Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet?

Vidgande perspektiv, som möjligen kontradikterar normen om innebörden av ”snabb aktion” på spöt.

Håller ni med?

För egen del trillade poletten ner. Victors beskrivning stämmer in på mitt PA 10-30 M/F, ett spö som registrerar bottenkontakt exemplariskt. Hög andel kolfiber, mycket pulver genomgående i klingan ända upp i toppen utan sladdrighet eller någon mjukare del - vilket tillsammans genererar snabb återhämtning. När spöt laddar, jobbar hela överdelen.

Zodias, som jag tidigare fiskat med, har mycket pulver också, men med klart mjukare/”snabbare” topp som då enligt Vics beskrivning absorberar mer vibrationer, resulterande i lägre upplevd känslighet.
    Senast ändrad av senzitivity; 2023-11-25, 21:05.

Nu har jag bara sett halva klippet men nej, jag har en annan och troligen inte med branschen eller med youtubarens i överensstämmande definition. Jag anser att aktion betyder hel, halv, trekvarts, eller topp medan snabbhet är någon helt annat. Ett snabbt spö återgår till sin ursprungliga form snabbt, dvs utan att agera svajmast i flera sekunder. Sådana spön kan finnas i alla tidigare nämnda aktioner men mer troligt när klingan är åt det toppigare hållet.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Nu har jag bara sett halva klippet men nej, jag har en annan och troligen inte med branschen eller med youtubarens i överensstämmande definition. Jag anser att aktion betyder hel, halv, trekvarts, eller topp medan snabbhet är någon helt annat. Ett snabbt spö återgår till sin ursprungliga form snabbt, dvs utan att agera svajmast i flera sekunder. Sådana spön kan finnas i alla tidigare nämnda aktioner men mer troligt när klingan är åt det toppigare hållet.
      Intressant ämne. Victors ”definition” är 30 av 31 minuter lång, inte 15min.

Kommentera

Jag inser det, jag tror bara att jag tänker likadant även om jag ser klart klippet. Aktion i min värld är hur stor del av klingan som böjer sig under last. Nästa steg är hur mycket last man bedömer att klingan kan hantera. Och sedan det sista steget, hur snabbt klingan återgår under denna last.

Kommentera

Jag skulle påstå att det där är ett amerikanskt youtube problem...
          Kollar man japanska marknaden så är teknikspecifika spön helt annorlunda specade jmf med amerikanska. Ett spö för bottenkontakt kan exempelvis vara medium aktion ungefär så som Victor beskriver sin tanke om spön. För mig var det en ögonöppnare för några år sedan, som även jag gjort den felaktiga associationen mellan snabb aktion, toppig aktion och känslighet. Jag skulle vilja ha tre distinkta kategorier:
          1. "Power"; eller kastvikt dvs typ XH, ML som i Extra Heavy eller Medium Light beten osv
          2. "Reaktivitet"; alltså hur snabbt spöt "återhämtar sig" eller avger energi. Jmf gamla glasfiberspön version svajmast, med styva kolfiberspön utan tillstymmelse till "rekyl".
          3. "Bend curve"; Dvs hur klingan böjer sig, alltså paraboliskt, trekvarts osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
            Jag skulle påstå att det där är ett amerikanskt youtube problem...
            Kollar man japanska marknaden så är teknikspecifika spön helt annorlunda specade jmf med amerikanska. Ett spö för bottenkontakt kan exempelvis vara medium aktion ungefär så som Victor beskriver sin tanke om spön. För mig var det en ögonöppnare för några år sedan, som även jag gjort den felaktiga associationen mellan snabb aktion, toppig aktion och känslighet. Jag skulle vilja ha tre distinkta kategorier:
            1. "Power"; eller kastvikt dvs typ XH, ML som i Extra Heavy eller Medium Light beten osv
            2. "Reaktivitet"; alltså hur snabbt spöt "återhämtar sig" eller avger energi. Jmf gamla glasfiberspön version svajmast, med styva kolfiberspön utan tillstymmelse till "rekyl".
            3. "Bend curve"; Dvs hur klingan böjer sig, alltså paraboliskt, trekvarts osv.
            Ja absolut, frågan är hur vi har det här hemma. Är det solklart för gemeneman? Instämmer med avsaknaden av bättre indelningen av spöegenskaper.

Kan det vara så att vi associerar ordet ”snabbt” med såväl återhämtning som med ”bend curve” vilket skapat viss förvirring?

Ett ”jigg spö”, ofta med färgad topp, tenderar ju att vara ExF, dock med mjukare (ofta pga tunn diameter) topp. Allt i syfte att skapa visuell, eller indikation, av känslighet. Av de spöna jag känt på, hade toppen ”långsam” återhämtning, trots ”snabb” bend kurve.

För maximal återkoppling, eller känslighet (överföring av vibrationer) i ett spö, är alltså låg variation i styvheten upp till toppen det man söker, enl Vic.

Min gissning, är att moderna jiggspön för tex abborre är M/F (styvt hela vägen upp), med ganska offensiv tapering (vilket är ytterligare en variabel). Innebär inte nödvändigtvis mjuk topp, men lägre power upp till vilket gör att spöt böjer sig högre upp vid last.

En styv topp med snabb återhämtning, torde vara mer intressant att söka efter än ”bend curve” i ett jiggspö - eller tänker jag fel?

Kommentera

Det var enklare förr när "alla" fiskade med ABU-grejjer, då var spöklassningen Fiske 1, 2, 3 eller 4 :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Det var enklare förr när "alla" fiskade med ABU-grejjer, då var spöklassningen Fiske 1, 2, 3 eller 4 :-)
                Ja men fy fan vad det hänt grejer på den fronten - tänkte att sjuåringen ska få starta med sånt men efter i höst har jag gett bort det .
                tungt som helvete och usel kvalite - man plockar ihop ett mycket bättre kit löst på rea för i stort samma peng

Kommentera

Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

Ja absolut, frågan är hur vi har det här hemma. Är det solklart för gemeneman? Instämmer med avsaknaden av bättre indelningen av spöegenskaper.

Kan det vara så att vi associerar ordet ”snabbt” med såväl återhämtning som med ”bend curve” vilket skapat viss förvirring?

Ett ”jigg spö”, ofta med färgad topp, tenderar ju att vara ExF, dock med mjukare (ofta pga tunn diameter) topp. Allt i syfte att skapa visuell, eller indikation, av känslighet. Av de spöna jag känt på, hade toppen ”långsam” återhämtning, trots ”snabb” bend kurve.

För maximal återkoppling, eller känslighet (överföring av vibrationer) i ett spö, är alltså låg variation i styvheten upp till toppen det man söker, enl Vic.

Min gissning, är att moderna jiggspön för tex abborre är M/F (styvt hela vägen upp), med ganska offensiv tapering (vilket är ytterligare en variabel). Innebär inte nödvändigtvis mjuk topp, men lägre power upp till vilket gör att spöt böjer sig högre upp vid last.

En styv topp med snabb återhämtning, torde vara mer intressant att söka efter än ”bend curve” i ett jiggspö - eller tänker jag fel?
                  Näe. Jag tycker beskrivning av spön är bland det svåraste som finns. Just för att förvirringen är så stor kring vad "snabbt" och "medium" betyder. Tidigare köpte jag i det närmaste uteslutande "snabba" dvs med utpräglad toppaktion och snabb rektivitet dvs utan toppsvaj eftersom jag upplevde dem känsligare oavsett annat och känslighet var den viktigaste egenskapen för mig. Efter att jag fick hem ett regularklassat (nu snackar vi aktion, alltså böjkurva) spö från Japan som jag plötsligt upplevde mycket känsligare än mitt reaktiva, toppiga spö kom jag att omvärdera helt. Från att ha skytt "regular-aktion" som pesten, som "långsamma och okänskliga" har jag mer och mer börjat uppleva att det vi i Europa och möjligen USA anser vara till exempel optimala jiggspön kanske inte alltid är det bästa och att känslighet är en faktor fristående från böjningskurvan...

Kommentera

Nordanger har gjort en bra video precis om spön

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 756 visningar
                    0 gillar