Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett setup för gäddfiske, hur bör den se ut och hur ser din ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    Räknar till ett 20-tal olika gäddkombos på väggarna här hemma... kan naturligtvis inte räkna upp alla och det blir olika från pass till pass vilka som får följa med ut beroende på var och hur vi kommer fiska, Men ska jag plocka 3st för att vara så allround som möjligt blir det nog.....

Haspel - Westin W4 Powercast 8'6" 40-130 med en Daiwa Fuego 4000 (klarar mina lättaste beten upp till mediumstora även vid väldigt blåsiga förhållanden)

Multi1 - Daiwa Sledgehammer 8'8" 220 med en Alien 307L (kastar alla stora fladdriga tailar, wobbler och gummibeten fantastiskt stabilt och bra, superskön stor robust rulle att hålla i även när det är svinkallt, rejäl vev med varma stora foamknoppar, den har klart gått under radarn för de flesta, är i princip en Okuma Komodo SS med ett par andra materialval.)

Multi2 - RST/LF Shadow 74 7'4" 180 med en Amba JB5601 (för alla mina större jerkbaits och swimbaits, fantastiskt skön odelad klinga med en jäkla känsla trots kraften och jag älskar runda ambisar så en sån måste med, har nog ca 35 st just nu.)

Alien 307 var något jag helt missat, hur jag nu har kunnat göra det. Har en Citrix 3XX hemma jag ska sälja, lite väl stor för mitt fiske, känns dock tämligen stabil så kan tänka mig att en Komodo/Alien känns än mer så.

Håller med dig om foamknoppar, har det på min haspelrulle och det är tämligen najs. Såpass att jag rotar i att få tag i en med runda Beast liknande till både min Curado och Tatulan.

​​​​​​Släng mer än gärna upp mer av din utrustning, intressant att se!
    Kanske man får någon mer ide till att spendera ännu mer pengar

Kommentera

Går lite i vågor, oftast har jag med mig 2 spön, ett med multi & ett med haspel.
      Då är det ett St Croix Ledgend Elite 8,6 3oz (magiskt spö) med en Tatula 300 & ett haspelspö från 13 Fishing Muse Black ihop en Shimano Sustain 400

Sen har jag
      St Croix Ledgend Slingblade för tyngre grejer, till den har jag en ny rulle Piscifun Alijoz 400 innan satt det en Tranx 300 på
      Savage Gear Custom predator upp till 100gr med en Tatula 300
      Custom Spö från Truecustom Rods, den används tyvärr inte så ofta
      Haspel spö från Savage Gear Stubby 88 med en Sustain 4000

Kommentera

Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Alien 307 var något jag helt missat, hur jag nu har kunnat göra det. Har en Citrix 3XX hemma jag ska sälja, lite väl stor för mitt fiske, känns dock tämligen stabil så kan tänka mig att en Komodo/Alien känns än mer så.

Håller med dig om foamknoppar, har det på min haspelrulle och det är tämligen najs. Såpass att jag rotar i att få tag i en med runda Beast liknande till både min Curado och Tatulan.

Citrix, Alien och Komodo har samma generella konstruktion och samma formfaktor, samma chassi sånär som på några smådetaljer så tycker du Citrix är för stor så tycker du Alien/Komodo är det också, dock mycket skönare vev på Alien/komodo. Mina händer passar de jättebra men jag gillar lite rejälare grejer.

Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Hmmm några andra favoriter är:

Eastfield Catapult 8'2" 150gr med Shimano Calcutta D 301

BFT Roots G1 7'9" 170gr med Amba 5601 Predator/JB/SZ/C4(moddade)

SG Swimbait 1FDR 7'11" 130gr med Shimano Curado K301 HG

Ibland kan det va nice med haspel även till jerkbait, då tar jag ett

BFT Roots G1 7'9" 130gr med en Shimano Nasci 4000

Har en del lätta kombos också för kul finlir och top water, t ex

Dragon Guide Select Jig&Jerk 7' (odelat) 70gr med en Shimano SLX151 HG

RST/LF Cobra 6' (odelat) 45gr med oftast en Shimano Casitas 151

RST/LF Tailchaser Heavy 7'3" 75gr med Shimano Calcutta D 201
        Senast ändrad av Kolnej; 2024-02-26, 16:24.

