Daiwa Morethan PE1000 som gäddrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Morethan PE1000 som gäddrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I would much prefer a Tranx 201 or Tatulion 200 on the 120 gr. rod for balance.
    For the 30-70 i could see the point with a smaller reel, but dont expect it to be nearly as durable as bigger reels.
    I Think the smaller reels tend to lose the feeling of a new reel much faster than bigger ones, when using heavy or hard pulling lures, and when fishing 50-60 gr. lures reel of that size are already noticeable weaker in Winding power.

I havent tried the Morethan, but the Tatula 103, but i would rather try the Shimano Bantam 22 model than the Morethan for your intended use. That reel has surprised me alot with its power for How little it is.

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
      I would much prefer a Tranx 201 or Tatulion 200 on the 120 gr. rod for balance.
      For the 30-70 i could see the point with a smaller reel, but dont expect it to be nearly as durable as bigger reels.
      I Think the smaller reels tend to lose the feeling of a new reel much faster than bigger ones, when using heavy or hard pulling lures, and when fishing 50-60 gr. lures reel of that size are already noticeable weaker in Winding power.

I havent tried the Morethan, but the Tatula 103, but i would rather try the Shimano Bantam 22 model than the Morethan for your intended use. That reel has surprised me alot with its power for How little it is.
      Ja balansen är bra på 30-70 men som du säger så blir rullen något för lätt på Elite spöt. Men relativt bra ändå, spöt är så pass lätt med sina 150g. Excense -12 med sina 140g har bättre balans på Elite spöt, ska testa den på det spöt också. Har hört att Bantam 22 ska vara välgjord.

Kommentera

Nu är inte jag rullexpert men jag hade testat utan att skänka de en enda orolig tanke.

Tror vi vanliga dödliga, som har vanliga vatten, att fiska i, egentligen sällan behöver 300 storlek. För bottennappen är de ju bra, men jag har under senaste året fiskat MYCKET och jag har inte fått upp någon på 100+ cm. Att jag var total nybörjare för ett år sedan spelar ju garanterat in, plus att jag är helt landbaserad men ja fiskade med en Revo X 4 multi I ett antal månader hårt med nästan bara jerkbaits. Skruvade isär rullen ett antal gånger men kunde inte se något som helst slitage trots man råka slå på veven innan draget landat i vattnet XX antal gånger.

Tänker själv på 150 rulle för gädda upp till 60-70-80g kastvikt eventuellt.. För ytbeten, skedar, spinnerbaits, chatterbaits och annat småskräp.

Tycker fördelarna med lätt vikt på spökombon ger fördelar som gör att jag kommer fortsätta med att hålla mig till mindre storlekar. Är ju ~100g mellan en 200 och 300 rulle i skillnad. En ordentlig rulle är nog bra att ha i stallet som klarar allt, men utöver det så tror jag hårt på minska vikt.

Kommentera

Har hittat en rulle som jag tror blir mina gäddrullar framöver. Daiwa 22 Zillon HD. Samma storlek, men gjord för tyngre fiske. Jätte len att veva, känns riktigt grym.
          Morethan blir till 30-70 AGS och Zillion Hd till det tyngre fisket. Daiwa Morethan kastade 50g swim väldigt trevligt.
          Senast ändrad av Hepper2; 2024-04-20, 11:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
            Har hittat en rulle som jag tror blir mina gäddrullar framöver. Daiwa 22 Zillon HD. Samma storlek, men gjord för tyngre fiske. Jätte len att veva, känns riktigt grym.
            Morethan blir till 30-70 AGS och Zillion Hd till det tyngre fisket.
            Det är väl en JDM rulle egentligen? Kikat lite på den, men det är utom min ekonomi. ~2tkr kan jag lägga på en rulle, och då ska de vara nåt jag vet är bra. Dom har lite udda rullar där borta japaniet..

Kommentera

Det är nog inte JDM då den säljs av flera vanliga affärer i Sverige. Den är ju tyvärr dyr. Jag köpte en begagnad på Tradera för 2500kr. Några hade den på REA den för 3995 kr nyligen. Jag är lite kräsen att det ska vara lent att veva och glappfritt. Andra rullar gör ju samma sak annars till halva priset. Förutom att de oftast är större och tyngre.

Kommentera

Ursprungligen postat av MathiasJK
                Tror vi vanliga dödliga, som har vanliga vatten, att fiska i, egentligen sällan behöver 300 storlek. För bottennappen är de ju bra, men jag har under senaste året fiskat MYCKET och jag har inte fått upp någon på 100+ cm.
                Säger som jag brukar (och har gjort i mängder av andra trådar):
                Fisken, vid gäddfiske, är i princip aldrig problemet gällande rullars hållbarhet.
                Jag har synat åtskilliga hundratals gäddrullar genom åren och kan inte minnas en enda rulle som en gädda med säkerhet har raserat.

Däremot tror jag stenhårt på att fisketeknik potentiellt kan slita väldigt olika på rullar beroende på hur den utförs. Betesvikt/motstånd i vattnet spelar säkerligen in också.
                Enligt mina erfarenheter är bristande underhåll i kombination med hänsynslös fisketeknik den säkraste rulldödaren.

Ursprungligen postat av MathiasJK
                Tycker fördelarna med lätt vikt på spökombon ger fördelar som gör att jag kommer fortsätta med att hålla mig till mindre storlekar. Är ju ~100g mellan en 200 och 300 rulle i skillnad. En ordentlig rulle är nog bra att ha i stallet som klarar allt, men utöver det så tror jag hårt på minska vikt.
                Själv har jag, trots problem med rygg/nacke/axlar, nästan gjort tvärtom.

Väljer förvisso inte medvetet tunga prylar men har insett att min egenbyggda Ambassadeur 4500 med mycket mässingdelar, är den rullen som för mig är mest lättfiskad, även längre perioder, jämfört med lättare prylar.
                Men så är jag nästan manisk med balansen på prylarna, tankar om lätt vikt är nästintill försvunna.
                Kul att vi resonerar så olika.

Det blir kul att följa tråden angående både Morethan och andra relativa lättviktare till tungt gäddfiske, om de kommer hålla men kanske framförallt om de kommer behålla sin fina känsla över tid.

Kommentera

359 g utan lina väger kitet med AGS Elite -120g Daiwa Zillion HD
                  Bifogade filer

Kommentera

Kör en 22 Daiwa Zillion HD, som får hoppa fram och tillbaka mellan ett gäddspö (-100g) och ett borre/gös/sniperspö (-35g), beroende på vad fiskepassets huvudsakliga inrikting äro.
                    Har två spolar till rullen med linor för ändamålen, som i underlättar att flytta den mellan spöna.
                    Tycker bromssystemet, utväxling, rullstorleken och djupet på spolen, är en bra kompromiss för att kunna nyttjas för olika artfisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
                      Kör en 22 Daiwa Zillion HD, som får hoppa fram och tillbaka mellan ett gäddspö (-100g) och ett borre/gös/sniperspö (-35g), beroende på vad fiskepassets huvudsakliga inrikting äro.
                      Har två spolar till rullen med linor för ändamålen, som i underlättar att flytta den mellan spöna.
                      Tycker bromssystemet, utväxling, rullstorleken och djupet på spolen, är en bra kompromiss för att kunna nyttjas för olika artfisken.
                      Man blir ju lite imponerad av att de lyckas göra en rulle i den storleken som klarar tungt gäddfiske. Säker flera som klarar det som Shimano Bantam kanske. Har inte tidigare hittat en lågprofilrulle från Daiwa som känns så bra, ex Tatulion är inte alls samma känsla när man vevar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04