Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
    Men ärligt talat!? App för att skapa egna bromsprofiler mm?
    Smaken är som bekant som baken - delad, tack och lov.
    Ibland undrar jag om det egentligen är själva fisket som är intressant för vissa eller om det är den ständiga strävan efter ny och bättre teknik som är prio ett.
    Tycker mig se teknikfreaksen där ute på sjön inom en snar framtid med ny mjukvara nedladdad i rullen med en bug som skapar konstanta skatbon...
    För mig är det en stor del av intresset. Fiskerullar i sig faktiskt. Att pröva tekniken hade varit himla kul, men det måste vara enkelt nog. Buggar är nog inga problem eftersom att rullen också går på en vanlig broms. Den är inte enbart bluetooth-styrd. Men det är häftigt att man kan göra en bromsprofil optimal för kast i motvind eller i sidvind, och anpassa efter vindstyrka. Jag gillar leksakerna som kommer med fisket nästan lika mycket som fisket i sig, men ibland uppskattar jag också enkelhet såklart.

Kommentera

Nu har jag fått chansen att testa en Loongze. Vilken jäkla rulle alltså! Den kan på riktigt tävla med Shimano och Daiwa och det var något jag inte förväntade mig. Förfiningen är helt otrolig. 139 g väger rullen vilket är helt galet lätt. Ännu häftigare blir det när man inser att rullen är gjord nästan uteslutande i metall. Bromssystemet och frikopplingen är de enda delarna i plast. Trots detta väger rullen såpass lite. Väggarna på sidplattorna är jättetunna, men känns rigida. CNC-arbetet är verkligen förtsklassigt. Jag tycker att det är nästan lika bra som på en Daiwa Millionaire. Den har kullager på precis samma ställen som en Conquest BFS. Detta inkluderar två lager på huvuddrevsaxeln och två som stödjer upp piniondrevet.

Toleranserna är förstklassiga. Bättre till och med än Shimano Calcutta Conquest BFS. Både Millionaire och Conquest är något lenare under invevningen, men stabiliteten är lika. Loongzen är väldigt len den med. Bromsen är riktigt jämn på samtliga rullar och klickar (!!!) på Loongze Airlite BFS. Kastmässigt är Loongze Airlite helt fantastiskt. Riktigt luftig i kasten med 1,4 g. Bromsen är också helt unik och riktigt lättinställd. Som en blandning mellan Daiwa Magforce Z och Shimano FTB. En induktor (som man ställer in hur mycket den ska åka ut) och magneter som man ställer in avstånd på. Bromsen är verkligen fenomenal. Bland det skönaste jag känt på i kastväg. Lagom kontrollerad, men ändå åt det "nervösa" hållet, fats på ett skönt sätt. Lagrerna som spolen snurrar på låter en del, men de är definitivt bland de bästa spollager jag någonsin sett i en original-rulle.

Det här var något i hästvägar. Även om både Millionaire CT SV 70 och Calcutta Conquest BFS känns något trevligare är rullarna riktigt lika. Det som verkligen gör att Loongze-rullen kan tävla förutom vikten och kastegenskaperna är priset. Rullen går nämligen för ca 1300-1400 kr mindre än Shimano och Daiwas rullar. 2700 kronor ca går den att hitta för. Branschen har fått en riktigt häftig konkurrent som faktiskt gör bra grejer. Loongze är något att ha koll på. De går ännu knappt att få tag på i Europe, men via en kontakt har jag lyckat beställa än som kommer okänt datum. Det här är ett måste för entusiasterna, och det är inte något jag säger ofta. Den första kinesiska rullen jag någonsin kan minnas som känts som en Daiwa eller en Shimano i kvalité.​

Här kommer ett par bilder:
      Click image for larger version

Name:	IMG_1021.jpg
Views:	368
Size:	630,0 KB
ID:	2646100 Click image for larger version

Name:	IMG_1026.jpg
Views:	403
Size:	521,0 KB
ID:	2646099 Click image for larger version

Name:	IMG_1022.jpg
Views:	369
Size:	649,0 KB
ID:	2646102 Click image for larger version

Name:	IMG_1023.jpg
Views:	368
Size:	720,8 KB
ID:	2646103 Click image for larger version

Name:	IMG_1020.jpg
Views:	373
Size:	679,5 KB
ID:	2646101

Kommentera

priset för en sådan då?