Kommentera

Jag fiskar ett Volatile 8’6” -250g med Beast L41 till mina gummin & de tyngre betena.
          Har även ett Savage Gear MPP2 7’3”-130g med en Beast X till hårdbeten & jr-gummin.
          Det sistnämnda spöt kastar riktigt bra från 30g så med dessa spön täcker jag det mesta av mitt fiske.
          Jag har dessutom köpt det mesta begagnat eller till reapriser så jag benämner mina grejer som otroligt prisvärda.
          visst dregglar även jag över lätta premiumgrejer men jag har faktiskt aldrig kännt behovet.. mer ett ”villhöver”
          Bara ett kast till..

Kommentera

Jag tror inte på det där med "olika situationer".
            Varken i gädd- eller abborrfiske.

Jag har 2 spön med mig i båten. En kombo som jag fiskar med, 13F Omen -130gr 8'6" tillsammans med en RevoBeast 40.

Och ett reservspö om något skulle gå sönder, ett SG CCS Browser -120gr 8'6" med en Revo Toro NACL.

Att hålla på att kladda med olika spön för olika "situationer" - nej, det är bara snack och dumheter.
            Vad är det för situationer som skulle uppstå? Brutna käkar, båten kan bara backa, aktierna man har går upp eller ner...?
            Nej, det är bara inne-ord och man tror att man låter kunnig i min bok och jag blir så urbota trött på att lyssna på det.

Har man intresset att ha massa olika spön, ja för all del, ha det.
            Dock har jag själv övergett det där och har numera 2 st. Men kom inte dragandes med "olika situationer" som man hört på social media.
            Det är lite samma som Mårten Johansson var inne på med "sökbeten" för er som sett den videon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
              Att hålla på att kladda med olika spön för olika "situationer" - nej, det är bara snack och dumheter.
              Att kasta ett 30cm swimbait på 250gr kräver en annan utrustning mot att kasta en gäddpopper på 30gr. Det är inte "snack och dumheter"

Har man intresset att ha massa olika spön, ja för all del, ha det.
              Exakt.

Har man inte intresset, för all del, ha inte det.

Kommentera

Dock har jag själv övergett det där och har numera 2 st. Men kom inte dragandes med "olika situationer" som man hört på social media.
                Nu vet inte jag hur du fiskar, med för mig är fisket på vår och höst helt annorlunda mot för- och sensommar. Likaså plockar jag med mig helt olika grejer om planen är gräsflak på 2-3 meter och vasskrattning än om vi går in för att fiska pelagiskt eller djupgrynnor och kanter på 10-15 meter.

Du får gärna vara nöjd med två mer eller mindre identiska spön, men att påstå att ingen behöver specifika spön för att effektivisera sitt fiske är ungefär som att säga att man inte behöver en skiftnyckel för att man har en skruvmejsel.
                Annars kan du ju skaffa två spön på 10-40g så klarar du gädda, gös och borre på samma spö.
                Senast ändrad av nephilim; 2024-02-27, 17:58.

Kommentera

Har gallrat ur och bantat ned mitt gäddfiske rejält.
                  Vill hålla det enkelt och minimalt med prylar.
                  Använder beten i vikter under 100g, mestadels (80/20 fördelning) majoritet hårdbeten, där inget mer krävs än ”kasta-veva-spinnstopp”, med ev vevjerk beroende på betestyp.
                  Ett spinnspö på 8fot med kastvikt 120g.
                  Rulle (oftast lågprofil) i strl 150-200 med flätlina 0,28mm alt fc 18-20lb.
                  Ett haspelspö 8fot med kastvikt 60g.
                  Rulle i strl 3000-4000 med flätlina 0,23-ish.

Crazy-banana är det större chans att gå, vad gäller abborrfisket. Där verkar det inte finns någon hejd på
                  tekniker, beten och utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Nu vet inte jag hur du fiskar, med för mig är fisket på vår och höst helt annorlunda mot för- och sensommar. Likaså plockar jag med mig helt olika grejer om planen är gräsflak på 2-3 meter och vasskrattning än om vi går in för att fiska pelagiskt eller djupgrynnor och kanter på 10-15 meter.

