Trimma Abu Svartzonker 5601? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Abu Svartzonker 5601?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trimma Abu Svartzonker 5601?

    Tjena!

    Jag har tagit fram min "amba" som vi kallar det och börjat köra lite med den mer den senaste tiden och har faktiskt börjat gillat den mer än min lågprofilare men jag tycker den är så annorlunda jämfört med min bft x7. Det är som dag och natt.

    Som jag lärt mig, ni får säga eran åsikt, så justerar jag den mekaniska bromsen så spolen precis slutar glappa, hur många av er gör likadant? Eller gör ni på ett annat vis? Sen har jag ALLA vikter i centrifugalen ej aktiverade , alltså dom slås inte ut när rullen snurrar.

    Det jag tycker är konstigt är att på min 5601 har jag knappt nå bromsar och jag kan kasta en 40 gram bete hur jag vill nästan utan att den övervarvar. Skulle jag däremot lossa mer på mekaniska bromsen så spolen glappar så blir de lite mer fart men då glappar spolen som sagt och de känns inge bra ifall linan lägger sig ojämnt. Skulle jag släppa på alla bromsar på min bft x7 så är jag nog tvungen att köpa en ny lina efter jag tagit reda på skattboet från helvetet. Tycker alltså inte spolen spinner särskilt bra. Har dehär nånting med lagrerna att göra? Bftn har ju lite mer lager än min amba.

    Tycker alltså inte att min amba presterar så bra som den kunde ha gjort om ni förstår mig. Tycker inte heller jag kommer så långt när jag kastar.

    Jag har läst lite om trim och vill veta hur värt de är och exakt vad för grejer jag ska köpa och varifrån? Har läst lite om UT, vad är de?

    Jag hade lätt kunnat fiska med min 5601 som den är men så fort jag läste om trim så tänkte jag att de skulle jag vilja ha för det är nånting med ambassadörerna som är så coolt. Sen vill jag ha det "top notch".

    Skulle jag däremot sätta på mer vikt på betet så kommer väldigt mycket längre men det är ju inte så konstigt.

    Ni får jätte gärna komma med tips om hur jag ska göra och vad som är värt. 5601 kanske inte tål 40-50 grams beten?

    Mvh


  • #2
    Själv har jag spolen inställd med så lite glapp som möjligt och två vikter aktiverade samt en väl inövad högertumme. En lättad spole är också bra då det dels blir fysiskt lättare att kasta och går att kasta lättare beten utan att det påverkar kasten med tyngre. Sedan om en UT-spole är värd den extra kostnaden jämfört med ABUs original spole är upp till var och en. Jag har också oljesinterbussningar i spolen då jag tycker att rullen kastar bättre(dock inte nödvändigtvis längre) med dem. Det går bra att kasta lätta beten men det är inte optimalt för känslan då jag har rullen på ett spö för 100g beten. Rullen är en urgammal 5601C JB med lättat linförardrev, UT-spole samt oljebronsbussningar dvs UT:s Pike kit. Och oljad med Rocket Red Label olja.

    Kommentera


    • #3
      Jag har slutat köpa "trimdelar" till rundgavlade Ambassadeur.

      Det finns nog en och annan som anser att jag snackar skit när jag säger det här men jag är villig att utmana varenda kotte för att bevisa det.

      Jag kastar en 10 grams tiny buster jr exakt lika långt med en helt standard ABU Garcia 5501 CS Pro Rocket (endast urtvättad och återsmord av mig) som jag gör med exempelvis Shimano Metanium DC eller Shimano SLX XT DC eller mina andra lågprofilsrullar... och det gör jag då med alla sex bromsvikterna aktiverade. Till saken hör även att jag har en 0.30 lina på spolen. Dessutom med ett spö klassat 30-90 gram så det laddar inte jättebra.

      Jag kastar lite mer ofta beten i rätt viktspann med den här riggen och vet att jag bara vinner ett par meter på att knäppa av några av bromsklossarna.

      Tvätta bromsvikterna/klossarna ordentligt med aceton eller kemiskt ren bensin och undvik sen att ta på dom. Tvätta även bromsbanan ordentligt med exempelvis topps doppade i aceton eller kemiskt ren bensin.

      Tvätta ur lagren och evighetsskruven samt mellanhjulets kuggar och pluppens kuggar och återsmörj med ytterst... jag menar YTTERST lite olja av god kvalité och det behöver absolut inte vara rocket fuel yellow label. Se bara till så det aldrig kan komma ut någon olja från spollagret till bromsbanan.

      Om nån inte tror mig eller tror sig kunna kasta längre än mig så får den personen komma hit så får jag väl överbevisa lite :-)

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar.

        Kommer inte ihåg senast jag serva rullen. Det lär bli steg 1 iaf. Tycker bara det är konstigt att jag knappt har några bromsar aktiverade och spolen visar inga tendenser alls på att övervarva, men jag ska prova att olja och fetta in och se vad som händer.

        Kommentera


        • #5
          Med rätt mängd olja och fett på rätt ställe måste man använda många bromsklossar om man inte vill ha övervarv... Får du inte övervarv utan spolbroms så är den mekaniska bromsen för hårt åtdragen eller så är det för tjock olja i lagren... alternativt dåliga lager... eller helt igenbeckad evighetsskruv.

          När systemet rullar så lätt så betets och linans motstånd i luften inte längre klarar att dra ut rätt mängd lina så har man rätt mängd olja/fett i rullen... skulle ett lager skära eller någonting annat rasa så har man haft för lite olja/fett :-)

          Kommentera


          • #6
            Trimma gäddrullar är helt bortkastat då betena är så pass tunga och vindfångande att det inte spelar någon roll vad du sätter i rullen, du kommer inte längre ändå. Att byta till en keramisk knivbult och lätt linspridare kan vara en god idé ur ett hållbarhetsperpektiv dock då den minskar slitaget på evighetsskruven.
            Vad gäller din nuvarande situation så får jag nog instämma med föregående att om du kan kasta helt fritt utan att få övervarv så är jag rätt säker på att du har dragit åt mekbromsen duktigt för hårt alternativt så är något riktigt fel inne i rullen. Förvisso har du väl bronsbussningar istället för lager i den rullen om jag inte minns fel, men även dom övervarvar om man kastar helt obromsat.
            Senast ändrad av Koster; 2024-07-05, 18:31.

            Kommentera


            • #7
              Har kört med UT trimmad amba till gäddfiske, det ger lite längre kastlängd, den stora skillnaden är att man inte behöver ta lika mkt och rullen är betydligt lugnare och stabilare med mindre skatbon osv.

              Har jämnfört mot vänner som har haft standard rullar.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 685 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 335 svar
              266 355 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
              15 svar
              2 342 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Fisketrassel  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              892 svar
              142 219 visningar
              16 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 046 svar
              196 280 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Villespinn91  
              Arbetar...
              X