Haspelspö för jiggfiske efter gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för jiggfiske efter gös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö för jiggfiske efter gös

    Halloj!

    Nu har jag spenderat några dagar med att söka av forumet efter spörekommendationer för jiggfiske efter gös, men känner att jag inte direkt blir så mycket klokare. Många verkar rekommendera spön som man behöver beställa från polen/utlandet, men jag söker ett spö som går att finna hos våra "standard"grossister.

    Som alla andra så söker man väl "mest bang for the buck", men den prisklassen jag kikar på är väl upp till 1000-1500:- (men det är väl inte skrivet i sten) och som nämnt tidigare, gärna ett spö man kan beställa från Sverige.

    Har idag ett Westin W2 TC 5-15g som jag jiggar en del abborre med, med mindre jiggar och på grundare partier, vilket jag tycker funkar fint. Fiskar i skärgården och det förekommer väl djup på 11-12m runt platsen där jag fiskar, så jag skulle vilja ha ett spö som kompletterar det tidigare och kan kasta lite tyngre skallar och större jiggar än mitt nuvarande spö. Primärt tänker jag att spöt ska vara anpassat för jiggfiske efter gös, men det är väl en bonus om det kan passa för lite grövre abborrfiske också.

    Med det sagt, och med informationen jag hittat, så antar jag att ett spö på 7-8 fot, med snabb aktion och stark ryggrad och en kastvikt på upp till ca 40g skulle passa bra? Söker väl inte svenskt rekord i gös, så har ingen avsikt att kasta asgrova jiggar, men runt 12cm kanske med upp till 20g skallar.

    Känns som att många rekommenderar spön upp till 30g, så vet inte om det räcker egentligen, men 12cm jiggar kan väl väga 10-15g och med en 15-20g skalle så känns det lite snålt. Å andra sidan kanske behovet av att fiska med 20g skallar inte är så stort heller? Skal sägas att jag är novis på att fiska efter gös, men tänkte att det kan vara kul att göra ett försök.

    Några spön som jag har kikat på är

    SG2 medium game 12-35g / 15-40g
    SG4 medium game 12-35g / 15-40g
    Westin W2 finesse shad 12-38g
    Svartzonker the horizon 12-38g

    Alla tankar och förslag är välkomna!

  • #2
    Jiggar gös med ett w3 t&c 7-21g som jag lätt kan kasta upp till och lite över 30g hade dock gärna haft ett lite längre spö så lägger min röst på finesse shad!

    Kommentera


    • #3
      Har inga speciella gösspön men runt 7fot och kastvikt efter bete , ett up till-28 ett upp till -40 och ett upp till -100 g är dom som används snabb aktion på dom

      Kommentera


      • #4
        SG4 medium game 15-40g har jag som haspel och ett SG4 10-30g multi det anväder jag mest till just att jigga gös och abbore. Gillar båda spöna men föredrar multi med 10-30g pga det är känsligare och att just linintagningen på multi är bättre när jag jiggar(mer direkt) har inget problem att kroka gösen med något av dem.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gaddivar Visa inlägg
          Jiggar gös med ett w3 t&c 7-21g som jag lätt kan kasta upp till och lite över 30g hade dock gärna haft ett lite längre spö så lägger min röst på finesse shad!
          Okej tack! Det kan ju vara intressant om jag bestämmer mig för att strax över 30g räcker till!

          Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          Har inga speciella gösspön men runt 7fot och kastvikt efter bete , ett up till-28 ett upp till -40 och ett upp till -100 g är dom som används snabb aktion på dom
          Alright, ja det är väl att föredra att dela upp vikten på två spön, men hoppas finna något som kan komplettera det lätta spöt jag har, med lite mer ryggrad kanske!

          Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
          SG4 medium game 15-40g har jag som haspel och ett SG4 10-30g multi det anväder jag mest till just att jigga gös och abbore. Gillar båda spöna men föredrar multi med 10-30g pga det är känsligare och att just linintagningen på multi är bättre när jag jiggar(mer direkt) har inget problem att kroka gösen med något av dem.
          Intressant! Tror jag dock gärna håller mig till haspel för variationens skull då jag kör muiltirullar till gädda hehe. Upplever du att haspelversionen av SG4 15-40 är klassad någorlunda rätt med vikten?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Flottsäck Visa inlägg

            Okej tack! Det kan ju vara intressant om jag bestämmer mig för att strax över 30g räcker till!



            Alright, ja det är väl att föredra att dela upp vikten på två spön, men hoppas finna något som kan komplettera det lätta spöt jag har, med lite mer ryggrad kanske!



            Intressant! Tror jag dock gärna håller mig till haspel för variationens skull då jag kör muiltirullar till gädda hehe. Upplever du att haspelversionen av SG4 15-40 är klassad någorlunda rätt med vikten?
            Det tycker jag att det gör, använder det till lite större jiggar men det är då inte underklassat alls.

            Kommentera


            • #7
              Har ett w4 finesse shad 28 g som jag jiggar gös och även borre med. Känslig topp och bra ryggrad. Missar inte många gösar på den och landat gös över 9 kg på den, men då kändes det klen men 5-6 kgs gös är inga problem. Skulle dock valt storebror med kastvikt på 38 g om jag skulle bara ha den till gös.

              Kommentera


              • #8
                Du har 50% rea på Abus premiumspö ”Zenon” på fiskejournalen.se. Om du vill lägga 2000kr.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 334 svar
                266 072 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                877 svar
                141 384 visningar
                16 gillar
                Senaste inlägg Kulfisk
                av Kulfisk
                 
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 046 svar
                196 050 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91  
                Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
                256 svar
                79 604 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 247 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X