Första gäddspö BFT roots G2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första gäddspö BFT roots G2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första gäddspö BFT roots G2

Tjena,

Har hittills endast fiskat borre i ett par år men för nån vecka sedan anmälde polarn oss spontant till en gäddtävling i vår. Blev nu väldigt taggad på att fiska gädda och tänkte därmed införskaffa första utrustningen riktat mot det.

Sportfiskeprylar har två spön från bft roots g2 serien nedsatt till 999:- vilket känns som mycket spö för pengarna? Väljer mellan 7’9 multi pike 170g XH eller 7’6 bayonet 120g H.

Någon som har något av spöna och kan rekommendera något av dem? Spontant lutar jag mot multi pike 170g då den verkar vara mer allround. Funderar dock på om det är ett alldeles för kraftig spö? Är det bättre känsla i bayoneten iom lägre vikt och endast H istället för XH?

Jag fiskar främst i västra mälaren och tror att det mest kommer bli mjukbeten.

//Jonas

Finns nog två läger här angående spöet -en del har handtag som varit dåligt limmade och andra har inte haft bekymmer alls .
    Roots multi pike -170 är nog mitt to go spö om jag har med ett bara och det passerar några gäddspön per år hemma men rootsspöet finns kvar så ja jag gillar det skarpt för priset säger jag köp !

Kommentera

Slår också ett slag för 7,9:an.
      Har ett generation 1 som jag bara älskar. Hanterar allt från lättare skeddrag upp till Pig Shad 23. Har en rapp aktion med mycket känsla i klingan. Fiskar du mycket gummi är det här ett väldigt kapabelt spö.

Bayonet är något lättare men har enligt mig lite smalare användningsområde. Bakhandtaget är något kortare och passar därför bättre till beten som twitchas, jerkas eller lirkas hem, alltså perfekt för hårdbeten och downsize gummi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Finns nog två läger här angående spöet -en del har handtag som varit dåligt limmade och andra har inte haft bekymmer alls .
        Roots multi pike -170 är nog mitt to go spö om jag har med ett bara och det passerar några gäddspön per år hemma men rootsspöet finns kvar så ja jag gillar det skarpt för priset säger jag köp !
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Slår också ett slag för 7,9:an.
        Har ett generation 1 som jag bara älskar. Hanterar allt från lättare skeddrag upp till Pig Shad 23. Har en rapp aktion med mycket känsla i klingan. Fiskar du mycket gummi är det här ett väldigt kapabelt spö.

Har både Gen1 och Gen2 av det spöt och instämmer, tycker att G1 var bäst av dem faktiskt med helkork och stora trebenta ringar hela vägen upp, känns lite robustare byggt men det är samma klinga på dem och båda är keepers. För det priset är det ett fynd.

Kommentera

Har bara goda erfarenheter av BFT tycker det är trevliga spön att fiska med. Dom har alltid varit överklassade så jag hade gått på 7,9 170gr.

Kommentera

Tack för svaren! Kör på 7’9 då det verkar hantera det mesta och blir nog kanon för mig.

Är det 40 storlek på rulle som är att föredra till det? Kollar lite på abu Max 40 eller Bft instinct x7. Budget för rullen <2000kr

Kommentera

300 räcker fint har en tatula 300 i vanlig fall på mitt men i din budget kan du ju finna både det och revo beast plus diverse andra Bft är inte mitt förstaval
              hålm koll på tradera och blocket också nu innan säsong

Kommentera

Ursprungligen postat av Jnan Visa inlägg
                Tack för svaren! Kör på 7’9 då det verkar hantera det mesta och blir nog kanon för mig.

Är det 40 storlek på rulle som är att föredra till det? Kollar lite på abu Max 40 eller Bft instinct x7. Budget för rullen <2000kr
                Tatula 300 kan man hitta imellanåt för 2000kr, det är en fantastisk rulle som kastar grymt bra och håller.
                Har använt mina bla bla till muskie.
                Men står det bara mellan BFT och ABU max då hade jag valt BFT. Mina erfarenheter av ABU lp rullar är inte dom bästa. BFT har jag hört gott om

Kommentera

Då håller jag nog utkik efter en tatula framöver, låter som en bra kombo. Tackar för er input!

Kommentera

Jag skulle verkligen slå ett slag för revo beast om man nu vill ha en lågprofilare till gädda. Enligt mina rullskruvande vänner så är det den rullen som har minst problem om man jämför shimano, daiwa och abu. Går att hitta för 2200kr. Bft går bort direkt för mig för där vet man genom erfarenhet att reservdelar blir omöjligt efter ett ganska kort tag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04