Snättar av betet vid multirulle kastning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snättar av betet vid multirulle kastning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Det är typiskt när man jiggar att man får in en hel del slak lina som inte lägger sig hårt på spolen.
    Linan skär kanske ner lite i rullen? Ett litet stopp med 10g på 0.12mm lina är allt som behövs för att det ska gå av i kast.

Linan kan nötas sönder också, det går väldigt fort med 0.12 om den bara tar lite i en sten eller gren efter botten.
    Nja jiggfiske kan ge slaklina och linöglor som hasplar av okontrollerat, ger vindknutar ev linavbrott men inte ger det lina som skär in då eller pratar du om två olika saker?

Har aldrig fått en haspellina 0.10-0.13 skära in så pass att underliggande lina går av med 10g i nästa kast.. Drar man hårt med linan efter t ex ett bottennapp så frigör jag linan manuellt innan nästa kast.
    Senast ändrad av anteman; 2024-08-17, 09:06.

Kommentera

Många bra svar, tack.
      Jag kommer att prova att sätta på en grövre lina, Westin W6 0,20.

Jag tror att det är som några har svarat, att linan är lite för tunn och att den lätt skär ner i spolen när jag jiggfiskar och linan inte lägger sig taigt på spolen.

Kommentera

Ja, själv tror jag att linan på en haspel ellet multi endast skär ner om du drillat hårt, testat hårt åtdragen slirbroms eller dragit upp ett bottennapp med spolen/rullen och sen inte matat ut lina för att åtgärda det.

I ditt fall är dock en grövre lina rätt val om det (förvånande nog) hela tiden brister med 0.16 och tunnare.

När jag jiggar med haspel kan det dock enstaka gång hända att ett linvarv eller så lägger sig löst och hamnar utanför spolen. Då gäller det att åtgärda den saken innan man drar på ett redigt kast nästa gång annars finns risken att linöglan fastnar i en spöögla och då är det betet borta....
        Senast ändrad av anteman; 2024-08-21, 16:26. Anledning: Förtydligande ang haspel/multi

Kommentera

Gjorde detta fast med gädddrag och ,24 J-Braid i början, när ja körde multi. De va ett gäng drag som försvann där, tills ja valde gå upp i lintjocklek tills jag lärt mig kasta bättre med multi.

Tror som någon skrev att orsaken är att linan inte alltid lägger sig tight mot spolen, och att det i nästa kast blir ett skatbo och tvärstopp som linan inte klarar stå emot. Det verkar som att J-Braid kanske är något mer känslig när de gäller detta, läste jag någonstans i Amerikat.

Nu är de här snack om betydligt lättare beten och lina, men kanske är detsamma som händer?

Kör nu ,20 X9, får se om detta problem återuppstår.

Receptet för att lära mig själv kasta bättre med multirulle va ett moderate fast spö, xtra fast fungerade inte särskilt bra för mig i början men nu fungerar det.
          Tar tid vänja sig vid multi, men när man väl lärt sig och vant sig vid det så är de svårt att gå tillbaka till haspel, iallafall för min del.

Kommentera

Definitivt tjockleken på lina. Är du en van multikastare kan du gå ner i dimension, men det är sällan nödvändigt. Jag fiskar aldrig flätlina under 0,13 mm (angiven dimension) och 0,18 mm realistisk dimension (samma sak som 0,13 på många märken). 0,13 Strike Wire (original, den nya är riktig) är egentligen 0,19 mm tjock. Det finns lixom väldigt liten anledning att fiska för tunt. Till finesse föredrar jag fluorocarbon ändå, då denna indikerar slackhugg mycket bättre tack vare dess sjunkförmåga. Ska man fiska jigg behövs det inget supertunnt. Snarare tvärtom ibland, då det kan vara en fördel att få längre dropp med en lina som bromsar mer. Gå över till en 0,205 mm Sunline Siglon X8. Den är väldigt lämplig till jiggfiske.

Kommentera

Nu har linan kommit på posten, skall spola på och abborrfiske blir det på fredag. Kommer med rapport efter helgen.

Kommentera

Hur gick det? blev det någon skillnad med linbytet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 701 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04