Jerkbait utrustning för att kasta ifrån land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait utrustning för att kasta ifrån land

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Samma spö? det är en W3 medan du länkade till 6an.

    https://www.fiske.se/w3-jerkbait-66-per-198-cm-2-sec-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmOm3BhC8ARIsAOSbapUTW 5vJhajvaMKHLs1czcACJ72z3wmhQEWMFTA7kuNtXEpoOCtqOYs aAjGrEALw_wcB
    Senast ändrad av bbrolle; 2024-09-30, 10:59.
    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av bbrolle Visa inlägg
      Är modellen över det spöet.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av EddieL Visa inlägg

        Det hade varit perfekt om du vill göra det!
        Det jag har hittat på blocket är detta: https://www.blocket.se/annons/jonkop...30g/1206397885
        Men det är ju inte det billigaste spöet och behöver en rulle m.m. till så med budgeten som jag har nu skulle jag ej ha råd att skaffa ett längre spö med om det inte var ett riktigt bra pris på det.
        Drar ett om till dig.

        Kommentera


        • #14
          Jag har två kombos, en jerk och en övrigt kombo som är 6'6" -110g och 8'0" -120g, och fiskar 98% från land.
          För oss som fiskar från land och samtidigt håller jerkbaitfisket kärt, så blir det lite av en konflikt. Men det går att få det fungera bra ändå.

          ​​​​​​Det korta jerkspöt var min dagliga kombo tills jag köpte Prorex X 8'0" Lazy Pike V2, då jag fastnat för det spöt såpass hårt som jag gjort så har det blivit mera vevjerk och mindre riktigt jerk på senare tid, MEN det går i nästan alla situationer/fiskeplatser att spöjerka med 8'0" Prorex X och det fungerar finfint.

          För vevjerk så är hög utväxling ett måste för mig, kör nu med 82cm linintag på både Curado 201M och Coastal 200. Med linintag på 68-70cm så gör jerkbaitet mer eller mindre bara hela 180° svängningar på platsen och knappt rör sig närmare mig, slår från full bredsida till full bredsida utan nåt särskilt "glide".

          Jag kan tänka mig att det finns tillfällen då detta kan vara attraktivt, men det är inte hur jerkbaitet/glidern är tänkt att röra sig.

          För att få det att bete sig mer likt pinnjerkande är linintag på 82cm mycket bra. Tyvärr har alla mina 3 HG rullar haft exakt samma linintag på 82cm, så jag vet inte var gränsen går, men jag tror 78-80cm kanske är perfekt, då tex Lazy Jerk Distance/W.Swim 12cm tycker att 82cm är lite för långt och kan lätt slå över.

          Vevjerk skulle ju vara lätt...o det är det, men krångligt om man siktar efter perfektion i sina intressen.

          Summa summarum är att du kan jerka även med 9'0" med veven, men jag hade lagt mig på 7'0'-7'6'ish längd, moderate fast. Då får du förhoppningsvis relativt bra kastlängd och lättjerkat spö.

          Skulle nog säga att Prorex XR Shorty spöt är till för ditt fiske tänk, men klarar inte kasta det du vill kunna kasta, jag kom fram till att kunna kasta 120g är ALLT som krävs för landfiske, och har fått medhåll i detta från ett antal. Vi når inte djupåhålorna så kräver inga tunga skallar på gummina och sannolikheten att vi väljer kasta 25-30cm gummi, från land, dagligen, är inte särskilt stor..

          Som sagt spöjerkar ja ofta med mitt 8'0", oftast finns de utrymme framåt/neråt för det.

          Summa summarum nr 2 är att fiske är satans inviduellt.

          God jul!

          Kommentera


          • #15
            Vad har du för rullar? Eller tänker köpa för rulle?
            Skulle nog valt två set jag, Daiwas Laguna XT 8'0"-120g känns helt okej och finns svinbilligt. Likaså hittar du tex Berkley Zilla Pike Jerkbait 30-80g 6'nånting jerkbaitspöt jag äger ett av, nytt, relativt billigt. Eller något av ABUs jerkspömodeller som alltid säljs till reapris på någon av alla online affärer.

            Till det hade ja nog valt en Black Max eller möjligtvis Revo X och en Tatula/Curado 200 om ekonomin tillåter, annars Dubbla Revo X, alternativt begagnade alternativ.

            Spöna får du för runt en tusing sammanlagt och en Revo X ligger där nånstans med, eller tex en Revo Beast/Beast X beggat.

            För mig är två sett mer optimalt så därav ja föreslår en sådan lösning.
            ​​

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
              Jag har två kombos, en jerk och en övrigt kombo som är 6'6" -110g och 8'0" -120g, och fiskar 98% från land.
              För oss som fiskar från land och samtidigt håller jerkbaitfisket kärt, så blir det lite av en konflikt. Men det går att få det fungera bra ändå.

              ​​​​​​Det korta jerkspöt var min dagliga kombo tills jag köpte Prorex X 8'0" Lazy Pike V2, då jag fastnat för det spöt såpass hårt som jag gjort så har det blivit mera vevjerk och mindre riktigt jerk på senare tid, MEN det går i nästan alla situationer/fiskeplatser att spöjerka med 8'0" Prorex X och det fungerar finfint.

              För vevjerk så är hög utväxling ett måste för mig, kör nu med 82cm linintag på både Curado 201M och Coastal 200. Med linintag på 68-70cm så gör jerkbaitet mer eller mindre bara hela 180° svängningar på platsen och knappt rör sig närmare mig, slår från full bredsida till full bredsida utan nåt särskilt "glide".

              Jag kan tänka mig att det finns tillfällen då detta kan vara attraktivt, men det är inte hur jerkbaitet/glidern är tänkt att röra sig.

              För att få det att bete sig mer likt pinnjerkande är linintag på 82cm mycket bra. Tyvärr har alla mina 3 HG rullar haft exakt samma linintag på 82cm, så jag vet inte var gränsen går, men jag tror 78-80cm kanske är perfekt, då tex Lazy Jerk Distance/W.Swim 12cm tycker att 82cm är lite för långt och kan lätt slå över.

              Vevjerk skulle ju vara lätt...o det är det, men krångligt om man siktar efter perfektion i sina intressen.

              Summa summarum är att du kan jerka även med 9'0" med veven, men jag hade lagt mig på 7'0'-7'6'ish längd, moderate fast. Då får du förhoppningsvis relativt bra kastlängd och lättjerkat spö.

              Skulle nog säga att Prorex XR Shorty spöt är till för ditt fiske tänk, men klarar inte kasta det du vill kunna kasta, jag kom fram till att kunna kasta 120g är ALLT som krävs för landfiske, och har fått medhåll i detta från ett antal. Vi når inte djupåhålorna så kräver inga tunga skallar på gummina och sannolikheten att vi väljer kasta 25-30cm gummi, från land, dagligen, är inte särskilt stor..

              Som sagt spöjerkar ja ofta med mitt 8'0", oftast finns de utrymme framåt/neråt för det.

              Summa summarum nr 2 är att fiske är satans inviduellt.

              God jul!
              Jag vet inte hur nya shortyn är, men den förra versionen kastar med lätthet 120 gram, jag använder det till att fiska stora Guppie som väger 120.
              Har provat att fiska den kittad med en big tail också, då hade jag kanske velat ha ett längre och lite kralligare spö men det funkade absolut även fast det närmar sig 150 gram.

              Skulle jag ta med mig ett allroundgäddspö för landfiske så skulle det bli shortyn, helt klart!

              Kommentera


              • #17
                Lutar åt att det blir 2 olika spön och troligtvis två rullar så man inte behöver byta ifall man vill kasta lite jiggar m.m.! Till början lär det bli begagnat sedan med tiden får jag köpa in lite finare grejor.
                Får även tacka för all hjälp jag har fått.
                Skitfiske på er!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 682 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 335 svar
                266 277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                15 svar
                2 342 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Fisketrassel  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                892 svar
                142 210 visningar
                16 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 046 svar
                196 273 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91  
                Arbetar...
                X