Det perfekta jigg-spöt till abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det perfekta jigg-spöt till abborre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det perfekta jigg-spöt till abborre.

Ja, det letar jag efter.

Idag fiskar jag en mängd tekniker med mer eller mindre dedikerade setups. Freerig (Adrena 164L/Aldebaran BFS) , Drop Shot (Zodias 270M2/ Vanford 2500), Twitch (Expride 1610M/Metanium Shallow) Chatterbait (Daiwa Prorex AGS 702MLRB/Zillion SV TW)

Men jag har helt lagt de vanliga jiggskallarna åt sidan de senaste 3 säsongerna och är lite sugen att fokusera på det i år.

Idag fick jag hem en ny rulle, 2025 Daiwa Caldia LT 2500S-XH, och söker nu ett spö till det för att knacka botten med Jiggskalle.

Jag har redan en uppsjö Shimano-spön och vill ha något annat. Om det även passar ok till Ned så är det grädde på moset.

Det lutar just nu åt Daiwa Steez AGS Spin 7'3'' 3-21G Lightning, men det är så förbaskat dyrt så här är mitt desperata försök att komma undan billigare. Några bra tips?

Svin nöjd med mitt Illex Night Shadows S 215 L Water Things
    till just ned o knackabotten. Dock köpte ja 2021 så vet inte om denna finns kvar o köpa i dagens tider.
    men kolla in Illex spön
    har förövrigt också samma adrena och 1610an som dig!

Kommentera

Tycker man absolut inte ska ha ett för mjukt jiggspö. Sen beror det såklart på om man bara fiskar grunt och sällan tyngre än 7 g skallar eller om man ofta kör skallar upp till 15 g. Jag kör ofta det senare.

Mitt favorit spö är westin w4 finesse shad 7,4 MH 10-28 g. Kastar bra, krokar bra och bra känsla.

Dock inget spö jag kör till ned, då kör jag hellre ett 7 fot ML spö. Ett sånt spö passar även bra till lättare jiggar/skallar.

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
        Svin nöjd med mitt Illex Night Shadows S 215 L Water Things
        till just ned o knackabotten. Dock köpte ja 2021 så vet inte om denna finns kvar o köpa i dagens tider.
        men kolla in Illex spön
        har förövrigt också samma adrena och 1610an som dig!
        Kikat lite på Illex, verkar vara väldigt trevliga spön. S 215 L finns på rea ute i europa, skulle ju funka fint om jag ville fokusera på lättare Ned's. Bra tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
          Tycker man absolut inte ska ha ett för mjukt jiggspö. Sen beror det såklart på om man bara fiskar grunt och sällan tyngre än 7 g skallar eller om man ofta kör skallar upp till 15 g. Jag kör ofta det senare.

Mitt favorit spö är westin w4 finesse shad 7,4 MH 10-28 g. Kastar bra, krokar bra och bra känsla.

Dock inget spö jag kör till ned, då kör jag hellre ett 7 fot ML spö. Ett sånt spö passar även bra till lättare jiggar/skallar.
          Jag har ett Daiwa Prorex XR 7-21 idag jag till nöds använder för jiggar. Men det är ett sånt "versatile" som funkar bättre till små trekroksbeten som Cranks, Vibs och Tailspinners egentligen. För långsamt för större enkelkrokar. Sugen på något mycket snabbare.

Vet inte när det slutar vara grunt, fiskar sällan djupare än 4 meter och max 9 meter. Det kanske är djupt?

Kommentera

Ursprungligen postat av orm Visa inlägg
            Vet inte när det slutar vara grunt, fiskar sällan djupare än 4 meter och max 9 meter. Det kanske är djupt?
            4-9 meter är inte grunt fiske i mina ögon. Visa fiskar aldrig djupare än 2 meter, det är grunt...

Då skulle jag jag minst valt ett ML men nog hellre ett snabbt M eller MH spö. Tänk på att en vanlig borre jigg väger 5-10 g. Sen huvud på det så har du en kastvik upp till 25 g.

Spöaktion är helt klar fast eller extra fast, topp aktion med andra ord, att föredra. Slå ett öga på finesse shad, det uppfyller allt det där men finns såklart många andra spön som gör det också.

Kommentera

Expride 6´10 4-12g är ett väldigt trevligt spö till jiggfiske. Ja det passar till det mesta.
              Även perchzilla Ned gör jobbet.
              http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

4-9 meter är inte grunt fiske i mina ögon. Visa fiskar aldrig djupare än 2 meter, det är grunt...

Då skulle jag jag minst valt ett ML men nog hellre ett snabbt M eller MH spö. Tänk på att en vanlig borre jigg väger 5-10 g. Sen huvud på det så har du en kastvik upp till 25 g.

Spöaktion är helt klar fast eller extra fast, topp aktion med andra ord, att föredra. Slå ett öga på finesse shad, det uppfyller allt det där men finns såklart många andra spön som gör det också.
                Får ta och kika på det spöt helt enkelt, tack för tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av BFT Visa inlägg
                  Expride 6´10 4-12g är ett väldigt trevligt spö till jiggfiske. Ja det passar till det mesta.
                  Även perchzilla Ned gör jobbet.
                  Skulle oxå rekomendera Expride 2610ml. Annars förboka Shimano Adrena 276m2 på dogger. 5-15g.

Kommentera

Håller med föregående Expride jäkligt trevliga spön har 2st själv, men vill du ha det bästa då är G Loomis bland bästa man kan hitta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04