Ambassadeur 6501 pro rocket kör jag till mina tyngre beten men kastar inte mer än typ 260g beten som störst.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rulle till tungt gäddfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
Varför skulle de inte vilja att rullen nu hajpas…
lär väl märkas på den svarta fredan’ kanske men hamnar dom i samma prishärad den gamla o nya så lär inte många gamla säljas
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Fick det även bekräftat av Söders när jag var där tidigare idag så någon större hemlighet är det nog inte
Kommentera
-
Tja å ena sidan vill man sälja av det gamla så länge som möjligt nnan man marknadsför det nya. Å andra sidan så är iaf min upplevelse att det nya nu för tiden sällan är bättre än det förra även om tongångarna naturligtvis är åt det hållet...
Så om ngt nytt kommer så kanske man borde köpa den förra innan den försvinner. "Bra eller bättre" i dag är knappast relaterat till livslängd utan snarare "trevlig så länge garantin gäller" och sen en massa snick-snack om drev, ytbehandlingar och andra "landvinningar" Obegripligt att folk tror att rullar blir bättre (i form av livslängd) från år till år... det var länge sedan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggTja å ena sidan vill man sälja av det gamla så länge som möjligt nnan man marknadsför det nya. Å andra sidan så är iaf min upplevelse att det nya nu för tiden sällan är bättre än det förra även om tongångarna naturligtvis är åt det hållet...
Så om ngt nytt kommer så kanske man borde köpa den förra innan den försvinner. "Bra eller bättre" i dag är knappast relaterat till livslängd utan snarare "trevlig så länge garantin gäller" och sen en massa snick-snack om drev, ytbehandlingar och andra "landvinningar" Obegripligt att folk tror att rullar blir bättre (i form av livslängd) från år till år... det var länge sedan.
Däremot håller jag med om att kullager blivit något till mycket sämre i dyra rullar. De är istället tystare. Å andra sidan har backspärrslager i Shimano och Daiwas haspelrullar blivit bättre. Framförallt Shimano. Även bromslameller har ju blivit något otroligt mycket bättre tycker jag. Många gamla rullar jag servar ser man ju tydligt hur bromslamellerna är duktigt slitna och behöver bytas. På modernare (2010 och framåt) är både filt och carbon-skivor generellt i bättre skick tycker jag. Spolar i både haspel och multirullar tycker jag även har blivit bättre presterande för gemene man. Delvis pga viktminskning.
Jag kan däremot tycka att bromssystem i multirullar generellt inte blivit bättre (dock mer lättanvända). Även backspärrslager i multirullar kan jag tycka rostar lite väl lätt i vissa modeller. Det mest tydliga för mig är dock användningen av plast på vissa ställen. Bl.a där frikopplingsfjädrarna hakar fast. Det tycker jag inte om lika mycket. Sådant kan lätt slitas i samband med service, men framförallt efter tid.
Min poäng är att vissa saker blivit bättre också.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 709 visningar
0 gillar