Jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkspö

    Har börjat snegla mot ett jerkspö, känner ärligt att det inte är samma sak att vevjerka med längre spön som jag mest gör idag. Utbudet är inte gigantiskt om man ska jämföra med spinnspöna. Om man lägger sig runt 800-1500 eller hittat begagnat, har högen något tips. Tänkte typ 40-150 gr.

  • #2
    Daiwa powermesh 6,6 fot 6oz
    RST/LF shadow 6,9 the Ripper
    Stcroix Premier 3oz och 6oz

    Där har du enligt mig riktigt bra jerkspön som du kan hålla utkik över. Det enda dock som fortfarande tillverkas är stcroix spöt. Men de andra är inte vanliga begagnat men dyker upp ibland.

    Kommentera


    • #3
      Har alltid gillat BFTs Roots jerkspön, dom är styva men inte påkiga, bra känsla. Sånna borde du hitta för runt 500.
      Väldigt mycket spö för pengarna

      Kommentera


      • #4
        Tackar för tipsen. Roots är en serie som jag sneglat länge på, men i slutändan valt något annat spö. Känns som att ett beggat roots skulle vara en nobrainer. RST/LF måste jag kika närmare på dom jag har nolll koll på dessa.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
          Tackar för tipsen. Roots är en serie som jag sneglat länge på, men i slutändan valt något annat spö. Känns som att ett beggat roots skulle vara en nobrainer. RST/LF måste jag kika närmare på dom jag har nolll koll på dessa.
          Lundgrens kanske har några RST/LF spön kvar det är underskattade spön, får du tag på en så är det ett fynd

          Kommentera


          • #6
            Vad för jerkbaits ska du kasta, och max min kastvikt? Har rätt bra koll på marknaden för dom pengarna. Själv kastar jag aldrig mer än 105g jerkbaits, så jag har nu ett sen länge utgånget Greys 6'6"-110g som är helt magiskt bra, kastar bättre än de 7'3" spön jag haft i min ägo. Ett sådant kommer du dock inte att hitta.

            Om du ofta kastar 30-40g jerks som Swim 10cm, Ticsaren 11cm med mera, så är det Berkley Zilla Pike Jerkbait 30-80g 6'4"(?) otroligt värt för pengarna, vad du får för klinga och så vidare, men övre gräns är 85g. ~600:-

            ​​​​​​Om du kastar tyngre så finns de ju Abu Ike jerkspö på ~40-150g som jag tyckte verkade najs om man får de för runt ~1000:-

            Själv så lär jag köpa ett Prorex X Target 7'1" som är för livescope fiske, ska känna på de i affär igen här i dagarna, men om ja minns rätt så såg jag ingen anledning till att det inte skulle fungera som jerkspö. Begreppet Jerkspö innehåller allt från riktiga påkar till inte alls särskilt påkiga spön så aa, vem bestämmer vad som är ett Jerkspö och inte mer än företaget som säljer spöt?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 667 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 334 svar
            266 197 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
            15 svar
            2 321 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Fisketrassel  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            882 svar
            141 762 visningar
            16 gillar
            Senaste inlägg Kulfisk
            av Kulfisk
             
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 046 svar
            196 128 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Villespinn91  
            Arbetar...
            X