Daiwa Morethan PE1000 som gäddrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Morethan PE1000 som gäddrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Säger som jag brukar (och har gjort i mängder av andra trådar):
    Fisken, vid gäddfiske, är i princip aldrig problemet gällande rullars hållbarhet.
    Jag har synat åtskilliga hundratals gäddrullar genom åren och kan inte minnas en enda rulle som en gädda med säkerhet har raserat.

Däremot tror jag stenhårt på att fisketeknik potentiellt kan slita väldigt olika på rullar beroende på hur den utförs. Betesvikt/motstånd i vattnet spelar säkerligen in också.
    Enligt mina erfarenheter är bristande underhåll i kombination med hänsynslös fisketeknik den säkraste rulldödaren.

Själv har jag, trots problem med rygg/nacke/axlar, nästan gjort tvärtom.

Väljer förvisso inte medvetet tunga prylar men har insett att min egenbyggda Ambassadeur 4500 med mycket mässingdelar, är den rullen som för mig är mest lättfiskad, även längre perioder, jämfört med lättare prylar.
    Men så är jag nästan manisk med balansen på prylarna, tankar om lätt vikt är nästintill försvunna.
    Kul att vi resonerar så olika.

Det blir kul att följa tråden angående både Morethan och andra relativa lättviktare till tungt gäddfiske, om de kommer hålla men kanske framförallt om de kommer behålla sin fina känsla över tid.
    Du har med största sannolikhet rätt, och ja tror vi tänker lite samma egentligen. Är fullt medveten om att 200 oftast inte är lika tåliga som 300. Det ja inte skrev men tänkte, är ju att det krävs att man tänker på rullen som något man sköter om och vårdar, vilket jag gör med alla rullar. Plockas ner relativt ofta och gås igenom, och jag är noga med att inte belasta rullen vid ordentligt bottennapp utan virar linan runt min arm istället.

Sällan fisken står för trasig rulle utan handhavandet av rullen är orsaken till det. Min ekonomi är högst väsentligt sisådär en bra månad, och då vill man att de man köper ska hålla länge och man är kanske då mer varsam med prylarna. Sen skadar väl inte lite logiskt tänkande kring handhavandet. Nybörjare på multi kanske ska börja med en billig rulle först då både de ena o de andra lär inträffa. Går fiska gädda med en BlackMax med..

De hade ja lite svårt med i början, försäljare ville gärna påstå att dessa rullar klarar gäddfiske och tyngre bete upp mot 100g som ja va ute efter då, men billigare modeller skulle inte klara det. Det där är ju en sanning med modifikation. Kanske är tåligare mot klantsaker men att de inte går att fiska gädda med en billig rulle, kasta uppåt 100g, är inte helt sant.

Det är möjligt att jag kommer tänka mer som dig längre fram ang vikten på prylarna.. återstår ju se. Jag har ju diverse nervskador som kanske påverkar min åsikt här. Och en otroligt förstörd axel, egentligen hela vänstra sidan då jag varit förlamad i den.

Det där med balans på sakerna blir mer och mer viktigt märker jag.. Blir ju skönare när de balanserar bra i handen. Vart vill du att balanspunkten ska vara nånstans?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
    6 svar
    1 736 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Benjamin S  
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04