Äldre drag: Börting - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre drag: Börting

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äldre drag: Börting

En kompis har några äldre drag vid namn Börting, som han fått av sin morfar. Är det någon som har någon information om dessa drag? Ursprung? Ungefärligt tillverkningsår? Eventuellt värde? Hur bra de är rent praktiskt efter olika arter?

Själv visste han just ingenting om dessa men hade en teori att eftersom hans morfar var från Byske (Västerbotten) och börting är Västerbottensdialekt för öring, så kanske det var ett lokalt tillverkat bete? Har inte hittat nån vettig information om dessa drag på nätet, har inte ens sett dem på Tradera, men det kanske finns någon här som vet något om dem.
    Bifogade filer
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

tror det är Lidmans som tillverkade Börtingdraget

Kommentera

Det hörs ju på namnet vilken fisk som var målet för det betet. Börting! Stor havsöring på den lokala dialekten i trakterna runt bl.a Lögdeälven. Förr, när ”slåttans-börtingen” steg, var det bråda dagar och nätter på fält och vatten.

Betet var och är bra. Det har genom åren funnits efterföljare, vilket bevisar utförandets styrka. Ett gammalt tungt bete hette COD och gick djupt, ABU har haft ett litet kallat Ninette, senare ett större benämnt Storöringen, Rapala hade en typ som jag jag tror hette Jurmo, LEF har sitt Candy och det finns en mängd ytterligare efterapare. Vilken av alla de äldre som var först ut i vattnet vet jag inte men Storöringen och Candy är bara barnen i sammanhanget.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ser ut att vara gjorda i koppar, vad väger dom? Tror inte dessa användes vid kast utan snarare harling....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dom tillvärkades av Lidmans i Burträsk och används vid Lax fisket det fins en moddel som tillvärkas än som heter Laxbörting och finns i två storlekar
          Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Satte bort mitt sista Börting förra året. Någon som vet om de finns att få tag på nånstans?

Kommentera

Laxbörting finns att köpa i Sörberge i Timrå från fiskebutiken där. Riktigt fina kopior som fiskar bättre än orginalen enligt mig, gjorda i 2mm koppar. Kommer upp bild så fort jag får möjlighet. Finns från 9g upp till 20 om jag inte missminner mig, har själv ca 20st i olika kombinationer, storlekar,blanka,förnicklade mm.
              Fish On!

Kommentera

allvetare

det var tamejfan inte konstigt att du hade det ultimata svaret på den frågan också!! haha! hur mycket kan du egentligen? du är någon sort frågeguru här inne. vår egna lilla fiskepappa som har svar på allt.

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Det hörs ju på namnet vilken fisk som var målet för det betet. Börting! Stor havsöring på den lokala dialekten i trakterna runt bl.a Lögdeälven. Förr, när ”slåttans-börtingen” steg, var det bråda dagar och nätter på fält och vatten.

Betet var och är bra. Det har genom åren funnits efterföljare, vilket bevisar utförandets styrka. Ett gammalt tungt bete hette COD och gick djupt, ABU har haft ett litet kallat Ninette, senare ett större benämnt Storöringen, Rapala hade en typ som jag jag tror hette Jurmo, LEF har sitt Candy och det finns en mängd ytterligare efterapare. Vilken av alla de äldre som var först ut i vattnet vet jag inte men Storöringen och Candy är bara barnen i sammanhanget.
                sigpic

Kommentera

Jag kan lite om mycket och mycket om litet. Vissa saker kan jag intet om och inget kan jag allt om.
                  Men jag söker ständigt ny och djupare kunskap inom det som just då intresserar mig och därför kan jag ibland bjuda på ett svar som kan vara nästan rätt.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

bete krokodil

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                    Satte bort mitt sista Börting förra året. Någon som vet om de finns att få tag på nånstans?
                    Hej! Lyfter nu denna tråden är det inte nån som tycker att draget är väldigt likt bröderna tysklinds gamla klassiker krokodil? Också förr i tiden efterapades det ju ganska friskt mellan olika tillverkare så det skulle vara kul att veta vem som var först.

Click image for larger version

Name:	krokodil.jpg
Views:	1
Size:	11,3 KB
ID:	1783077

Finns i följande storlekar:
                    60 mm, 12 g
                    70 mm, 18 g
                    80 mm, 23 g

Jag har även en gammal 7 grammare som inte verkar tillverkas mera.

I alla fall här i finland så säljs krokodilen överallt, det går även att beställa den direkt från tillverkaren nils-master
                    Senast ändrad av rune-hammer; 2016-10-17, 08:34. Anledning: satte till länken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04