Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Loongze BFS-rullar - en till synes riktigt bra Chinese Domestic Market rulle.

    Jag har flertalet gånger sedan i höstas kommit över märket Loongze. Till en början ignorerade jag det totalt. Ett kinesiskt märke som marknadsförde en 139 g tung rundgavlad multirulle. Det låter ju vid första anblick som något plastigt skräp. Sådant finner jag inte särskilt anmärkningsvärt alls. Lite senare fick jag dock se processen i hur dessa rullar tillverkades. De är CNC-ade ur aluminium...och då började de bli intressanta. Sidoplattor, stativ och spole är helt gjort i aluminium. Trots detta väger den 139 g? Det är ju imponerande faktiskt. Dessutom verkar den ha ett eget bromssystem och jag började fatta att Loongzes rullar inte var vilket OEM-projket som helst....utan det här kan vara en riktigt intressant produkt.

    Efter ett tag släpper Loongze en egen DC-rulle. Det vill säga en rulle med ett digitalt bromssystem precis som Shimano och numera Daiwa (IMZ Limitbreaker). Hör och häpna, det finns även en app till rullen där man kan gå in och ställa in precis hur rullen ska kasta. Det är alltså samma idé som Daiwa har kört med sin Limitbreaker, fast ca 7000 kr billigare. Appen är dessutom planerad att översättas till engelska. Nu blev Loongze riktigt intressanta. Men jag var fortfarande skeptisk i och med att reservdelar skulle kunna bli kruxigt. Men Loongze har faktiskt förberett för distribution i USA och verkar faktiskt ta det här med service seriöst. Det är ju otroligt kul.

    Igår kväll när jag googlade runt lite snubblade jag över en video på en kille (BFS FISHING CHANNEL) som skruvar isär rullen och....den är ju faktiskt bra byggd. Och väldigt egen. Det här måste vara Loongze själva som gör och inget rebrandat. Nu vill jag faktiskt ha en och testa den. Verkar ju som en otroligt intressant ny rulle. Återförsäljare i Sverige kommer nog att dröja, men jag hoppas faktiskt att vi får hit dem. Det känns som att det här märket gör något väldigt väldigt rätt. CNC-kvalitén är ju snäppet under Calcutta Conquest och Daiwa Millionaire. Men priset är ju mycket bättre. Jag tror faktiskt att Loongze kan bli något riktigt kul.

    Video på en "teardown:" https://youtu.be/-eXiWtupjLM?si=2sQgTI8wzWkkq64R

    Har någon av er också kommit över Loongzes rullar? Har ni några tankar?

  • #2
    Har fått upp dem i mitt flöde ibland när jag slösurfat på lite bfs videor och bilder. En ganska intressant rulle faktiskt. Har varnat ett bra tag nu att kineserna kommer komma starkt med sina egna märken och inte bara tillverka billig skit åt de traditionella märkerna längre. Och reservdelar och service fungerar ju inget vidare från shimano och daiwa i Sverige så frågan är om det är värt att lägga många tusen mer just för det?

    Kommentera


    • #3
      Förstår inte riktigt vad du menar med "varna". Gör det något om det kommer ett kina märke med kvalitet? Visserligen något som liknar en diktatur, men det verkar ju inte spela någon roll annars än om dom kommer med egna grejer.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
        Förstår inte riktigt vad du menar med "varna". Gör det något om det kommer ett kina märke med kvalitet? Visserligen något som liknar en diktatur, men det verkar ju inte spela någon roll annars än om dom kommer med egna grejer.
        Jag menar att de traditionella märkerna verkligen borde passa sig. Varken kvalitet eller service är vad den var förr.

        Kommentera


        • #5
          Okej, då förstår jag. Personligen håller jag mig tillsvidare med Shimano och ambassadörer. Tror ändå i slutändan att man får det man betalar för ändå. Se bara på ATV maskiner, visst är Kina hojarna okej idag, Men en Yamaha den bara går och går, som en tranx typ.

          Kommentera


          • #6
            För mig är det uppenbart att Longzee har kunskapen när det gäller tillverkande, snarare än utförande. Tror de kommer lära sig "den hårda vägen" att det är oklokt att stativet i alla fall delvis skruvas ihop. Visst, det är ingen rulle vars dna är sprungen ur havsfiske och tillverka dem ur ett stycke (bar stock/monoblock) likt CV-Z/Ryoga/CQ osv är kanske inte omedelbart nödvändigt för en rulle man fiskar 3grams beten i insjö med. Men jag har samtidigt avlägsnat tillräckligt många förstörda "Daiwa screw of death" för folk här på fiskesnack för att veta att vissa lösningar är vanskliga.

