Den såg riktigt frän ut! Har inte testat något rundgavlat på många år men man blir bra sugen när.man såg denna då man även blivit sugen på bfs
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Skulle du kunna förklara detta lite mer ingående? Var i konstruktionen kan detta bli ett problem? Vilka rullar har haft problemet från Daiwa, så att jag har något att jämföra med?
Jag tycker en ambassader är ett utmärkt exempel på en välkonstruerad rulle. Den både kastar fantastiskt och går att ta i sär med medföljande "verktyg". Genialiskt! CV-Z varianterna, som är mina faktiska favoriter över alla, är inte alls lika genialiska. De kräver dyra tyska skruvmejslar, och väl avvägda moment i varje infästning. Sofistikerat och läckert. Men inte övertygande bra.
Jag tycker faktiskt inte att en fiskerulle skall kräva noga avvägda val av philipsmejslar för lite standardservice. Även om så är fallet med de flesta och de mest omtyckta av mina regna rullar. Som sagt. Jag säger inte att den är kass eller illa tillverkad. Bara att jag tror att Longzee ännu har måttlig erfarenhet av att reparera sina egna rullar. Jag har bara en känsla av att de skapat något för komplicerat för sin erfarenhet, så att säga...
Kommentera
-
Är det inte Shimano som har haspelrullar där det finns en dold skruv för att ta bort rotorn eller liknande? Daiwa har sin mag-oil (som ej kan köpas av Daiwa), monocoque-hus där det krävs specialverktyg av olika sort till olika rullar för att plocka i sär. Om de ovan vill hindra amatörer eller försvåra för rutinerade rullmekar är frågan...
Att reservdelar/service inte sällan tar oförsvarligt lång tid att få till, ibland en halv säsong tyder mer på det senare. Det ska vara svårt och dyrt, det ger merförsäljning av nya rullar...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggÄr det inte Shimano som har haspelrullar där det finns en dold skruv för att ta bort rotorn eller liknande? Daiwa har sin mag-oil (som ej kan köpas av Daiwa), monocoque-hus där det krävs specialverktyg av olika sort till olika rullar för att plocka i sär. Om de ovan vill hindra amatörer eller försvåra för rutinerade rullmekar är frågan...
Att reservdelar/service inte sällan tar oförsvarligt lång tid att få till, ibland en halv säsong tyder mer på det senare. Det ska vara svårt och dyrt, det ger merförsäljning av nya rullar...
- Gillar 1
Kommentera
-
Nej verkar inte bättre än så, möjligen, snarare tvärtom. Enbart ditt lilla, gamla exempel säger en hel del... De lagerhåller inte vad som borde vara erfarenhetsmässigt frekvenga slitdelar ens till deras "top-of-the-line" rullar... än mindre till "slit-och-släng" rullar?
Ett gäng drev, kullager, skruvar, IAR-lager, spolar eller liknade kostar inte mycket att ha i lager men jag tror tyvärr att de VILL göra det svårare än nödvändigt. Så även om det av andra skäl bär emot så förefaller möjligen köp av Kina-rullar som framtiden... S och D blir möjligen, likt ABU tidigare, 30-talets Nokia, storheter som försvann....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
När jag ser hur han själv, som rutinerad rullskruvare, nästan strippar en skruv hör jag ekon från det förflutna. Flertalet bl a Daiwa CV-Z varianter har förbannats med skruvar i stativet som utan problem går att strippa. I inte bara i fäste för "drive shaft", men även sidokåpor och annat. Tänker att stativsidor/kåpor som de i filmen som lossas över evighetsskruv mm behöver fästas med rätt redigt moment och således bli gängliga att lossa.
Jag tycker en ambassader är ett utmärkt exempel på en välkonstruerad rulle. Den både kastar fantastiskt och går att ta i sär med medföljande "verktyg". Genialiskt! CV-Z varianterna, som är mina faktiska favoriter över alla, är inte alls lika genialiska. De kräver dyra tyska skruvmejslar, och väl avvägda moment i varje infästning. Sofistikerat och läckert. Men inte övertygande bra.