Kommentera

Priset står angivet i texten ovan. Inte billig med andra kinesiska rullars mått mätt men kanske prisvärt?
          En i storlek 150-200 till HÖ och medium gäddfiske vore intressant att se vad den går för.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Priset står angivet i texten ovan. Inte billig med andra kinesiska rullars mått mätt men kanske prisvärt?
            En i storlek 150-200 till HÖ och medium gäddfiske vore intressant att se vad den går för.
            ah vilken av dem bfs rullarna hade även dc?

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

ah vilken av dem bfs rullarna hade även dc?
              Loongze Airlite B50 DBC: https://www.loongzefishing.com/dbc-b50.html

Loongze Airlite B50 DBC-1: https://www.loongzefishing.com/888.html (utan Bluetooth)

Kommentera

Nu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste för alla entusiaster där ute. Den är så himla förfinad och så himla bra byggd. Toleranserna är bättre än en Calcutta Conquest. Tydligen tar det 52 h att tillverka en endaste rulle.

Name:	IMG_1317.jpg
Views:	0
Size:	2,78 MB
ID:	2648309

Name:	IMG_1331.jpg
Size:	3,47 MB
ID:	2648311

Name:	IMG_1321.jpg
Size:	2,26 MB
ID:	2648310

Kommentera

De är i dyraste laget och mer så om man betänker tillgänglighet till service och delar. Dock vore det intressant att se hur ffa Loongze Airlite - A100 Air DBC levererar i förhållande till min 2012 Exsence DC med långt spö, motvind, flätlina och kompakta 20-30g beten.

Kan tyvärr inte hitta någon test, videosnutt som berättar ngt om den saken så kanske har den inte sålt så bra eller så fiskas den inte så...
                  Senast ändrad av anteman; igår, 13:26.

Kommentera

länkar till ett test
                    Die Loongze Airlite B100 Air DBC ist vermutlich eine der Round Profile Baitcaster die einen Wendepunkt in der Geschichte darstellen werden. Schon alleine aus

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      De är i dyraste laget och mer så om man betänker tillgänglighet till service och delar. Dock vore det intressant att se hur ffa Loongze Airlite - A100 Air DBC levererar med långt spö, motvind, flätlina och kompakta 20-30g beten (kan den match, spöa min 2012 Exsence DC tro..).

Kan tyvärr inte hitta någon test, videosnutt som berättar ngt om den saken så kanske har den inte sålt så bra eller så fiskas den inte så...
                      Loongze är mer ämbnat åt BFS och finess. Deras Airlite 101 (ej DC) som jag har är definitivt inte en 100-storlek sett till andra varumärken, snarare en storlek 30 kanske. Spolen väger ynka 8 g. Deras DBC har en spole på strax över 10 g, vilket gör att den kastar 2 g utan problem, trots digital bromsmodul med möjlig Bluetooth-uppkoppling. Att jämföra den med en Shimano Excense DC är lite som att jämföra en haspelrulle i 500-storlek med en haspelrulle i 3000 storlek.

Mig veterligen så står en svensk/finsk distributör på Loongzes lista över dealers på deras hemsida. Jag tror att de här rullarna är påväg till våran marknad. Då kommer delar och dylikt vara ytterst tillgängligt. En teori förstås, men med ganska mycket uppbackning. För vad man får: En helt CNC:ad rulle i lättviktsaluminium, som tar 52 h att göra per enhet, är priset mer än rimligt. Det är till och med oerhört bra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 697 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04