Du får gärna vara nöjd med två mer eller mindre identiska spön, men att påstå att ingen behöver specifika spön för att effektivisera sitt fiske är ungefär som att säga att man inte behöver en skiftnyckel för att man har en skruvmejsel.
                    Annars kan du ju skaffa två spön på 10-40g så klarar du gädda, gös och borre på samma spö.

Det är just detta som är utmaningen i dagens ord och uttryck.

"Att effektivisera sitt fiske..."

Vad är det som ska effektiviseras, bränslesystemet i motorn, den trådlösa högtalarens position i förhållande till månens fas eller kanske fåglarnas skugga på vattenspegeln?

Jag kan med mina spön fiska djupt, grunt, gräs, sten, hamnar, flygplatser, från båt, från land och jag tillochmed sittandes... tro det eller ej baserat på vad marknadsföringen säger... Sen har dom råkat hamna i spann rent kastviktsmässigt, ja, det råkade bli så. Och dom är definitivt inte identiska sett till aktion och hur spöt beter sig. Men vad vet jag... jag har ju inte koll på sånt... eftersom jag inte fiskar med en uppsjö av spön för att effektivisera mitt fiske.

Man kan göra på 2 sätt:
                    Antingen välja att köpa många prylar, om man nu också tycker det är kul, vilket det är ... (Det har jag aldrig sagt är varken fel eller inte skoj)
                    Eller så lär man sig att anpassa sig efter utrustningen man har.
                    Jag har sysslat med sport på elitnivå och där var det anpassning som gjorde de bästa till bäst, inte utrustningen. Även om uppdaterad utrustning gjorde anpassningarna enklare.

Samtidigt uppskattar jag "engagemanget" detta inlägg skapat. För alltid är det någon som blir stött när man inte håller med. Det är kul. Vi måste kunna få tycka olika.. eller det var inte så internätet fungerade?

Sen är det oerhört kul att läsa om alla kombos som människor har.
                    Folk har en fascinerande ådra att nörda ner sig (på ett bra sätt) i sin hobby.
                    Och alla har sitt eget sätt, tankar och ideer om vad som är bäst. Det är ju också tjusningen i vår hobby.

Kommentera

Jag kan med mina spön fiska djupt, grunt, gräs, sten, hamnar, flygplatser, från båt, från land och jag tillochmed sittandes... tro det eller ej baserat på vad marknadsföringen säger... Sen har dom råkat hamna i spann rent kastviktsmässigt, ja, det råkade bli så. Och dom är definitivt inte identiska sett till aktion och hur spöt beter sig. Men vad vet jag... jag har ju inte koll på sånt... eftersom jag inte fiskar med en uppsjö av spön för att effektivisera mitt fiske.

Men du kan inte kasta ett gummibete på 200 gram, i alla fall inte utan att riskera knäcka spöet och du kommer troligen ha svårt att få iväg en jigg på 20 g också. Så säga att det är ren dumhet att ha mer än 2 spön ( dessutom med samma kastvikt) är väl bara korkat?

Sen kan man absolut välja att fiska bara beten mellan 60 -120 g och därmed klara sig bra med ett allroundspö. Fiskar själv ytterst sällan beten över 120 g. Det fungerar absolut och ofta kommer man få lika mycket och stor gädda på dessa beten. Men ibland finns det situationer då ett större eller mindre beten är det som fiskar bäst.

Olika längd/aktion kan även vara bra för olika ändmål. Jerka med en 9 fotare är inte det lättaste, men kasta gummi långt och även tappa färre fiskar underlättar med ett något längre spö. Så allt blir fisket effektivare med anpassad utrustning och ibland roligare. Sen är det upp till var och en hur mycket man vill anpassa och finjustera. Är ju en hobby och folk får igång på olika saker inom hobbyn.

Själv kör jag oftast 2-3 utrustningar.

1. Haspel för jiggar och lätta wobbler. 8'4'' <70 g. 0.20 mm lina och ståltafs.
                      2. Allroundspinn ca 8-8,4 fot < 130 g. 0.30 mm lina och fluo tafs.
                      3. Allt möjligt som får åka med beroende på situation mm. Ibland lättare spinn och ibland tyngre spinn. Har ett gäng spön man samlat på sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04