitt inlägg så kan du kolla på bilder.

Till gös anväder jag lite större jiggar, men även här så är det jiggar från Relax som jag fiskar med. Kopyto 3", kopyto 4", kopyto 4-L, Super rybka 3 och 4" samt Kalifornia. Det går nog även bra med ännu större jiggar men det är dessa som jag mestadels använder.

Ha gärna lite variation på dina färger. Om det är grumligt så satsa på starka färger med inslag av rött, gult, vitt och grönt. Är det mer klart vatten så brukar inslag av pärlemo och mer diskreta färger vara bra. För kristallklart vatten kan jag rekomendera dom jiggar som är genomskinliga.

Satsa på riktigt bra krokar, det lönar sig i längden och du kommer också att kroka mer fisk. Gamakatsus krokar tycker jag är mycket bra, finns i många storlekar och vikter. Jag brukar även använda tafs, detta för att du annars kommer att tappa många jiggar när gäddan är framme. Den tafs jag använder heter Spinwal. Den är väldigt tunn och stark och "skrämmer" inte fisken eller förstör gången som vanliga tafsar kan göra. Den är super.

Du kan hitta allt jag nämnt på denna sida http://www.fishmania.se
                    Senast ändrad av Motvind; 2007-08-15, 18:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04