Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut?

    Tja!

    Tror trådämnet är ganska så beskrivande.

    Vad anser ni vara en komplett gädd utrustning när det gäller spön och rullar? Hur skulle er dröm utrustning se ut? Hur ser eran nuvarande utrustning ut?

    Själv har jag ett haspelset bestående av Revo 3 X 40 rulle på ett SG2 7'3" 50-100g. Fantastiskt fin rulle, linintaget på ~ 100cm är dock begränsande i vissa lägen. Spö löser 30-100g bra.

    Två multisetuper bestående av:

    Curado 201M på ett Berkley Zilla Pike Jerkbait 6'6" 30-80g spö.
    Underverk till rulle på ett väldigt lätt och skönt spö, perfekt för 10 och 12cm jerkbaits.

    Tatula 300 på ett SG2 7'3" 70-130g spö. Rullen än inte i ägo men blir i kommande vecka. Lite tyngre spö och rulle för större beten, ej testat med Tatulan än.

    Ska ut kasta lite nu med SG 70-130g med Curadon på sig, kolla hur spöt hanterar olika vikter och betestyper, hoppas de ska kunna kasta ~55g hyfsat så Westin Swim och några wobblers i den viktklassen går att nyttja med även detta spöt. Erfarenheten från samma spö i haspelversion säger att det bör funka.

    Gillar skarpt greppet på SG2s multispön, är väl en Fujikopia men passar min hand perfekt. Finns även på Abu Ike 6'6" -140g jerkbaitspöt i riktig Fuji version och på några mer spön jag inte kommer ihåg nu.
    Tycker Westins W3 grepp är sådär, det är ju inte jätte påkostat med enbart en liten trigger som jag inte tycker är särskilt skönt.

    Funderingar jag har är på att ev skaffa ett haspel med lägre klassning för minsta betena på 20-40g. Eventuellt ett jerkspö med högre klassning och kanske ett längre multispö.
    Har ett W3 Powercast -T 20-80g 8'3" som mest står, där skulle ja definitiv köpt den högre klassade versionen.
    Tycker även att 8' + är lite för långt för där ja fiskar mestadels, ofta träd och buskar ivägen. Blir betydligt mer kustfiske i år så det är därför jag ev tänker införskaffa ett längre spö för det.

    Överlag mest nöjd med SG spöna, Zillat är också fantastiskt särskilt för 10 och 12cm jerkbaits och andra lättare hårdheten.

    ​​Pzzzz änna/ JK

  • #2
    Jag kör multi rakt igenom men funderar på att skaffa ett haspel upp till kanske 80gr. Jag är också lite sugen på en klassisk kort jerkpinne. Kör i dagsläget bara egengjutit gummi och egna träbeten. Gummi på 80 och 130gr, trä från 60gr till 160gr. Jag fiskar uteslutande från båt, mest i åar och insjöar. Lite skärgård men då är det abborre.

    Daiwa prorex x 7'6 40-80gr daiwa ryoga 1520
    Westin w3 Powercast 8'3 40-130gr 13 fishing concept a3
    SG2 Power Game 8'6 110-220gr Rundgavlad 5601ft

    Kommentera


    • #3
      Tranx 400 på ett st Croix long ranger, tatula 300 på ett Dynamic edge powercast 8,6 fot 40-130 gram och slutligen en tranx 200 på ett venerate 7 fot 15-40 gram. Fiskar uteslutande från båt. Täcker allt tycker jag för mig. Från små jiggar till stora träbeten. Trolling utrustningen består av några ambassadörer och ett par Ugly stik och Westins trollinspön.

      Kommentera


      • #4
        Jag har 4 gäddcombos för lite olika ändamål. Men i ärlighetens namn så har det nog mest blivit så för att jag köper ett spö och tänker: "Jag kommer aldrig att kasta tyngre beten än så", och köper i samma veva beten som är på gränsen till att spöt ska orka kasta dem...

        Haspel:
        Okuma guide select 8'6" 60-120g med en Daiwa Fuego 4000. Används till lite alla möjliga mindre beten men fixar största Westin swim och Trueglide Guppie utan problem.

        Spinn:
        Savage gear custom predator 8'6" -170g med en nyinköpt Tatula 300 7,1:1, kommer nog främst att användas till vevjerk nu på våren och snabbare sensommarfiske med swimbaits.

        Daiwa Prorex XR Sledgehammer 8'8" -220g . kommer nog tillsvidare att få ärva en Ambassadeur JB som suttit på savage gear-spöt.

        Gator Giant bait Explorer 9' -350g, med en Tatula 300 6,3:1, plockas fram när det är läge för gummibeten på 200g+.

        Kommentera


        • #5
          mysig trådidé!!

          haspel:
          shimano nasci rulle 4000 storlek, prorex xr spö 40-80
          används väldigt sällan

          multi :
          prorex xr 40-80 gram, amba C3 5501
          min favorit kombo, används till lite lättare fisket och när man inte behöver kasta så långt

          prorex x 150 gram, ambassaduer VC pike.
          allround kombon som används mest. sjukt skönt. kastar allt från 40 gram upp till 140

          prorex xr lazy distance 9 fot upp till 120 gram, amba pro rocket 5501
          om man fiskar ute på stora ytor och kastar gummin.

          Kommentera


          • #6
            Har ett gäng olika uppsättningar. Olika om jag kör från kajak och mindre båtar eller min trailerbåt.
            Men vid båtfiske är mina favoriter
            Lätt Stcroix x 7,1fot 1oz Ambassadeur 4600c4
            Mellan cts 6,6 1,5oz daiwa zillion gen1
            Tungt mhx musky 7fot 2,5oz Ambassadeur 4500rocket
            Supertungt RST LF shadow 74 Ambassadeur 5500prorocket.
            Dessa uppsättningar får mest tid.

            Kommentera


            • #7
              Rolig trådstart.

              Två favoriter.
              -St croix legend elite musky 8,6' kastvikt 1- 3 oz med en Shimano 12 exsence DC. Medeltungt 30-110 gram.
              -Shimano beastmaster EX 2,40m XHP 60-120g - med en Okuma-rulle 4000 strlk - fungerar även bra till abborre om man inte är kräsen. Fungerar bra för pig shads/spinnare/skeddrag/wobblers. Lätt- till medeltungt

              Avbytarbänken
              St croix premier 8,6' 1-3 oz med Shimano Curado 201 DC. Arbetshäst, ganska tungt men kastar fint.
              Rozemeijer jerk 7' kastvikt upp till 150 gr med Shimano Scorpion XT1501. Lätt och nätt, för finliret.

              En framtida combo
              St croix legend elite musky 9' kastvikt 3-8 oz - 80 gram tyngre än 8,'6 men klarar betydligt högre kastvikter.
              Shimano Antares DC MD. Högutväxlad.

              Edit: har nu hunnit testa St croix legend elite musky 9' kastvikt 3-8 oz, parade ihop det med Shimano exsence DC 12. Fungerar väldigt bra för större beten som är lättkastade även i motvind, tex westin swim 15cm. Man får bra kraft i kasten och vill jag täcka mycket yta i svåra förhållanden så fyller den sin plats.
              Senast ändrad av gabbu; 2024-04-20, 20:35.

              Kommentera


              • #8
                Räknar till ett 20-tal olika gäddkombos på väggarna här hemma... kan naturligtvis inte räkna upp alla och det blir olika från pass till pass vilka som får följa med ut beroende på var och hur vi kommer fiska, Men ska jag plocka 3st för att vara så allround som möjligt blir det nog.....

                Haspel - Westin W4 Powercast 8'6" 40-130 med en Daiwa Fuego 4000 (klarar mina lättaste beten upp till mediumstora även vid väldigt blåsiga förhållanden)

                Multi1 - Daiwa Sledgehammer 8'8" 220 med en Alien 307L (kastar alla stora fladdriga tailar, wobbler och gummibeten fantastiskt stabilt och bra, superskön stor robust rulle att hålla i även när det är svinkallt, rejäl vev med varma stora foamknoppar, den har klart gått under radarn för de flesta, är i princip en Okuma Komodo SS med ett par andra materialval.)

                Multi2 - RST/LF Shadow 74 7'4" 180 med en Amba JB5601 (för alla mina större jerkbaits och swimbaits, fantastiskt skön odelad klinga med en jäkla känsla trots kraften och jag älskar runda ambisar så en sån måste med, har nog ca 35 st just nu.)




                Kommentera


                • #9
                  Min go-to set-up:
                  Westin Dynamique Powercast 8,6' 30 - 130 gr (säkert 8 år gammalt men helt underbart) parad med en Ambassadeur 5501 VC Pike
                  Spöt är i vanlig ordning överklassat när det kommer till Westin så en Mcrubber med 10 gr skalle brukar vara lagom.

                  För tungt fiske:
                  Westin W4 Monsterstick 7,9' 120 - 260 gr parad med en Ambassadeur Pro rocket 5501
                  Används ganska sällan då jag inte är mycket för tyngre beten än 120 gr. - får mest ont i ryggen och axlarna !

                  Downsize:
                  Spin: Daiwa Prorex AGS Classic 8' 40 - 100gr parad med en Daiwa Tatula HD 200 (kombon väger i princip ingenting)

                  Haspel: Daiwa Prorex XR Classic 8' 40 - 80 gr parad med en Shimano Stradic CI4 3000

                  Kul att se att flera kör med runda ambassadeurer !
                  Senast ändrad av Tylön; 2024-02-26, 09:03.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kul att fler tycker det är ett intressant ämne. Är själv uppenbarligen helt fast i fiskeprylar och lägger alldeles för mkt pengar på det.. Dyra slemgurkor blir det.
                    ​​​​
                    Ser att Prorex spöna verkar omtyckta, är själv lite sugen på ett sådant. Kände lite på ett Prorex X 7'1" -110g Target som kändes väldigt trevligt för priset på runt tusenlappen. Tyckte väl när ja kollade att dom på hemsidan hade mycket ovan 8' men inte så mycket under i längd men kanske minns fel så får kolla igen.

                    Jag fiskar uteslutande från strandkant och insjö/å men kusten kommer det bli mer av. Därav så är kastvikt över 120-140g inget av direkt intresse för mig heller.

                    Jo, jag såg att Tatula 300 6,3:1 har 85 cm linintag, hur tycker ni det fungerar med spöjerkande och vevjerkande?

                    ​​​​Antar att ni har de kombinationer ni önskar? Ingen exotisk drömcombo liggandes i bakhuvudet? En Calcutta är jag smått sugen på men inget som är aktuellt det närmsta, även ett St. Croix men jag behöver tvådelat och det var magert med det i deras utbud.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 668 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 334 svar
                    266 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    882 svar
                    141 820 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 162 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X