Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjo!

Jag kommer försöka sälja några spön, två W3 minst iallafall, W3 Powercast -T 8'3" 20-80g trigger och ett W3 Finesser T&C 7'1" 7-21g haspelspö och eventuellt även SG2 Power 7'3" 50-100g haspelspöt med.. Eventuellt.

Powercast spöt är ju överklassat och blev ju då rätt nischat, kastar oftast ~50-85g och det klarar inte detta spöt av, Lazy Jerk Distance på 65g är nog där nånstans gränsen går för hela spöt jobbar verkligen i kastet då. Har använt det tre gånger tror jag.

W3 Finesser T&C va första spöt ja köpte, som inte använts på nästan ett år. I mkt bra skick.

SG2 7'3" 50-100g haspel funderar jag på att kanske sälja.

Tänker då istället för dessa tre spöna införskaffa ett spinnspö på 6-7' med kastvikt typ 10/15-60g och till det ha en Shimano SLX XT 151.
    Skulle isåfall användas för spinnerbaits, skeddrag ytbeten och annat lätt man ibland kastar.

Sen är jag även sugen på ett 6'2"-6'6" jerkbaitspö som klarar kasta 130g, men som är förhållandevis bra klassat och inte tvärstyvt. Kommer dock bara åt Pure Fishing spön och Westin/SG i lokala affärerna, och finns nåt ABU spö som passar klassat ~100-120g, tycker dom känns lite underklassade. Ett Greys spö som är klassat -100g funderar jag med på..

Vill egentligen testa PROREX spöna känner jag, men har svårt bestämma mig. Uppskattar deras låga vikt, mycket.

Min jerkkombo väger ~360gram, med lina och tafs, det är sjukt skönt att glida runt med det och kasta, otroligt lätt och smidigt och klarar ändå ~90g. Är Berkley Zilla Pike Jerkbait 6'4"30-80g spöt med Curado 201M. Min Tatula 300 med spolen full med torr ny lina väger detsamma. Skillnaden i vikt märks..

Sen hade kanske ett spö på uppåt 8' men inte mer än 8' vart bra för tillfällena ja fiskar i havet från land, lite ytterligare kastlängd kanske. Finns tillfällen då de hade funkat bra i lokala sjöarna med, de va ju de W3 Powercast skulle användas till men det sket ju sig, skulle alla dagar tagit 40-130g..

Hur är BFT's spön? Såg att dom hade nåt pike versatile -130g i någon av längderna ja funderar på, är dom korrekt klassade eller klarar dom kasta en hel del mer? Hur är kvaliten?

Jo vafan eftersom de e ja som startat tråden så drar ja detta med här...
    Någon som testat att byta ut veven på Curado 201M och Tatula 300 mot något som är likt Beastveven? Har ju lite nervskador så har märkt att rund EVA knoppar är the shit för min vänsterhand.
    Finns ju en del företag som gör aftermarket vevar, något någon kan rekommendera? Tatula 300 är 120mm och curadon 100mm om ja minns rätt.

Alternativet är ju en Beastvev men ja tycker att knopparna har lite för mycket spel.. skulle väl gå att shimsa in om man kan ta loss dom men de vill ja väl kanske undvika helst.

Fridens!

Kommentera

Jädrar vilket långt inlägg dom tre spön du tänkt ersätta hade jag nog bytt mot ett som går upp till 70g om du slänger 55-60g så man inte maxar spöt.
      gomexus vevknoppar eller liknande på ali finns ju liknande beastknopparna .
      bft är väl både ris o ros jag har inte haft det du frågar om utan andra i roots serien och gillar dom skarpt sen har det förekommit lösa rullfästen hos en del

Kommentera

Kul tråd!

Har väl lagts mest energi genom åren på gäddfiske, men börjar så smått även fiska mer abborre och lite ädelfisk.

Kört med liknande grejer i många år nu och byter inte så ofta.

SG Custom Predator¿ 90gr med en Daiwa Ninja 3000. Tas väldigt sällan med ut och används främst till mina "nostalgiska" beten som mindre skeddrag och mindre wobbler.

Shimano Nasci 4000 söker spö, lutar mot ett SG Alpha SG6 8' 70-130gr. Rätt skönt att köra med haspel ibland även om multi dominerar hos mig.

St Croix Lipstick med en Tranx 301 är nog den kombon som används mest. Vevjerkar, tailar, Cranks och mellanstora gummin. Optimal Kombi för mig, gillar aktionen i spöt och rullen är riktigt stabil och bra.

St Croix Big Nasty med en Tranx 401 på till de största betena. Större gummin och tailar främst.

Nästa inköp blir ett jerkspö av lite längre sort, kollar på Wolfcreek 7,3 med en Curado 301. Tidigast till hösten annars får det bli nästa säsong med ett inköp.

Nån som fiskat med Wolfcreek 7,3:a? Vill helst ha odelat, men nya greppen på St Croix är jag tveksam till.

Mvh

Kommentera

Fiskar aldrig tyngre än cirka 60-70 gram, efter att ha testat mängder av rulle/spökombinationer för mitt tyngsta fiske fick jag för mig att verkligen optimera prylarna för mina förutsättningar för några år sedan.

Har lite skadeproblem i överkroppen så prylarna skulle vara lätta att fiska, tanken var en rulle och ett spö som ska klara allt från 20 till 70 ungefär samt att det ska vara livstidsprylar (förutsatt att inte spöt går av).

Byggde mig en Ambassadeur 4500C med stativ i mässing, bromsplatta i mässing, spole samt linspridare av den lättare typen och lite annat krafs som svarta gavlar med kupad icke vevgavel från okänd rullmodell.
          Till denna nätta, moderna lilla rulle komponerade jag ett customspö byggt på MHX Musky 7 fot, -2.5oz. Naturligtvis med Fuji PTS-fäste, titan/Torzite-ringar och skumgrepp.
          Klingan anser jag vara något överklassad (2.5oz är ungefär 70 gram, jag skulle sagt 60-65) men å andra sidan kan jag kasta Atom 20 gram eller Slider 7 flyt bra med prylarna.

Rullen väger 340 gram med full spole Daiwa Samurai Braid 0.31mm, vad spöt väger har jag ingen aning om men känslan då dessa fiskas ihop är den bekvämaste och lättaste jag varit med om.
          Och ja, som det frågas i trådstarten, det här är mina drömprylar för mitt tyngsta fiske.

Har lättare prylar i stallet också men i ärlighetens namn skulle jag kunna utföra allt mitt riktade gäddfiske med ovan nämnda rigg.
          Har sällan eller aldrig med mig fler än två spö/rulle-kombinationer ut då jag fiskar gädda och kommer aldrig känna behov att ha det.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Fiskar aldrig tyngre än cirka 60-70 gram, efter att ha testat mängder av rulle/spökombinationer för mitt tyngsta fiske fick jag för mig att verkligen optimera prylarna för mina förutsättningar för några år sedan.

Har lite skadeproblem i överkroppen så prylarna skulle vara lätta att fiska, tanken var en rulle och ett spö som ska klara allt från 20 till 70 ungefär samt att det ska vara livstidsprylar (förutsatt att inte spöt går av).

Byggde mig en Ambassadeur 4500C med stativ i mässing, bromsplatta i mässing, spole samt linspridare av den lättare typen och lite annat krafs som svarta gavlar med kupad icke vevgavel från okänd rullmodell.
            Till denna nätta, moderna lilla rulle komponerade jag ett customspö byggt på MHX Musky 7 fot, -2.5oz. Naturligtvis med Fuji PTS-fäste, titan/Torzite-ringar och skumgrepp.
            Klingan anser jag vara något överklassad (2.5oz är ungefär 70 gram, jag skulle sagt 60-65) men å andra sidan kan jag kasta Atom 20 gram eller Slider 7 flyt bra med prylarna.

Rullen väger 340 gram med full spole Daiwa Samurai Braid 0.31mm, vad spöt väger har jag ingen aning om men känslan då dessa fiskas ihop är den bekvämaste och lättaste jag varit med om.
            Och ja, som det frågas i trådstarten, det här är mina drömprylar för mitt tyngsta fiske.

Har lättare prylar i stallet också men i ärlighetens namn skulle jag kunna utföra allt mitt riktade gäddfiske med ovan nämnda rigg.
            Har sällan eller aldrig med mig fler än två spö/rulle-kombinationer ut då jag fiskar gädda och kommer aldrig känna behov att ha det.
            Tack för svaret.

Det här med customspön är något jag tänkt lite på det senaste, antingen bygga själv eller anlita. Vad brukar det gå på, ungefär, om man anlitar en byggare? Vad fick du ge för ditt på ett ungefär?

Anledningen till tankarna gått hitåt är väl för att få ett spö helt anpassat för mig och mitt fiske, som ifs inte är särskilt ovanligt.. Dock lite dåligt med alternativ för just det ja vill ha.

Kommentera

Kör endast multi till gädda

Daiwa Prorex XR 8,8 220g med Abugarcia revo toro beast

Westin w4 monsterstick 7,9 260g med 13 fishing concept a3 gen 2.

fiskar ofta större Jerkbaits med W4an medans med Daiwa spö fiskar jag mera gummibeten.

Kommentera

Fick en nytändning för gäddfiske förra året, senast jag fiskade gädda lite mer seriöst var 1998-2002. Såg att det skett "en del" på betesfronten under de år jag mest ägnade mig åt flugfiske och UL-fiske efter aborre.

Numera har jag en blandning av nytt och gammalt i utrustningsväg som jag använder till fisket. Kör i princip enbart från land och fiskar både sjöar och åar (en del riktigt små åar).

För landfisket där förhållandena tillåter använder jag främst ett Svartzonker Power series 9 fots 35-125gr. Rullen är en Daiwa Prorex XR 300 och i betesväg blir det mycket gummi upp till 120gr. Blir även en del Buster Jerk och lite tailbeten.

När jag fiskar i åar och där det är allmänt trångt så kör jag mest med mitt gamla jerkspö, ett LF Jerk II. Inte optimalt alla gånger, men det är mest fråga om korta kast. På det spöt använder jag en Ambassadeur UC 4601C med keramisk kniv. Riktigt trevlig rulle för den typen av fiske.

I år kommer jag också att använda mitt Svartzonker Black 7.2 fots 12-38gr för gäddfisket. Har ägnat en del tid under vintern att göra spinnare som väger 20-40gr och som flyttar rejält med vatten för att se om det är ett gångbart alternativ till tyngre beten för lite större fisk. Där kommer jag använda en kinarulle jag köpte för ett par år sedan, en KastKing Spartacus 2. Köpte rullen på vinst och förlust, men blev positivt överraskad av både byggkvalitet och kastlängder. Den lär säkert inte gilla att man drillar allt för många större gäddor, men går den sönder så är den ekonomiska skadan marginell, betalade 250kr inkl frakt för den.

Jag har generellt som filosofi att mina hobbies ska vara så "kostnadseffektiva" som möjligt. Därför kör jag t.ex. med Svartzonkers spön, bra pris och vettiga egenskaper. Inte bäst på något men bra nog för det fiske jag bedriver. Samma sak med rullarna, köper gärna lite dyrare rullar av välkända märken som håller i många år. Har flera multirullar från 60-talet och framåt, alla funkar men jag använder just nu enbart de nyare (dvs yngre än 30 år) då de äldre är inköpta av min far och jag vill ha kvar dessa av nostalgiska skäl.

Beten tänker jag lite på samma sätt kring. Köper sällan det senaste utan rotar ofta runt i REA-lådorna och väljer det som verkar vettigt. Jag misstänker att gäddorna inte bryr sig om det är ett bete från 2024 för 200kr eller en surdeg från 2018 som kostade 25 spänn i REA-lådan som de hugger på. Bara betet flyttar nog med vatten och stämmer rimligt färgmässigt med där du fiskar så funkar det.

För mig är gäddfisket vad man gör det till, det är troligen mer "effektivt" att ha båt, ekolod, elmotor, osv, men att en tidig morgon gå längs med en å, fiska av intressanta platser och få en gädda eller fem på några timmars fiske är svårslaget. Enkelheten i mitt fiske gör att jag på årsbasis får fler fisketimmar än om jag hade haft båt och en massa prylar som ska lastas i och ur. Dessutom kan jag kombinera fisket med jobbet, att fiska ett par timmar innan man börjar jobba för dagen är värt mycket

Kommentera

låter som en klok man du bive242

Kommentera

Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
                    låter som en klok man du bive242
                    Det funkar bra för mig iaf. Idag har jag hunnit med 4 timmars fiske och 8 timmar arbete. Fisket var riktigt bra idag dessutom med 7 gäddor landade, minsta på 35 cm och största på 93cm (en riktig gris, rund som en tunna). Förleksfiske är skoj

Kommentera

va gillar du power serie 9 fots spöt förresten? vart sugen på den länge nu men aldrig känt/klämt på det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04