Jag tycker faktiskt inte att en fiskerulle skall kräva noga avvägda val av philipsmejslar för lite standardservice. Även om så är fallet med de flesta och de mest omtyckta av mina regna rullar. Som sagt. Jag säger inte att den är kass eller illa tillverkad. Bara att jag tror att Longzee ännu har måttlig erfarenhet av att reparera sina egna rullar. Jag har bara en känsla av att de skapat något för komplicerat för sin erfarenhet, så att säga...
Håller med om att ABU:s rullar är extremt lättservade. Aldrig varit orolig.
Skruvar som sitter på insidan av stativet och fäster mot sidogaveln på icke-vevsida, är mardrömmar. Svårt att komma åt och strippar man en sån sitter man riktigt i skiten.
Shimano-reservdelar är och har alltid varit ett jäkla mysterium att få tag på i Sverige.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggNej verkar inte bättre än så, möjligen, snarare tvärtom. Enbart ditt lilla, gamla exempel säger en hel del... De lagerhåller inte vad som borde vara erfarenhetsmässigt frekvenga slitdelar ens till deras "top-of-the-line" rullar... än mindre till "slit-och-släng" rullar?
Ett gäng drev, kullager, skruvar, IAR-lager, spolar eller liknade kostar inte mycket att ha i lager men jag tror tyvärr att de VILL göra det svårare än nödvändigt. Så även om det av andra skäl bär emot så förefaller möjligen köp av Kina-rullar som framtiden... S och D blir möjligen, likt ABU tidigare, 30-talets Nokia, storheter som försvann....Senast ändrad av barnmorskan; 2024-01-04, 20:16.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggVälkommen till framtiden. Vid en första anblick ser rullen riktigt häftig ut. Byggd som en tank men ändå lätt. Såg nu att den var med DC.
Tycker faktiskt det är jättehäftigt, både i den här rullen och i Daiwas Limitbreaker. Men, med det sagt så får de gärna utveckla en egen app till den innan jag köper den. Utöver bluetoothinställningarna, har den "vanliga" DC inställningar också, så den är inte beroende av anslutning för att fungera som tur är.
Den utan DC, alltså med magnetbroms väger 139 g (kontra DC som väger 148 g) och kostar $269. För det priset verkar man få en riktigt bra produkt. Deras idé om att kunna växla mellan en broms-induktor som går in och ut och en som är statisk tycker jag är genial. Frågan är hur det håller i längden dock, i och med att det är plastkuggar man ändrar "läget" på den med.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
När jag ser hur han själv, som rutinerad rullskruvare, nästan strippar en skruv hör jag ekon från det förflutna. Flertalet bl a Daiwa CV-Z varianter har förbannats med skruvar i stativet som utan problem går att strippa. I inte bara i fäste för "drive shaft", men även sidokåpor och annat. Tänker att stativsidor/kåpor som de i filmen som lossas över evighetsskruv mm behöver fästas med rätt redigt moment och således bli gängliga att lossa.
Loongze har nog kollat på Daiwa och Shimano och alltså lämnat servicetänket lite mer utanför. Troligtvis vill man bedriva service om man faktiskt satsar på att tävla, men har man kollat på de två japanska märkena har man fått inspirationen från två märken som inte prioriterar det. Ambassadeurer är lite "utdaterade" för att det faktiskt går att komma in i dem på 2 minuter. Låter löjligt, men det är sant. Det är inte modernt att framhäva servicetänk på fiskerullar, för vi lever i ett slit och slängsamhälle. Sen kommer de nog lära sig det, förutsatt att de vill slå sig in, för långsiktigt tror jag att man får en lojal kundbas genom att satsa på service. Det kommer gå åt det hållet.
Kommentera
-
Men ärligt talat!? App för att skapa egna bromsprofiler mm?
Smaken är som bekant som baken - delad, tack och lov.
Ibland undrar jag om det egentligen är själva fisket som är intressant för vissa eller om det är den ständiga strävan efter ny och bättre teknik som är prio ett.
Tycker mig se teknikfreaksen där ute på sjön inom en snar framtid med ny mjukvara nedladdad i rullen med en bug som skapar konstanta skatbon...Senast ändrad av lakefryken; 2024-01-04, 21:58.
- Gillar 3
Kommentera
Foton
Collapse
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar