Funderingar kring Ambassadeur 2500 C. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring Ambassadeur 2500 C.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring Ambassadeur 2500 C.

Tjenare!

Som ni kanske sett så säljer jag en del prylar nu. Jag sparar till en Amba 2500 C.

Jag håller koll på tradera och har hittat några intressanta.
    MEN: Några heter bara 2500C och några heter 2500c HIGH SPEED, vad är det för skilldnad? Jag skulle kunna tänka mig att utväxlingen skiljer sig eller nåt sånt...

Nåt reelfreak kan säkert svara!

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av _StoraLe_ Visa inlägg
    Tjenare!

Som ni kanske sett så säljer jag en del prylar nu. Jag sparar till en Amba 2500 C.

Jag håller koll på tradera och har hittat några intressanta.
    MEN: Några heter bara 2500C och några heter 2500c HIGH SPEED, vad är det för skilldnad? Jag skulle kunna tänka mig att utväxlingen skiljer sig eller nåt sånt...

Nåt reelfreak kan säkert svara!

Tack på förhand!
    Maila säljaren och fråga för många slarvar med auktionsbeskrivningarna!
    sigpic

Kommentera

Det är den här du ska köpa:

Kommentera

Just precis! Den är jag jävligt sugen på! ååååååhhh... Den står de inte high speed på men de gör de på 2 andra.. konstigt!

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg

Kommentera

Just precis! Den är jag jävligt sugen på! ååååååhhh... Den står de inte high speed på men de gör de på 2 andra.. konstigt!
          Det är ganska många år som skiljer mellan modellerna. De som du refererar till som kallas High Speed har faktiskt den lägre utväxlingen 1:4,7
          På den tiden de rullarna tillverkades ansågs det nämligen vara en hög utväxling.
          Den röda däremot är en modern historia med IAR och en högre utväxling (1:5,3).

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
            Det är ganska många år som skiljer mellan modellerna. De som du refererar till som kallas High Speed har faktiskt den lägre utväxlingen 1:4,7
            På den tiden de rullarna tillverkades ansågs det nämligen vara en hög utväxling.
            Den röda däremot är en modern historia med IAR och en högre utväxling (1:5,3).

Okej.. Har du något ungefärligt tillverkningsår på den röda? vilke moddel är den bästa otrimmad? Bästa att trimma?
            Jag visste att ett reelfreak skulle titta in!

Kommentera

Okej.. Har du något ungefärligt tillverkningsår på den röda? vilke moddel är den bästa otrimmad? Bästa att trimma?
              Jag visste att ett reelfreak skulle titta in!
              Rullen är tillverkad 1997. Skillnaden mellan modellerna är främst IAR och utväxlingen. Spolen är av samma typ men det kanske skiljer något gram mellan gamla och nya modeller. Förhoppningsvis dyker UT upp här och ger dig mer exakta besked i den frågan.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                Rullen är tillverkad 1997. Skillnaden mellan modellerna är främst IAR och utväxlingen. Spolen är av samma typ men det kanske skiljer något gram mellan gamla och nya modeller. Förhoppningsvis dyker UT upp här och ger dig mer exakta besked i den frågan.
                Jag tycker att spolen på 90-talarna känns kraftigare i godset än vad de gamla gör. Jag har inte mätt eller vägt spolarna, men det känns så.

Kommentera

personligen så anser jag att du ska ha en rulle med IAR, och dessutom se till att få en vanlig backspärr ditstansad. om inte så suger rullen illerpung och du kommer att tycka att den känns glappig och djävlig. IAR ska man inte lita på, men det är behagligt när det funkar.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Det där med "high speed" är precis som FRB skrev paradoksalt nog oftast rullar med den lägre utväxlingen, men det finns även ett undantag i en serie silvergrå 2500 och 1500 med IAR som har 1:5,3 utväxlingar i mässing.

Grundkonstruktionen i rullarna är nära nog identisk från 1975 och framåt, men detaljerna och materialen i vissa komponenter har ändrats efter hand så pass mycket att en nittiotalare i allt väsentligt på insidan skiljer sig från en sjuttiotalare. Ingen 2500a är dålig som kastmaskin betraktat, alla funkar kanonbra rätt ur kartongen, men alla har en slirbroms som är rena skämtet jämfört med moderna rullar. De från allra första generationen, dvs fram till 1978, känns lite omoderna med sin korta dubbelvev och att man får veva ett helt varv för att få igång spolen, men allt det där är lätt att fixa.

Den silver färgade rullen som Dovregubben säljer tillhör antagligen den serie som skall likna de äldre men den den har IAR och den högre utväxlingen fast med kronhjulet kan vara i aluminium, möjligen är den en senare USAmodell och isåfall har den mässingskronhjul, svårt att säga exakt. Den Röda är med största sannolikhet en IAR rulle med 1:5,3 utväxling helt i mässing.

Alla 2500C lämpar sig osedvanligt väl för uppgradering och börja med slirbromsen för den är tyvärr helt utdaterad. Sen fortsätter man med fördel med trelagrad spolaxel, lätt spole och lättad linspridaredrivning. Trelagring kräver ett spikrakt stativ, en vänstergavel som är vällinjerad och en lika rak spolaxel (färgade stativ brukar i allmänhet vara skevare än de i silver, och de bästa stativen är de i kromad mässing). Om man inte är nöjd med det är det bara att vräka på med keramlagring av allt som snurrar fort och göra hela bottenstocken skottsäker med ett svindyrt kromat mässingsstativ. Nivån, eller gränsen för vansinnet och kostnaderna kan bara ägaren själv sätta. Och det är ett rent vansinne, ett förbaskat skojigt rent vansinne.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S