10 beten, din lineup för gädda 2025 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 beten, din lineup för gädda 2025

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 10 beten, din lineup för gädda 2025

Tjena forumet!

Kom att tänka på att detta kunde vara intressant att fråga om och kanske också kan få andra medlemmar att testa något nytt. Insåg då att Anhvil redan haft samma tanke som jag fick 2016.
    Eftersom det ändå är 9 år sedan, så tänkte jag att det även skulle vara intressant att se om personer kanske ändrat sig, om man kanske kan se generella tendenser och liknande saker, då svar från ett antal finns från 2016. Tycker att det kanske gör det hela än lite mer intressant..?

• Topp tio, give them some time to shine

• Addera gärna efter betets namn lite kort​​ varför det finns med och hur/när ni använder det

• Det skulle även vara intressant och se om ni har hittat något nytt bete från 2024/2025 som är värt att nämnas, nämn det!

• Skulle även vara intressant om ni la till om ni främst fiskar från land eller båt, likaså gärna vart i Sverige generellt sett. Fisket skiljer sig ju rejält när det gäller gädda från Norrland ner till Blekinge.

• Även generellt klarhet på vattnet får ni gärna tillägga.

• Ni får även gärna nämna om ni fiskar sjö, älv eller hav främst.

​​​​​​• Är det något annat i era beteslådor förutom din topp 10 som är värt nämnas, gör det.

Som ni ser så försöker jag få ihop så mycket information som möjligt förutom betena, så denna tråd kanske kan gynna någon medlem om den ska iväg och fiska i annan del av Sverige

​​​--> Har ni inte tid eller lust till att svara på alla andra frågor så bara släng upp topp tio, helt okej det med!

Får se om trådens ens får något intresse..

Jag kommer under dagen att slänga upp mina tio, på resande fot just nu dock.

Slava Ukraina!

Har några grundfärger, Firetiger, röd/svart, blå/vit, skitmörten & motororoil, oavsett vatten så är det alltid någon färg som funkar gäller bara att att hitta färgen för dagen. Men som alla andra fiskare har man betydligt fler färger i lådorna

Favorit beten
    Mc Rubber samtliga stl men mest mellan stl & JR
    Daiwa Lazy jerk 15,5cm
    Westin Swim 12cm
    ABU Atom 35gr (sommar bete)
    McTail med big tail

Kommentera

Fiskar i Dalarna från båt, främst i en näringsfattig sjö med siktdjup på ca. 5 meter. Väldigt lågt fisketryck på gäddorna så de brukar inte vara skygga för stora beten.

De beten jag brukar rotera genom över en dag är:
      Djupare vatten runt betesfisk eller strukturer:
      *Savage Gear line through 4D roach, 25 och 32cm
      *Gator catfish, 35 och 45 cm
      *Gator gum 27 och 32cm
      *Baithill Preacher tail, ca 40cm har jag för mig.

Fiskar dessa beten med ett Savage Gear SG6 Alpha Monster 200-600g, På det sitter en Daiwa Prorex 400.

Gräsbälten på 2-3m:
      Westin swim, 15cm
      Guppie, 13,5cm
      Rapala Super shadow rap glide, 16cm

Kastas oftast med ett Prorex XR "Shorty" -80g, parat med en 13F Concept A2
      Emellanåt så varierar jag mig lite med att fiska haspel, då blir det ett Okuma Guide Select 8'6 -120g med en Fuego 4000.

Skulle det bli någon vända med bonn'trolling så hänger jag på en 27cm wobbler från Baithill.

Fiskar mest naturliga färger typ mört/siklöja, abborr- eller gäddfärgat men ibland åker något riktigt knallgult/orange på.
      Senast ändrad av nephilim; Idag, 09:59.

Kommentera

Fiskar mest i havet, Luleå skärgård. Från en Sandström 565, huvudsakligen spinnfiske. Spö st croix Long ranger, sloopn frog och ett Mitchell traxx. Rullar är tranx 200-400.
        Kör old school mest Cobb som vissa har ett sjukt häng, Buster jerk i olika storlekar och sölvkroken salamander skeddrag som jag tycker tom är bättre än old Mighty Atom. Vobbler blir mest Cisco kid och swim wizz. En del Nils master. That's it. Largemouth bass färg är dödligt effektivt i mina hemmavatten. Beten med orange eller gul mage fungerar också väldigt bra. Hur ryggen ser ut tycker jag verkar spela mindre roll, iallafall för mitt fiske.
        Senast ändrad av Mathias 70; 2025-02-26, 18:51.

