...är inte det lättaste. Har någon ett bra tips på en knut som funkar bra till en 1,0 mm nylonlina?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knyta grov nylon...
Collapse
X
-
Jag kör med samma som till tunnare nylon på planer linan som är 1mm nylon men är försiktigare när jag drar åt den och fuktar extra, vet inte vad den heter men den som man trär igenom och viker linan dubbel tvinnar, sticker igenom slutändan nere vid beteslås/drag och drar åt (tror den heter Grinner men osäker) men dra åt den sakta och fukta väl annars bränns linan och håller inte alls!!Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg...är inte det lättaste. Har någon ett bra tips på en knut som funkar bra till en 1,0 mm nylonlina?
-
En trevarvs grinnerknut (heter det väl?) brukar fungera bra upp till 1 mm....Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg...är inte det lättaste. Har någon ett bra tips på en knut som funkar bra till en 1,0 mm nylonlina?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Vid eftertanke. Gör en s k "dubbel grinner"....D v s för igenom linan genom lekandet 1 gång linda linändan 3 ggr över linan, gör en ögla och linda linändan 3 ggr till, fukta och dra åt. Denna knut funkar kanon för Norgefisket..Kanske jag förklarar dåligt men googla på "grinnerknuten så förstår du. Tänk på att 3 varv är maximum för grov nylon på 0,80 och över. På tunnare linor ska man gör 5-6 varv. Denna knut är dock inte tillförlitlig för flätlina.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Hej Rospigg; "Improved Clinch" är ett äldre namn på din knut. "Uni-Knot Loop" eller "Hang-Man-Knot" är annars en bra och glidsäker knut för alla lindiametrar på vanlig nylonlina.Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggJag kör med samma som till tunnare nylon på planer linan som är 1mm nylon men är försiktigare när jag drar åt den och fuktar extra, vet inte vad den heter men den som man trär igenom och viker linan dubbel tvinnar, sticker igenom slutändan nere vid beteslås/drag och drar åt (tror den heter Grinner men osäker) men dra åt den sakta och fukta väl annars bränns linan och håller inte alls!!
Hur går det med laxfisket? Börjar det bli sent att plocka ihop trollingdragen?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Kolla om du inte kan hitta nått bra "wirelås" som passar. Ett så kallat doublebarrel borde fungera bra.Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg...är inte det lättaste. Har någon ett bra tips på en knut som funkar bra till en 1,0 mm nylonlina?
/Johan P
Kommentera
-
ja har knytit 0,90 nylon genom att göra Boa -knuten . 1 gång i genom å 3-4 varrv runt å igenom öglan som bildas . å sen dra åt med tång . Det höll bra för det vi fiska i Norge.Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg...är inte det lättaste. Har någon ett bra tips på en knut som funkar bra till en 1,0 mm nylonlina?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar