Kanske är det så men den LP rulle jag avser är iaf en slags 100 rulle med ganska djup spole och med 34 mm diameter (alltså ej typisk BFS storlek utan som mina Exsence DC och Zillion 1000) så den borde ju klara de 28g/1 oz den är byggd för, frågan är hur bra den är "där uppe"
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggKanske är det så men den LP rulle jag avser är iaf en slags 100 rulle med ganska djup spole och med 34 mm diameter (alltså ej typisk BFS storlek utan som mina Exsence DC och Zillion 1000) så den borde ju klara de 28g/1 oz den är byggd för, frågan är hur bra den är "där uppe"
Kommentera
-
"500 kontra 3000" är en löjlig jämförelse - försöker du göra dig lustig?
Har du känt på, kastat Loongze Airlite - A100 Air DBC? De själva anger visserligen "finesse" här och där men också 34 mm diameter, 12g spole och kastvikter 2,5-28g och det är inte exklusivt BFS i min bok.
Dess spole är dessutom ganska djup, inte alls typiskt BFS som t ex Airlite B100 DBC och dess spole så min fråga kvarstår.Senast ändrad av anteman; 2024-11-02, 12:03.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg"500 kontra 3000" är en löjlig jämförelse - försöker du göra dig lustig?
Har du känt på, kastat Loongze Airlite - A100 Air DBC? De själva anger visserligen "finesse" här och där men också 34 mm diameter, 12g spole och kastvikter 2,5-28g och det är inte exklusivt BFS i min bok.
Dess spole är dessutom ganska djup, inte alls typiskt BFS som t ex Airlite B100 DBC och dess spole så min fråga kvarstår.
Den rullen har mäligen en spole som är väldigt grund precis som vilken annan BFS rulle som helst. Till och med Shimano Calcutta Conquest BFS har djupare spole. Rullen i sig är också väldigt liten i jämförelse med vilken annan DC rulle som helst. Bromsstyrkan är på 4 kg. Det här är en finesse-rulle. Mer BFS än finesse dessutom.
Lite allmän info om Loongzes DBC-rullar:
Så här säger Loongze om DBC 50: "Utilizing advanced sensors, it accommodates bait weights within the 0.8-10g range, delivering exceptional finesse fishing performance." De säger även detta för DBC 100: "Utilizing advanced sensors, it accommodates bait weights within the 1-20g range, delivering exceptional finesse fishing performance." Man väljer att kalla båda modeller finesse. Även i DBC-1 (deras ej-bluetooth DBC) har man valt att satsa på BFS/finesse med en spolvikt på 7,1 g. Och så DBC A100: "Utilizing advanced sensors, it accommodates bait weights within the 2.5-28g range, delivering exceptional finesse fishing performance." Det är alltså den rullen Anteman syftar på. Jag har inte och känner ingen som har erfarenhet av den här.
Jag har kastat med Airlite och sett DBCn. DBCns spole väger också 10,5 respektive 8,1 g, beroende på vilken storlek du väljer (100 eller 50). Det enda som skiljer denna och andra BFS-rullar är att spolen är bredare än normalt, men det är för att man helt enkelt kan göra den bredare och samtidigt lika lätt. Bygger du ut mer plats mellan spolen och båda gavelsidorna, så blir rullen lättare. Att få ner spolens vikt till 12 g på 34 mm, såsom Loongze gör på A100 DBC (LP-rullen) är ruggit imponerande. Jag tror att Shimanos lättaste DC spole sitter i den nya Metanium DC och väger 16,88 g. Förmodligen hanterar alltså Loongzes rulle lättare beten något bättre.
Vi får se, men jag är riktigt hoppfull. Jag tror definitivt att det här är ett vinnande koncept. Kan Loongze få upp produktionstakten och behålla samma kvalitéskontroll så är de i mål. Det är första gången på länge jag känner att det kan skaka till ordentligt i rull-industrin.
Kommentera
-
Ja inte direkt BFS, så lite OT men den Loongzerulle jag syftar på har en spole som i dimensioner är väldigt snarlik 2012 Exsence DC spole, därav min fråga.
Är lite nyfiken på hur den levererar i motvind med 15-28g beten eftersom min Exsence känns aningen överbromsad. Exsence kastar kompakta 20-28g beten utan antydan till linresning även i hyfsat frisk motvind med kastbromsen på "min"-läget. Skulle önska lite fler bromslägen.
Om säg 5-10 meter längre kast gör någon större skillnad i fångster är förstås tveksamt men det ger en viss tillfredsställe mellan glesa hugg...
Möjligen att en Loongze "150-200" skulle passa bättre till HÖ-beten 15-30g men någon sådan finns inte som LP, dock finns nu en rund även i 200-storlek för den som är lagd åt det hållet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa inte direkt BFS, så lite OT men den Loongzerulle jag syftar på har en spole som i dimensioner är väldigt snarlik 2012 Exsence DC spole, därav min fråga.
Är lite nyfiken på hur den levererar i motvind med 15-28g beten eftersom min Exsence känns aningen överbromsad. Exsence kastar kompakta 20-28g beten utan antydan till linresning även i hyfsat frisk motvind med kastbromsen på "min"-läget. Skulle önska lite fler bromslägen.
Om säg 5-10 meter längre kast gör någon större skillnad i fångster är förstås tveksamt men det ger en viss tillfredsställe mellan glesa hugg...
Möjligen att en Loongze "150-200" skulle passa bättre till HÖ-beten 15-30g men någon sådan finns inte som LP, dock finns nu en rund även i 200-storlek för den som är lagd åt det hållet.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 705 visningar
0 gillar