Första multirullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första multirullen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Första multirullen

    Hej,

    Jag har fiskat gädda med haspellrulle så länge jag kan minnas men jag vill nu prova att fiska med multi. Jag har gjort en massa research och har lycklats få ner min sökning till ett antal olika rullar.
    Abu garcia Revo Beast, Daiwa Tatula, Shimano curado k 301, 13 fishing concept a3, 13 fishing concept a och Abu garcia svartzonker ambassadeur. Jag fastnade först för 13 fishing concept a3 rullen men läste sedan att några har problem med backslag när de använde just denna rullen. Men å andra sidan har jag hört väldigt mycket bra om 13 fishing och deras produkter.

    Jag brukar kasta beten mellan 40-110 gram. Både daiwan, svartzonkern och 13 fishing rullen är snäppet dyrare, kan de vara värda de extra slantarna? Vilken rulle hade ni rekomenderat? Dela gärna med er om ni har tips på andra rullar.

  • #2
    Samtliga rullar är bra så oavsett vad du väljer så är det en bra rulle.
    Personligen håller jag Daiwa Tatula 300 som favorit, det är rulle som kastar väldigt bra och problem fritt. Som nybörjare så kan det vara skönt att ha möjlighet att justera bromsen från utsidan, det gör det enklare i början när man lär sig kasta med multi.



    Kommentera


    • #3
      Med en Daiwa tatula kan det nästan inte gå fel. Har 2st själv jag är väldigt nöjd med. En i 80 o en i 200 storlek. Funderar på att innhandla ytterligaren fast i 100 storlek för tyngre abborrfiske o lättare gäddfiske. Det är bra rullar med bra magnetbroms o en jämn o fin slirbroms.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        Magnetbromsen på Tatulan är riktigt jäkla bra.
        Grabben köpte en i storlek 80 som första multi och han lärde sig jäkligt snabbt med den.
        Nu har han en i storlek 200 eller 300 till gädda oxå, även den kastar som en dröm.

        Kommentera


        • #5
          Tatula röstar ja på!
          Aldrig gillat min revo beast!

          Kommentera


          • #6
            Nu är det ju personligt vad man gillar så gå in å kläm å känn på rullarna monterade på liknande spö som du tänkt ha dom på .
            har både revo beast och tatula 300 själv å dom är olika både i inställningar och storlek -tycker revo beast känns mer som en 200 i storlek så tatula passar mig bättre men har bekanta som tycker tvärtom så som sagt kläm på dom monterade på likvärdigt spö som du tänkt ha dom på och välj den som DU gillar bäst inte vad andra tycker

            Kommentera


            • #7
              T-wing systemet som sitter på tatula är ju oxå en positiv sak. Den gör att linan lämnar spolen i en lägre vinkel jämfört med de linförare som bara är ett hål. Det ger mindre motstånd o något längre kast.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #8
                Wow, det verkar som at daiwan är en favorit hos många. Men jag kan inte riktigt släppa 13 fishing a3 rullen. Är det någon som har erfarenhet med rullen och som kan berätta lite om den?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av FransPS Visa inlägg
                  Wow, det verkar som at daiwan är en favorit hos många. Men jag kan inte riktigt släppa 13 fishing a3 rullen. Är det någon som har erfarenhet med rullen och som kan berätta lite om den?
                  Fiskekompisen har lovordat sina A3'or så pass att jag var tvungen att köpa en A2 för att prova.
                  Har fiskat två pass med den. Trevlig rulle men jag föredrar ändå Tatula.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej, jag kör A3, otroligt fin rulle. Tror inte du kommer ångra varken den eller Tatulan. Likvärdiga i många aspekter även om det är två helt olika rullar. Men om du skulle få tag i en Lew's Superduty 300 skulle jag ändå förespråka den. Den har allt jag vill ha i en rulle, kraften och smidigheten, och ändå så pass liten och nätt. Men alla rullar du nämner kommer göra dig nöjd.
                    Kommer ofta ut fina exemplar på 2a hands marknaden. Så pass att du kan få två till priset av en ny. Då kan du testa bägge, och sälja den du inte gillar.. Så gör jag,

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 334 svar
                    266 072 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    877 svar
                    141 384 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
                    256 svar
                    79 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X