Premium spinnspö för lättare gäddfiske (JDM) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium spinnspö för lättare gäddfiske (JDM)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En scorpion för det priset låter ju som ett klipp. Värt att nämna är väl kanske att det ändå är en ganska nätt rulle i 150-storlek, men med djupare spole.
    Gällande spön skulle jag nog säga att MB Destroyer är det enda som ger premiumkänsla. Jag tycker både SC Legend tournament och Daiwas Black label ger en rätt vardaglig känsla. Gällande Levante har jag några i serien men närmaste är nog F8-710LV som jag tycker är ett juste "ha på landet när man bara är där över helgen"-spö men ger definitivt ingen premiumkänsla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
      Ursprungligen vär jag väldigt inställd på att välja Daiwa Zillion TW HD till det lättare gäddfisket, men har börjat tveka om den är det bästa valet med kastvikter kring 40-80g i kombination med 0,23 flätlina? Den har 6 kg broms och relativt lite linkapacitet.

Börjat snegla på alternativ och Shimano 24 Scorpion 201 hittade jag som billigast för 139 euro i Japan. Vad tror ni om den?

En annan bra rulle verkar Okuma Komodo SS 273LX vara. Den ska verkligen orka med gäddfisket! Finns att få för 150 euro.​
      Den funkar säkert men en 200 rulle är ett bättre val -vart finner du den för såpass bra pris ? Tackleheaven och dom vanliga shopparna ligger 3-400 :- över det priset

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Den funkar säkert men en 200 rulle är ett bättre val -vart finner du den för såpass bra pris ? Tackleheaven och dom vanliga shopparna ligger 3-400 :- över det priset
        SHIMANO 24 Scorpion MD 200 Monster freestyle. The long-awaited 200 size freestyle bait reel from Scorpion MD is now available. The MGL Spool III, which has excellent start-up and stretch, has a high line capacity of 20lb-100m of nylon, and has a maximum drag force of 5.5-6.0kg, making it compatible with freestyle. The brake is equipped with SVS Infinity, which has excellent cast feel and long-distance casting performance. Covers a wide range of freestyle genres, from medium to large lures. In addition, it has specifications that are safe even for large fish, such as the micro module gear that realizes smooth winding, the X-SHIP that firmly supports it, and the HAGANE body that covers it.

Var först lite misstänksam, men stället har hur fina recensioner som helst om man kollar reddit och bassresource forumen. På vara efter vara ligger Japan Lure Shop ofta 10-30 % lägre jämfört med jdmtackleheaven, digitaka och plat. Daiwas Black Label serie är också riktigt billig hos Japan Lure Shop. Själv har jag hittills bara beställt från plat.co.jp

Någon av er med erfarenhet av Japan Lure Shop?

Kommentera

Japp, den är helt legit. Bara att öppna pluskan

Kommentera

Vid närmare eftertanke kanske det är bättre att välja ett lite billigare första gäddspö?

I Sverige ser jag att Daiwa Tatula -90g reas ut för 899 kr, intrycket är att det är mycket spö för den summan! Alternativt ett Okuma Guide Select Heavy Casting 7'3 40-90g för endast 700 kr. Okuma spöet är det någon här på forumet som rekommenderat i flera inlägg. Eller Shimano Yasei LTD 50-80g för 2000 kr, som iofs verkar väldigt kort med sina 1,90?

Har någon erfarenhet av ovan nämnda spön?

​​
            Senast ändrad av Young Waterfoot; 2025-04-11, 21:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              En scorpion för det priset låter ju som ett klipp. Värt att nämna är väl kanske att det ändå är en ganska nätt rulle i 150-storlek, men med djupare spole.
              Gällande spön skulle jag nog säga att MB Destroyer är det enda som ger premiumkänsla. Jag tycker både SC Legend tournament och Daiwas Black label ger en rätt vardaglig känsla. Gällande Levante har jag några i serien men närmaste är nog F8-710LV som jag tycker är ett juste "ha på landet när man bara är där över helgen"-spö men ger definitivt ingen premiumkänsla.
              Om vi talar premiumkänsla, har du klämt på ett Shimano Yasei LTD​? Hur står sig det i konkurrensen?

Kommentera

Om vi talar premiumkänsla, har du klämt på ett Shimano Yasei LTD​? Hur står sig det i konkurrensen?
                Icke, har missat dem helt. Trodde alla Yasei tillhörde den mediokra mittfåran av tusenkronorsspön. Får spana in dem vid tillfälle...

Kommentera

SHIMANO 24 Scorpion MD 200 Monster freestyle. The long-awaited 200 size freestyle bait reel from Scorpion MD is now available. The MGL Spool III, which has excellent start-up and stretch, has a high line capacity of 20lb-100m of nylon, and has a maximum drag force of 5.5-6.0kg, making it compatible with freestyle. The brake is equipped with SVS Infinity, which has excellent cast feel and long-distance casting performance. Covers a wide range of freestyle genres, from medium to large lures. In addition, it has specifications that are safe even for large fish, such as the micro module gear that realizes smooth winding, the X-SHIP that firmly supports it, and the HAGANE body that covers it.

Var först lite misstänksam, men stället har hur fina recensioner som helst om man kollar reddit och bassresource forumen. På vara efter vara ligger Japan Lure Shop ofta 10-30 % lägre jämfört med jdmtackleheaven, digitaka och plat. Daiwas Black Label serie är också riktigt billig hos Japan Lure Shop. Själv har jag hittills bara beställt från plat.co.jp

Det är nog som barnmorskan skrev bara att handla - . En tanke bara innan den fanns i hg och xg utväxling bara har du lätt att veva saktare om du tycker betet går för fort ? Jag har lättare att veva fortare om det är så inte tvärtom men alla är olika

Kommentera

Det är nog som barnmorskan skrev bara att handla - . En tanke bara innan den fanns i hg och xg utväxling bara har du lätt att veva saktare om du tycker betet går för fort ? Jag har lättare att veva fortare om det är så inte tvärtom men alla är olika
                    En annan faktor att betänka är också att högre utväxling ger motsvarande lägre slirbromsmotstånd.

Kommentera

Låter som att de flesta av er rekommenderar Shimano Scorpion framför Okuman? Vilken av Shimanos modeller i Europa motsvarar Scorpion ungefär? Kan det vara Tranx?

Ett annat alternativ i samma prisklass är Purelure Rayee. Någon som testat den? https://www.aliexpress.com/item/1005006397699628.html
                      Senast ändrad av Young Waterfoot; 2025-04-12, 10:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13