Rulle till tungt gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till tungt gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ambassadeur 6501 pro rocket kör jag till mina tyngre beten men kastar inte mer än typ 260g beten som störst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Varför skulle de inte vilja att rullen nu hajpas…
      För att dom har lagret fullt av den gamla som blir svårsålt kanske ? En gissning bara ….
      lär väl märkas på den svarta fredan’ kanske men hamnar dom i samma prishärad den gamla o nya så lär inte många gamla säljas

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Fick det även bekräftat av Söders när jag var där tidigare idag så någon större hemlighet är det nog inte
        Det är fortfarande information som man som leverantör vill sitta inne på. Äldre modeller säljer sämre bl.a.

Kommentera

Tja å ena sidan vill man sälja av det gamla så länge som möjligt nnan man marknadsför det nya. Å andra sidan så är iaf min upplevelse att det nya nu för tiden sällan är bättre än det förra även om tongångarna naturligtvis är åt det hållet...

Så om ngt nytt kommer så kanske man borde köpa den förra innan den försvinner. "Bra eller bättre" i dag är knappast relaterat till livslängd utan snarare "trevlig så länge garantin gäller" och sen en massa snick-snack om drev, ytbehandlingar och andra "landvinningar" Obegripligt att folk tror att rullar blir bättre (i form av livslängd) från år till år... det var länge sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tja å ena sidan vill man sälja av det gamla så länge som möjligt nnan man marknadsför det nya. Å andra sidan så är iaf min upplevelse att det nya nu för tiden sällan är bättre än det förra även om tongångarna naturligtvis är åt det hållet...

Så om ngt nytt kommer så kanske man borde köpa den förra innan den försvinner. "Bra eller bättre" i dag är knappast relaterat till livslängd utan snarare "trevlig så länge garantin gäller" och sen en massa snick-snack om drev, ytbehandlingar och andra "landvinningar" Obegripligt att folk tror att rullar blir bättre (i form av livslängd) från år till år... det var länge sedan.
            Jag tycker det beror på lite. Sett till saltvattensskyddade rullar så har ju definitivt förseglingar och dylikt blivit bättre. Daiwas Magseal för ett par år sedan var högst opålitligt, medan det idag verkligen gör sitt jobb. Även Shimanos förseglingsmekanismer har ju blivit mycket bättre. Shimano Stradic FL och FM var/är ju lika förseglad som en Stella numera. Den här typen av avancerade förseglingar har krupit ner i prisklasserna varteftersom. Du kan köpa en högre prissatt lågbudget-rulle som är relativt förseglad. Det kunde du definitivt inte förr.

Däremot håller jag med om att kullager blivit något till mycket sämre i dyra rullar. De är istället tystare. Å andra sidan har backspärrslager i Shimano och Daiwas haspelrullar blivit bättre. Framförallt Shimano. Även bromslameller har ju blivit något otroligt mycket bättre tycker jag. Många gamla rullar jag servar ser man ju tydligt hur bromslamellerna är duktigt slitna och behöver bytas. På modernare (2010 och framåt) är både filt och carbon-skivor generellt i bättre skick tycker jag. Spolar i både haspel och multirullar tycker jag även har blivit bättre presterande för gemene man. Delvis pga viktminskning.

Jag kan däremot tycka att bromssystem i multirullar generellt inte blivit bättre (dock mer lättanvända). Även backspärrslager i multirullar kan jag tycka rostar lite väl lätt i vissa modeller. Det mest tydliga för mig är dock användningen av plast på vissa ställen. Bl.a där frikopplingsfjädrarna hakar fast. Det tycker jag inte om lika mycket. Sådant kan lätt slitas i samband med service, men framförallt efter tid.

Min poäng är att vissa saker blivit bättre också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 709 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04