Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Att kasta ett 30cm swimbait på 250gr kräver en annan utrustning mot att kasta en gäddpopper på 30gr. Det är inte "snack och dumheter"



    Exakt.

    Har man inte intresset, för all del, ha inte det.

    Har aldrig sagt att kasta 250gr Swimbaits med rätt spö är korkat och dumheter.

    Jag har uttryckt starkt motstånd mot orden och uttrycken.

    Sen får man också se till hur den stora massan fiskar och vad det är som säljer mest i butikerna.
    Jämför man volymen runt 80-110 gr gummi så som Pigshads, McRubbers etc mot STORA beten som väger som en mindre personbil, så tordes det säljas fler av de förstnämnda än de sistnämnda. Så med det i bagaget så tror jag att den stora mängden fiskar med den typen av vikter.
    Och ja, det finns spö för de stora också.

    Gällande det där med intresset så ta det inte ur sin egen kontext. Jag har också varit där med det intresset. Köpt spö och rullar till förbannelse. Sålt av det mesta och landat i att man behöver inte en hel drös.
    Och köpte faktiskt en ny rulle för bara någon månad sedan.
    Även om jag tycker det är kul att lyssna och se hur andra gör. Tänk, man skulle ju kunna lära sig något...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg



      Gällande det där med intresset så ta det inte ur sin egen kontext. Jag har också varit där med det intresset. Köpt spö och rullar till förbannelse. Sålt av det mesta och landat i att man behöver inte en hel drös.
      Och köpte faktiskt en ny rulle för bara någon månad sedan.
      Även om jag tycker det är kul att lyssna och se hur andra gör. Tänk, man skulle ju kunna lära sig något...
      Har aldrig varit en av de som påstått att man BEHÖVER en massa olika utrustningar, men jag tycker att det är en jäkligt kul aspekt av fisket och likadana är de som jag fiskar ihop med. Jag tycker att det är kul att mecka med och modifiera saker överlag, ett intresse som går igen i de flesta av mina hobbies. Motorcyklar, gitarrer, fiskeprylar mm

      Som sagt jag har någonstans 30-40 ambassadeurer t ex, de flesta är lite moddade på ett eller annat sätt för att jag tycker det är kul, inte för att de nödvändigtvis behöver det. Samma med mina 4 motorcyklar och ett gäng gitarrer. Gillar hotrods och sleepers inom alla möjliga nicher. Personligen skulle mitt fiske vara mycket tråkigare om jag bara hade 2 spön även om jag förmodligen skulle få lika mycket/lite/stor/liten fisk.

      Inbillar mig att de flesta i en sån här tråd är lite som mig...

      Kommentera


      • #23
        Kul tråd, och intressant se att flera kör med haspel med vad jag tycker rätt tunga beten. Själv skulle aldrig fundera på haspel med mer än ett Atom 35 gram som tyngst.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


          Det är just detta som är utmaningen i dagens ord och uttryck.

          "Att effektivisera sitt fiske..."

          Vad är det som ska effektiviseras, bränslesystemet i motorn, den trådlösa högtalarens position i förhållande till månens fas eller kanske fåglarnas skugga på vattenspegeln?
          Fisket ska effektiviseras, som jag sade... Nu försöker du ju bara vara dryg.

          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

          Man kan göra på 2 sätt:
          Antingen välja att köpa många prylar, om man nu också tycker det är kul, vilket det är ... (Det har jag aldrig sagt är varken fel eller inte skoj)
          Eller så lär man sig att anpassa sig efter utrustningen man har.
          Jag har sysslat med sport på elitnivå och där var det anpassning som gjorde de bästa till bäst, inte utrustningen. Även om uppdaterad utrustning gjorde anpassningarna enklare.
          Fast det var ju precis det du sade, flera uppsättningar "är bara snack och dumheter" som du så fint uttryckte dig.
          Personligen har jag svårt att tro att Vingegaard skulle vinna nästa årets Tour de France på en gammal damtralla utan växlar när de andra kör moderna räserhojar, men jag är ju blott en simpel knegare som aldrig elitidrottat så vad vet jag?

          Vilket lustigt nog är exakt vad poängen med flera combos är. En grundgående Buster jerk är sällan rätt val när mörten klumpat ihop sig i sina övervintringshålor på 15 meters djup, och ungefär lika ofta är ett swimbait på 30cm eller en tail på 40cm rätt val när man krattar vass.
          Där skulle man klara sig med två spön, vilket jag oftast tar med mig när jag ska ut. Känner jag däremot att "idag är det nog läge för spinnerbaits och stora spinnare" så tar jag hellre med ett haspelspö till det. Där blev det helt plötsligt plats för ett tredje spö.
          Planerar jag att fiska medelstora gummibeten eller lite större wobblers så vill jag gärna fiska dem med ett kralligare spö än haspelspöt och med rulle med lägre utväxling än på spöt jag fiskar t.ex. Buster med. Där fick jag in spö nummer 4.

