Service av LP rullar, svårt hitta bits som passar skruvarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service av LP rullar, svårt hitta bits som passar skruvarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Service av LP rullar, svårt hitta bits som passar skruvarna?

Tjena!

Med viss risk för att bli idiotförklarad bidrar jag med detta

Har upplevt de här problemet på alla lp rullar jag pillat med. Daiwa/Shimano/Abu. Daiwa's är kanske något bättre.

Jag hittar inget bits i mina bitssatser som passar skruvarna som håller sidokåpor ihop med ramen. Antingen har jag ett förlorat bits jag inte inser att jag tappat eller så är skruvarna gjorda på detta sätt. Kollar lite på tuben och det var en snubbe som nämnde att han med hade problem att hitta något som biter bra, han bytte mellan någon pozidrive och flatmejsel.

​​​​​​

Vad använder ni som biter riktigt i spåren på dessa skruvar?

Känns ju som att beställa någon uppsättning skruvar extra är ett vettigt val om det är såhär det är tänkt att vara för dom blir snabbt slitna märker jag.
    Någon som bytt ut dom mot bättre kvalisort kanske?

Hoppas på att det är jag som är lite efter och har ett borttappat bits, då det är ett bättre alternativ än att skruvarna är tänkta att vara såhär.

Fridens!

Inte skruvat värst mycket men dom använder inte jis ?ser ut som ph2 men är inte det ,äldre mc har det iallafall nu vet jag inte vad du skruvar i eller hur nytt

Kommentera

Man behöver kvalitetsmejslar. Jag kör uteslutande Wera och Wiha. Den vanligaste ”svåra” skruven är ofta en Philips 1 med en aning för mycket locktite. Upplever att korta Wiha PH1 stubbmejsel oftast funkar bäst. Vissa skruvar behöver ”mjukas upp” med aceton och/eller lödkolv för säkert avlägsnande.

Kommentera

Jag använder små mejslar (till elektronik/urmakeri).
        Det har aldrig behövts mer vridmoment än dessa ger. Samtidigt får jag fördelen att jag aldrig kan dra sönder nån gänga när jag sen skruvar ihop.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Fick tag i ett par riktiga mejslar så det problemet försvann.
          Man lär köpa en dyr bitssats från erkänt märke för att kunna använda bits och bitsmejsel. Min från typ CO\Byggfirma är inte tillverkade precist nog.
          Med vanliga mejslar från Ironside som är allt annat än dyrt märke så gick det hur lätt som helst utan göra märke i dom eller börja runda dom. Man får bara vänta sig att lägga rejält tryck på mejseln så den stannar i spåret. Det var lättast med PH 1 tror jag, står inte på mejsel men 4mm bred flatmejsel passar bäst hos flatmejslar.

Så, nu vet ni andra som kanske stöter på detta vart det felar, dåliga verktyg. Jag bjuder på den information helt gratis för denna gången

Pzzzz änna va

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 743 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S