Kommentera

Fiskar från en Crestliner discovery 1650 rorkultare, fiskar i Kalixälv och lite i Kalix skärgården. Tänkte ge mig på att fiska mer gädda i vår efter inte fiskat gädda alls typ sista 3 åren då det har varit annat på schemat i livet typ måla huset osv.
          Tänkte fiska med Guppy 13,5cm och testa i 2-3 olika färger bara för att lära mig dem bra och lite gummitailar i lite större storlek men jag orkar inte stå och dunka 45cm catfish mer än någon timme innan man är rätt mör i ryggen och axlar. Samt lite Daiwa Jerks 17,5cm och Westin jerks 12-15cm beroende på var fisken är.
          Annars när jag fiskar har det blivit mer och mer hybrider tex Mchybrid och Rappala Peto samt miuras mouse när det behövs.
          Senast ändrad av brollann; 2025-02-27, 03:12.

Kommentera

Samma som förra året. HI-LO, Atom och Reflex... Mitt nick är inte Retroräven av en slump.

Click image for larger version

Name:	20240626_153532.jpg
Views:	535
Size:	3,69 MB
ID:	2651904 Click image for larger version

Name:	20240616_163453.jpg
Views:	524
Size:	2,22 MB
ID:	2651905 Click image for larger version

Name:	20241123_192928.jpg
Views:	530
Size:	2,06 MB
ID:	2651902 Click image for larger version

Name:	20240617_113937.jpg
Views:	521
Size:	1,77 MB
ID:	2651903

Kommentera

Fiskar nästan uteslutande gädda från båt eller kajak i insjöar i Småland och Östergötland. Både klart och extremt mörkt vatten. Några favorit beten utan inbördes rankning.

Salmo fatso 10cm sjunk
              Rapala x-rap jointed 13cm
              Rapala subwalk
              Bete krokodil
              Rapala magnum cd14
              Relax 6'

svag för naturliga färger , gädda, mört och abborre. Sen kan en firetiger vara het vid skymning.

Kommentera

Blir både fiske från land och båt, både haspel och multi. De färgerna jag kör mest är: skitmörten i olika varianter, från den klassiska guldbruna färgen till silver. Toxic mahi typ som firetiger fast en ljusare variant. Eller helt neongrön/gul. Blå-silver/Silver. Röd/svart sent på säsongen när det är riktigt kallt i vattnet. Vissa beten fångar mkt fisk, vissa beten fångar större fisk. Det gemensamma för hårdbetena är att alla kastar ganska bra. Det gemensamma för de mindre betena är att jag får mer fisk på dem. Har alltmer slutat kasta bulligare beten som tar vind. Såhär ser listan ut och den förändras ju helt klart från säsong till säsong.

-Westin swim 15cm suspending. Underskattad storlek, känns som 12cm/10cm är populärare. Har ett annat rörelsemönster som triggar större trög fisk iaf för min del, riktigt bra häng, man kan få långa svepande sida till sida rörelser om man vevjerkar med högutväxlad rulle. Fungerar bra när förhållandena är perfekta, dvs blåser lagom, eftersom båten måste stå still och ingen stor linbåge pga vind för man måste behålla god linkontakt om man ska få den att gå långsamt sida till sida.
                -Westin swim 10cm sink/susp. en gädd-dräpare av rang. Fångar betydligt mer fisk än storebror, ett riktigt bra tävlingsbete på det viset. Krokar bra. Fångar även större fisk emellanåt trots sin mindre storlek.
                -Scout swim Slow Sink - 67gr tournament flash. Bra då ljusförhållanden är sådär. Mulet, halvklart vatten. Bra i gryning/skymning. Kastar jättebra. Ett bete som fungerar att fiska tex då båten driftar snabbt och linkontrollen är dålig pga hård vind eftersom man kan veva det så snabbt och det håller ändå djupet ganska bra.
                -Atom 20 gram. Händer inget trots att jag prövat allt och fiskat ordentligt igenom ett område som jag vet håller fisk, ffa på morgonen maj/juni när vattnet är lite varmare så kan ett atom fungera jättebra på trög fisk. Alltifrån tokvev till monotont/långsamt och allt däremellan.
                -Vibrax 12g/18g. Röd kropp med guldsked. Försommar/sommarbete. Långsamt monotont har fungerat bäst på grunt.Fungerar äv. bra att fiska ner till 5m lite som en jigg, veva-stanna. Kan vara outstanding vissa sommardagar.
                -Reflex 18g. Abborrskeden. Samma som ovan. Spinnarna ger ofta fina bonusabborrar så det är ett stort plus.
                -Mcrubber / Pig tail jr/nano. Ibland när jag fiskar från land och vattnet är lite varmare som försommar/tidig höst brukar jag använda det för att lokalisera fisk, får jag ett hugg nöter jag på det området, antingen med samma bete eller så byter jag tills jag får ett till hugg till. Fungerar bra på det viset och om det är något landfiske har lärt mig är att det är förvånansvärt ofta som fisk hugger igen.
                -Rapala peto lilla storleken. Bra storlek, enklare att hantera än storebror. Favoriter är en ommålad i toxic mahi + scaled roach.
                -Salmo fatso 10/12cm i flyt. Röd/svart men även andra färger. Bra när det är lågvatten och/eller när växterna ligger 20-30cm under ytan, enda hårdbetet som jag fiskar med som klarar av att gå rent med krokarna.
                -Mctail slow sink. Inte fungerat så bra för mig men det är ett mytomspunnet bete.

Kommentera

Blandar lite då vi mestadels kör insjötrolling och spinnfiske pga kontorsjobb så pallar inte ryggen med att kasta tyngre varje dag

Trolling (Bästa under 2024 får givetvis tid även 2025) -
                  Generellt trollar vi över 10+

Noterbart: Nästan uteslutande byter jag krokar till BKK UV orange

Turus Ukko 20cm färg clown
                  Anledning: Första fisken på den var på 11.3kg så den får definitivt mer tid i vattnet! Negativa är priset och att skedarna är dåligt limmad, rekommenderar att limma om! 2 av 2 har lossnat för mig

Platypus 19cm färg Drag Queen
                  Lite oväntat drog den också en över 11kg, Platypus är väl alltid helt okej för gädda, men kanske inte de större exemplaren ( i mitt tycke innan denna)! Också markant gul likt Turus Ukkon, och jag har inte haft någon förkärlek för gult innan men har det definitivt nu

line thru bream eller trout 32/40cm färg: naturligt eller orange:a
                  Har alltid någon av dessa på ett eller två spön, det hugger inte ofta men när det gör är det allt som oftast metergädda eller nära på

Westin swim 15cm 107gr färg: real rudd
                  Funkar både på trolling och spinn, varit riktigt giftig i vissa vatten på kortsläppt siluett-trolling bakom paravan! Väldigt trevligt bete överlag, troligtvis mitt absoluta favoritbete för spinnfiske när det kommer till kastlängd & gång! Som Salmo Sliders muskulöse bror

Nytt för min lineup 2025
                  Inget specifikt bete, men ska testa hårdköra större dodger + gäddfluga alternativt större squids till just gädda! De hugger på vad som helst inklusive paravanen så lika bra att testa​

Spinnfiske

Da'bush spinnerbait färg: Sexy Shad eller Yellow white
                  Storlek här har inte varit så betydande, jag har kört med någon av de mindre 21/32gr, mestadels fiskfångande spinnerbait, inget storgäddsbete i mitt tycke även om jag har en på 118cm som utstickare

Salmo slider 10cm sjunkande: färg: valfritt
                  Behöver inte förklaras, väletablerat, enkelt, fångar fisk!

Miuras Mouse 23cm, färg: spotted bullhead
                  Finns oändliga kombinationer, men spotted bullhead är tidigare favorit! Kanske investerar i Derg Whisper/Red devil för 2025

Eastfield wingman eller wingman downsizer
                  Ursprunga favoriten var Gubbfärgen som var en typ av skitmört! Men muddy ruddy eller Motoroil går också bra! 100% BKK UV till dessa för mig

Nytt för min lineup 2025 - Scout Shad 15cm Neon Wakasagi
                  Köpte lite abborrjiggar till systerns ungar, bland annat mindre scout shads Neon wakasagi, oerhört imponerad av dessa! Så ska definitivt provas på gäddsidan också med den lite större på 15cm! Fantastisk färg/glitter!

Kommentera

Spotted bullhead,rödsvart,skitmört,grönsilver,firetiger,pa pegoja,guldsvart,roach,motoroil,blåsilver

Scout Swimmer
                    Westin Swim
                    Buster Jerk
                    Trueglide Guppie Jr
                    Atom

Större spinnare Salmon Spinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg