Premium spö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium spö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fisken22 Visa inlägg
    Köpte en 2-12g 2 delad fick den i dag. Nu är det så att där jag fiskar finns det väldigt mycket gädda och större abborre
    Av 15 abborar är snittet 1kg upp till 2kg. sist fick jag en på 2kg. Gäddorna biter på allt jag sätter på så kan tyvärr inte undvika detta.

Iaf nu till saken detta spöt väger ingenting. Klarar verkligen detta spö om vi säger nu att jag är ute o får på en gädda utan att det går av?

Dum fråga kanske men har aldrig haft ett spö som väger ” som en fjäder”. Nån som har koll på hur mycket det krävs innan det går av?

Om den är som expride är det inga problem, har en borre på 52cm & 2.6kg på mitt expride upp till 12gr

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Om den är som expride är det inga problem, har en borre på 52cm & 2.6kg på mitt expride upp till 12gr
      inte för att vara den men 2-12an har ul topp Den böjer sig mer än expriden men har nog ungefär samma ryggrad. Roligare spö att drilla fisk får man leta efter

Kommentera

Vad har 5-21 för modelummer? Och hur långt blir det när man tagit bort handtaget ? Se om det platsar i bilen
        den får plats i min peugeot 308 bluehdi. går till framsätet från skuffen. ( då med hela spöt inkl rullfästedelen) Rod Length: 2.03m
        Number of Pieces: 1 and grip
        Folded Length: 176.8cm
        Rod Weight: 92g
        Rod Power: M+
        Action/Taper: RF
        Lure Weight: 5-21g zz0.4cfpyfdkln3zz

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

inte för att vara den men 2-12an har ul topp Den böjer sig mer än expriden men har nog ungefär samma ryggrad. Roligare spö att drilla fisk får man leta efter
          Mja, jag lägger min röst på aava Tiraphene 4-19g. Mångsidigt spö med känslig topp och fin ryggrad. Drillade en 5 kg gös på den utan problem och då var inte ens ryggraden böjd något nämnvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg

Mja, jag lägger min röst på aava Tiraphene 4-19g. Mångsidigt spö med känslig topp och fin ryggrad. Drillade en 5 kg gös på den utan problem och då var inte ens ryggraden böjd något nämnvärt.
            jo men helt olika klasser. Man kan jämföra den med 5-21an. Men 5-21an Adrena är så pass bra så inte värt att lägga 1000 kr mer för ett längre spö . Sedan är ju Shimano välkänt märke än något nytt.

Kommentera

Ts funderar väl på PA 5-21 nu och då ligger nog Aavas 4-19 nära, men jag vet inte hur de är klassade, det senare kan ja mer power vad gäller kastvikter eller tvärtom (oklart) och hur aktionen ev skiljer sig. Gillar ofta längre spön då jag sällan fiskar trånga vatten men köper aldrig ett längre spö för att det är dyrare.

Kommentera

Tack för alla svar! Vill ha ett spö som passar
                5g-7g jigghuvud har 7,5cm jiggar på detta som väger 3.2g
                och tänkte kasta 10g spinnare när jag fiskar regnbåge

Har inte hunnit ut och testat detta spö än. Är detta spö bra och jigga med? O funkar detta med mina spinnare?

det andra spöt är tanken att jag ska köra typ crank/Jerk med

Kommentera

Vill tillägga med att jag har ett spö 5-25g från renzstein. Men just 5g skallarna känner inte jiggen
                  och har svårigheter att registrera huggen på detta. Känner skakningarna när jiggen är på väg ner men tappar kontakten med jiggen under fisket. Går inte förklara men ni förstår nog

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

jo men helt olika klasser. Man kan jämföra den med 5-21an. Men 5-21an Adrena är så pass bra så inte värt att lägga 1000 kr mer för ett längre spö . Sedan är ju Shimano välkänt märke än något nytt.
                    Min åsikt är precis som din subjektiv och jag anser personligen att den extra tusenlappen är värd att lägga. Shimano som etablerat märke har både för och nackdelar, nu är ju inte heller Aava någon ny spelare på marknaden då dom står under Vision. 4-19 kan i allra högsta grad jämförbart med 5-21, viktspannet är ungefär en halv halstablett och det kan omöjligen vara avgörande. Aavas spön är dessutom underklassade och du kan med fördel kasta beten upp till 30g på 4-19 spöet. Spöet är fantastiskt och det måste upplevas på riktigt. Möjligen att G-Loomis kan matcha känslan men annars är dom king of the castle.

Kommentera

Vill tillägga med att jag har ett spö 5-25g från renzstein. Men just 5g skallarna känner inte jiggen
                      och har svårigheter att registrera huggen på detta. Känner skakningarna när jiggen är på väg ner men tappar kontakten med jiggen under fisket. Går inte förklara men ni förstår nog
                      Jag kände på den senaste serien för någon månad sedan och var inte alls imponerad av vad man får för priset. Tyvärr är det du beskriver väldigt vanligt på kolfiberklingor från Kina (som renzstein spöet egentligen är). Kontentan av det hela är en mycket styv topp och rygg på spöet där känslan för finess är som bortblåst. Köp ett etablerat märke som typ Shimano nästa gång och skippa OEM lurendrejare som importerar billiga Kina spön och säljer för dyra pengar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04