Äldre drag: Börting - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre drag: Börting

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
    tror det är Lidmans som tillverkade Börtingdraget
    Det fanns en gammal gubbe som var tillverkare ute i i Bredvikstrakterna i Nordmalings kommun .

Jag följde med min far och köpte drag av honom för cirka 40 år sedan .

De gjordes i koppar som sedan ytbehandlades , har flera kvar än idag .

Egentligen var det tänkt åt slåttansbörtingen men jag har fått många fina gäddor på det .

Gubbarna rodde drag utanför lögdeälvens mynning med börtingdrag och tjock lina modell gardinsnöre virat runt ena handen då man rodde , detta gav en jerkande gång på draget som fisken gillade .

Det var småpojkar som jag som använde spö , gubbarna drog in fisken för hand .
    Spiggpimplare

Kommentera

Vilka gyllene tider det var när det fanns otaliga små betestillverkare här i landet. Vissa hade förmodligen endast lämpliga verktyg i garage eller källare och en begränsad, lokal, marknad. Andra blev storsäljare. Hur många varianter av dragtyper som kaleva, Utö, Meteor och andra det fanns går nog inte att klarlägga. I fjol somras hittade jag, i en prylbod på Gotland, två fabriksnya (men synbarligen tillverkade på sextiotalet) exemplar av ett drag som hette Roslagsdraget och som, enligt vad jag fått fram, ska ha tillverkats i Norrtälje (där man ju då hade Sporrong som var stora på att stansa metallbitar...).

Börting minns jag och jag vill även minnas att jag själv ägt ett sådant. Men vem minns Nestor?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Börting minns jag och jag vill även minnas att jag själv ägt ett sådant. Men vem minns Nestor?
        Är väldigt likt ett finskt drag som heter Räsänen.

Click image for larger version

Name:	Rasanen_70_10_S-C.jpg
Views:	1
Size:	7,0 KB
ID:	1783080

Historia från tillverkaren Kuusamon uistis hemsidor:

Räsänens historia började i Leo Gunnars guldsmedsaffär i Rovaniemi. Platsen hyste en aktiv guldsmedsaffär åren 1908-1917. Nästan omedelbart efter starten började Gunnar började tillverka fiskedrag åt Karl Östring. Ett av skeddragen som började tillverkas gjordes efter en modell som importerats från Utsjoki. Ungefär samtidigt fick verkstaden en praktikant som hette Pekka Räsänen. Räsänen köpte guldsmedsaffären av Gunnar och fortsatte med skedtillverkningen. Fiskedrag köptes i synnerhet av fiskare i Kemi älv. Mot slutet av 1960-talet övergick tillverkningsrättigheterna till Kuusamo, och de gjorde en skeddraget Räsänen nationellt känt och det blev ett av Finlands mest populära beten.
        Senast ändrad av rune-hammer; 2016-10-19, 05:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 728 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04