            Att kineserna kan märks väl annars i klockbranschen. Klonerna av lyxklockorna är idag så välgjorda att det är löjligt. Problemet är väl att de i mångt och mycket saknar, i dagens läge, saknar "know how" att skapa en produkt från ax till limpa. Den kunskapen kommer ju delvis från att reparera saker. Vad jag förstått är ju prissättningen på rullen i klass med japanska high-end. Håller med om att de andra stora tillverkarna sannolikt kommer få hård konkurrens från kinesiska märken. Men så länge som de envisas med obegripligheter, som att skriva rullens utväxling på spolen, kommer det vila något av ett löjets skimmer över produkten. intressant, jovisst. Men inget jag kastar plånboken efter än!

            Oavsett, är det uppenbart att en ny tid, med fler potentiella high-end märken är på antågande. Kul!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Jag menar att de traditionella märkerna verkligen borde passa sig. Varken kvalitet eller service är vad den var förr.
              Håller med dig, varken S eller D från Japan verkar velat bibehålla en servicenivå, kvalitet, materialval som främjar livslängd sedan dryga decenniet.

              Nu gäller "livslängdsoptimering" dvs diverse tekniska "finesser" nästan varje år som signalerar "smuttare och lenare" en handfull år sen får kunden gärna köpa nytt. Så reservdelar kan i vissa fall inte ens beställas till en rulle med några år på nacken eller så är de inte sällan avskräckande prissatta...

              Mycket tveksamt om det är vägen framåt när kinesiska rullar blir allt bättre...

              Kommentera


              • #8
                Rullen i fråga ska ju direkt konkurrera med en Calcutta Conquest BFS. Longzees BFS-rulle ligger på $269 vilket är ca 2700 kr. Så, det är inte en "high-end" prissatt rulle på så sätt. Däremot är en Aldebaran BFS inte särskilt mycket dyrare, men vill man ha en sådan kanske inte Longzees höga profil på deras rullar lockar så mycket. Det jag framförallt tycker är intressant är att det känns som att de gör väldigt mycket rätt här. Man satsar verkligen på att göra en bra produkt. Inget plastigt experimentellt där 8 av 12 lager sitter i vevknobbarna.

                Konstruktionen är ju faktiskt inte alls dum. Jag ser mycket sällan en pinion som stöds av två kullager på särskilt många kina-modeller. Allt verkar otroligt bra shimmat, vilket framgår på precis alla videor jag sett på rullarna. Spolbromsen är till synes ganska unik faktiskt. Nästan. Faktum är att det nya märket i USA, Bates, använder precis samma broms. Jag tror att Longzee har något att göra med Bates rullar med andra ord. Bates har tagit marknaden med storm och visar att det går att göra en rulle som kan tävla förhållandevis väl mot Shimano och Daiwa. Även om de två japanska kejsarna fortfarande gör det bäst. Det kommer de nog göra ett tag till.

                Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att lägga pengarna på rullen. Den är tillräckligt intressant för mig och kvalitén verkar vara riktigt bra på samtliga delar. Drev har högre finish än många koreanska OEMs (Banax och Doyo). Det syns rätt bra på närbilder. Inga flagor från plast och metall i samtliga rullar jag sett isärplockade. Bra frikopplingsfjädrar har jag hört. Framförallt, ett helt fantastiskt CNC-jobb på stativet. Sedan vete tusan om 1 mm tunna sidoplattor är så bra i längden...men jag är ändå villig att ge rullen en chans när jag nu känner att jag vill/kan lägga pengar på en ny BFS-rulle.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Men jag har samtidigt avlägsnat tillräckligt många förstörda "Daiwa screw of death" för folk här på fiskesnack för att veta att vissa lösningar är vanskliga.
                  Skulle du kunna förklara detta lite mer ingående? Var i konstruktionen kan detta bli ett problem? Vilka rullar har haft problemet från Daiwa, så att jag har något att jämföra med?

                  Kommentera


                  • #10
                    Välkommen till framtiden. Vid en första anblick ser rullen riktigt häftig ut. Byggd som en tank men ändå lätt. Såg nu att den var med DC. Aldrig ägt en BFS-rulle men man blir sugen. 1 gram är ju ingenting.

                    5.3.1 på spolen är inte utväxlingen utan de olika bromskrafterna på magnetbromsen som du ställer in manuellt på spolen på deras magnetbromsade modeller -> https://youtu.be/fw7xI1SUAT8?si=ManCmDYA5SBZKQQg&t=978

                    Click image for larger version  Name:	SkaÃrmavbild 2024-01-04 kl. 20.31.42.png Views:	0 Size:	2,20 MB ID:	2633415
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av gabbu; 2024-01-04, 19:44.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 667 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 334 svar
                    266 197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 321 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    882 svar
                    141 762 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 128 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X