Nybörjare på multi, ge mig tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på multi, ge mig tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare på multi, ge mig tips!

Har fiskat lite med multi tidigare men väldigt sparsamt. Sålde min borrerulle p.g.a massa linbrott och gäddrullen för den var jävligt otymplig i mitt tyckte (ambassadeur). Har dock kvar gäddspöt som är ett äldre savage gear mp pro 9-fot klassat upp till 100gr och jag tänkte att jag skulle skaffa nån billig prisvärd lågprofilsrulle till denna. Vad har ni att tipsa om? Gärna runt 1000-lappen om det är möjligt, och gärna något annat än abu som jag överlag tycker är rätt kass i den prisklassen, har ju dock som sagt inte så mycket erfarenhet vad gäller just multi. Undrar också vad som kan vara lämplig dimension på flätlina för beten mellan typ 30 till 100gr. Kan 0.30 funka? Strulfritt är viktigare än kastlängd.
    Har inte heller koll på utväxling eller storlekar på multirullar, men jag är ute efter något normalutväxlat som rymmer lagom med lina och har tillräckligt bra broms för gäddfisket helt enkelt. Vänstervev är ett måste!

Är svårt att hitta nått vettigt för den pengen än just ABU skulle tipsa om denna https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ariant=1565047 och en 0.28 lina typ. Jag föredrar ju Ambasadör som du inte gillar Är svårt att hitta nått bra och prisvärt i Sverige antingen får du det ena eller det andra vilket kan försämra intrycket av att fiska med multi.

Kommentera

Just i den prisklassen är ju en rund svenktillverkad Ambassadeur svårslagen. Men eftersom du inte gillar dem är det bara begagnat som gäller. Leta efter någon Tatula 200 ex..

Kommentera

Shimano tranx tycker jag personligen är grymt kaststabila, har faktiskt aldrig haft ett over run med någon av dom tre jag har. Kolla på tradera dyker upp med jämna mellanrum där. Köpte en 200 för tusingen där. Finns definitivt rullar som kastar längre.

Kommentera

Daiwa Tatula/Coastal 200 skulle jag hålla ögon efter på begnat marknaden, en sådan lätt beggad med lina borde du kunna hitta för 1000kr.
          Både jag och några vänner har kört med dessa sedan dom kom och det är en väl beprövad rulle som kastar väldigt bra och problem fritt. En rätt enkel och robust konstruktion som är lätt att serva.

Kommentera

Jag skulle också föreslå begagnad Tatula 200 eller Prorex (som väl i princip är samma rulle som Tatula).

Kommentera

Tackar för bra tips! Tatula verkar ju ligga kring 1500 ny och det kan jag nog tänka mig att lägga för att få en ny med garanti. 200 är en rimlig storlek då?

Kommentera

Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                Tackar för bra tips! Tatula verkar ju ligga kring 1500 ny och det kan jag nog tänka mig att lägga för att få en ny med garanti. 200 är en rimlig storlek då?
                200 är en bra storlek, rymms tillräkligt med lina men den är inte för tung och stor. Tatula 200 är ett mycket prisvärdig rulle. Använder det själv också. 0,3-0,32mm lina är säkert bra för dina beten.

Kommentera

Även revo beast finner du begagnad för 1000lappen , inte en fullstor 300:a om du tycker dom blir för stora den känns mer som en 200:a i storlek - ja du var skeptiskt till Abu såg jag men den är ett alternativ iallafall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04