          Jag skulle såklart kunna begränsa mig till att endast ha två spön och bara köpa beten därefter, men varför välja bort och begränsa något man vill pyssla med bara för att? Mitt 350g-spö kastar helt okej med en Buster, men det blir rätt synd om fisken när man sätter ett mothugg med den kombinationen.

          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

          Samtidigt uppskattar jag "engagemanget" detta inlägg skapat. För alltid är det någon som blir stött när man inte håller med. Det är kul. Vi måste kunna få tycka olika.. eller det var inte så internätet fungerade?

          Sen är det oerhört kul att läsa om alla kombos som människor har.
          Folk har en fascinerande ådra att nörda ner sig (på ett bra sätt) i sin hobby.
          Och alla har sitt eget sätt, tankar och ideer om vad som är bäst. Det är ju också tjusningen i vår hobby.
          Det som fick igång mig var inte att vi tycker olika, det är inte särskilt många år sedan jag började nörda ner mig och skaffa mer teknikspecifika prylar, innan det räckte ett spö gott och väl.
          Jag reagerade på ditt "Jag har rätt och ni har fel" i något som till1000% är en preferensfråga.

          Kommentera


          • #25
            Ja tråden hettar till ibland , har nog själv också för många spön/rullar enligt sambon men har Max två eller tre med ut .
            många spön som passerar revy men det är av nyfikenhet och 90%eller mer är begagnat då marknaden är enorm för det .
            ett lätt haspel Westin w8 25-100g of med en caldia 4000
            och ett roots multi pike -170 med en tatula 300 är trogna följeslagare
            sen finns keepers som luftas och kommer stanna i form av gamla Ambassadeur jb från tidigt 00-tal och en del spön som rst lf shadow 74 ,nån prorex 6” jerkpinne -150g,ett Megabass destroyer black Jack parat med en revo beast .
            det är lätt att rensa om man inte tyckt det var jäkligt trevligt -många prylar handlat här och det är kul att träffa folk i verkligheten och diskutera varför dom säljer när man handlar det som dom säljer .
            har gått ner lite i vikt på gäddjiggar då jag inte funnit spön jag trivs med -sledgehammer -220 var ett av dom könslösaste spön jag haft så tips på nåt med mer känsla för upp till 220-250 då ja tack gärna
            Senast ändrad av Sundström76; 2024-02-28, 18:34.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
              Har gallrat ur och bantat ned mitt gäddfiske rejält.
              Vill hålla det enkelt och minimalt med prylar.
              Använder beten i vikter under 100g, mestadels (80/20 fördelning) majoritet hårdbeten, där inget mer krävs än ”kasta-veva-spinnstopp”, med ev vevjerk beroende på betestyp.
              Ett spinnspö på 8fot med kastvikt 120g.
              Rulle (oftast lågprofil) i strl 150-200 med flätlina 0,28mm alt fc 18-20lb.
              Ett haspelspö 8fot med kastvikt 60g.
              Rulle i strl 3000-4000 med flätlina 0,23-ish.


              Crazy-banana är det större chans att gå, vad gäller abborrfisket. Där verkar det inte finns någon hejd på
              tekniker, beten och utrustning.
              Nu blir jag nyfiken på varför du kör med FC, vad är fördelarna?
              Har varit sugen på provat men inte kommit längre än så.
              Kanske skulle provat, vilket märke kör du på linan?

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                Fisket ska effektiviseras, som jag sade... Nu försöker du ju bara vara dryg.



                Fast det var ju precis det du sade, flera uppsättningar "är bara snack och dumheter" som du så fint uttryckte dig.
                Personligen har jag svårt att tro att Vingegaard skulle vinna nästa årets Tour de France på en gammal damtralla utan växlar när de andra kör moderna räserhojar, men jag är ju blott en simpel knegare som aldrig elitidrottat så vad vet jag?

                Vilket lustigt nog är exakt vad poängen med flera combos är. En grundgående Buster jerk är sällan rätt val när mörten klumpat ihop sig i sina övervintringshålor på 15 meters djup, och ungefär lika ofta är ett swimbait på 30cm eller en tail på 40cm rätt val när man krattar vass.
                Där skulle man klara sig med två spön, vilket jag oftast tar med mig när jag ska ut. Känner jag däremot att "idag är det nog läge för spinnerbaits och stora spinnare" så tar jag hellre med ett haspelspö till det. Där blev det helt plötsligt plats för ett tredje spö.
                Planerar jag att fiska medelstora gummibeten eller lite större wobblers så vill jag gärna fiska dem med ett kralligare spö än haspelspöt och med rulle med lägre utväxling än på spöt jag fiskar t.ex. Buster med. Där fick jag in spö nummer 4.

                Jag skulle såklart kunna begränsa mig till att endast ha två spön och bara köpa beten därefter, men varför välja bort och begränsa något man vill pyssla med bara för att? Mitt 350g-spö kastar helt okej med en Buster, men det blir rätt synd om fisken när man sätter ett mothugg med den kombinationen.



                Det som fick igång mig var inte att vi tycker olika, det är inte särskilt många år sedan jag började nörda ner mig och skaffa mer teknikspecifika prylar, innan det räckte ett spö gott och väl.
                Jag reagerade på ditt "Jag har rätt och ni har fel" i något som till1000% är en preferensfråga.
                Jag som på alla sätt är nybörjare inser att med två spö i samma klassning inte är nog för de nybörjar fiske jag kör, kul för dig mini att du klarar dig med det, men jag och de flesta andra vill nog ha iallafall tre spön, minst. Ett haspel för lätta -40g, ska ja köpa efter ja fått sålt mitt SG2 7'3" 50-100g.

                Sen ett kort jerkspö ser jag som föredrar hårdheten som ett måste, där på kommer min Curado 201M sitta för jerks upp till 80-90g.

                På mitt Sg2 7'3" 70-130g kommer en Tatula 300 husera på då jag vill ha en magnetbromsad rulle för de dagar då vinden är besvärande. SVS Infinity är ett skitbra, det bästa centrifugalsystemet på marknaden, men likväl centrifugalsystem med sina begränsningar, därav Daiwa.

                ​​​​​​Dessa tre uppsättningar kommer gott duga och täcka de mesta gäddfisket helt klart.

                Mini, alla tycker olika och så är det bara. Glad att du klarar sig med dina två uppsättningar men det är du nog tämligen ensam om, bland oss som går all in för gädda.

                Jag fiskar stenhårt enbart gädda med noll intresse för aborrlöjjor och annat, inte de minsta intresserad av det och lär inte bli heller förrän ja känner mig som en duktig gäddfiske med många undratals fångade.

                Då möjligtvis kanske små borrlöjjor kan väcka nån form av intresse hos mig.

                Försök håłla nivån på inlägg i tråden hög, nu när ja för en gångs skull lyckats skapa en tråd som intresserar många.

                Är ingen tävling om vem som har fetast utrustning eller vad som är tillräckligt eller inte, inte de denna tråden handlar om.
                Vill du diskutera sådant så råder jag dig till att skapa en egeń tråd.

                Här är dröm och nuvarande setups vad som ska diskuteras och tipsas om.

                ​​​​​Fridens!! /JK

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Nu blir jag nyfiken på varför du kör med FC, vad är fördelarna?
                  Har varit sugen på provat men inte kommit längre än så.
                  Kanske skulle provat, vilket märke kör du på linan?
                  Fördelarna är få när det kommer till gäddfiske.
                  För mig personligen är det känslan. Gillar helt enkelt hur materialet känns (Ej att misstolka som känslighet, för där är flätlina överlägsen), samt att den är betydligt tystare och tåligare mot nötning.
                  Upplever lite mindre linbågar vid blåsiga förhållanden, visuellt lättare att se försiktiga hugg då linan har en tendens att ”hoppa till” även om det är en del slaklina, vid t.ex spinnstopp/dropp.
                  Man får någon tiondels sekund extra vid mothugg, pga töjning. Positivt eller negativt låter jag vara osagt.
                  Har bränt några hugg, som jag dock troligen inte ens skulle sett/uppfattat om det var flätlina.


                  Använder mestadels Sunline Super FC Sniper och Seaguar Fluoro Meister. Köper bulkspolar då man behöver byta lina en aning oftare kontra flätlina.
                  Även Berkley fluoroshield är ett helt ok alternativ, som dock är en blandning av nylon/fc. Prisvärd och angenämt mer lättillgänglig i svenskabutiker.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg

                    Fördelarna är få när det kommer till gäddfiske.
                    För mig personligen är det känslan. Gillar helt enkelt hur materialet känns (Ej att misstolka som känslighet, för där är flätlina överlägsen), samt att den är betydligt tystare och tåligare mot nötning.
                    Upplever lite mindre linbågar vid blåsiga förhållanden, visuellt lättare att se försiktiga hugg då linan har en tendens att ”hoppa till” även om det är en del slaklina, vid t.ex spinnstopp/dropp.
                    Man får någon tiondels sekund extra vid mothugg, pga töjning. Positivt eller negativt låter jag vara osagt.
                    Har bränt några hugg, som jag dock troligen inte ens skulle sett/uppfattat om det var flätlina.


                    Använder mestadels Sunline Super FC Sniper och Seaguar Fluoro Meister. Köper bulkspolar då man behöver byta lina en aning oftare kontra flätlina.
                    Även Berkley fluoroshield är ett helt ok alternativ, som dock är en blandning av nylon/fc. Prisvärd och angenämt mer lättillgänglig i svenskabutiker.
                    Hur stora & vilken typ av beten kör du med?

                    Har nog både rulle & spö som skulle kunna prova på, börjar nog med Berkleys för att se om det är något för mig.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                      Hur stora & vilken typ av beten kör du med?

                      I dagens normer, så kör jag små beten.
                      10-20cm, vikter från 10g - 80g.
                      Allt från mjuka och hårda jerkbaits, till skeddrag och swimbaits.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 223 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 819 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 162 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X