Glasfiberspö till BFS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasfiberspö till BFS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glasfiberspö till BFS

Jag är sugen på testa ett kort glasfiberspö. Tidigare har jag bara kört ganska snabba grafitspön med rejäl längd då jag från barnsben fått ipiskat mig att långa spön är bättre.

Men då min närmaste öringbäck är fem meter bred och omringas av hyfsat mycket vegetation har jag väl långsamt kommit till insikten att mina 6,6 till 7,6-spön inte alltid är ultimata.

Jag har kikat och hoovrat över köpknappen på glasfiberspöt på Dankung - storsäljaren för 130-140 dollar. Men för en kvalitetsskillnad är jag beredd att lägga mer. Så jag vill ha tips.

Jag kan i princip inget om glasfiberspön. Jag har lagt märke till att de jag sett ofta har bredare toppdiameter på klingan än motsvarande grafitspön - men det kanske inte påverkar möjligheten till kast med lätta beten?

Jag antar att du sett HWKs review eller filmer där han använder kinaglasfiberspön?
    Link to the DanKung GLASSFIN Fiberglass BFS rod:https://www.dankung.com/product/fiberglass-glassfin-finesse-fishing-rod_3399Discount Code: GlassH to save mon...

generellt kan väl sägas att det hänt en del även på glasfibersidan liksom kolfiber. De börjar likna varandra mer och mer. Så glasfiberspön kan nu mer ha både snabb, aktion eller i alla fall progressiv jämfört med parabolisk. Dessutom laddar du ur det omedelbart och slipper ”svajet” som tidigare var dess signum. Har ärligt talat inte testat så överdrivet många ”moderna” glasfiberspön och dessutom gjort det i en fas där jag själv skydde allt utom fast eller x fast aktion. Jag har väl mognat lite nu och med det även jag blivit sugen på att ”återupptäcka” glasfibern som jag skytt som pesten sedan helkolfiberspön gjorde entré i mitt liv…

Jag skulle följa HWKs råd utan att blinka. Han kan sina grejer.

Kommentera

Kanon - tack! Ska omedelbart titta

Kommentera

Om du vill ha lite input från någon som har sitt PB på brunöring (61cm) på ett underbart glasfiberspö så .... Palms Egeria Native Performance. Jag kör 4'6" men det finns i kortare med. Majorcraft har fina glasfiberspön med och de kostar marginellt mer än Dankung's spön, som för övrigt finns för 1/3 av priset på på Alibaba (inte aliexpress) men det är svårt att handla från dem som Svensk. Dankung är bra på marknadsföring och markup

Jag har kört ett Aliexpress glasfiberspö (Rosewood) och det var horribelt i jämförelse med mitt Palms Egeria Native Performance.

Välkommen till en ny underbar värld, det är det roligaste jag fiskat med i hela mitt liv.

Kommentera

För att följa upp denna tråd… jag blev såld på Palms Egeria Native spöet. Köpte ett ETNC-51XUL på Digitaka.
          När det väl anlände såg jag att det hade gått lite för fort för mig - jag köpte ett kolfiberspö, doh!

Kommentera

Ajdå, nu känner jag mig nästan lite skyldig som inte skrev ut hela namnet inklusive "ETVC-46XUL Comfort Glass".

Kommentera

Nejdå, man kan väl aldrig ha ett spö för mycket?

Kommentera

Hah, nu har jag ett ETVC-46XUL i handen - nu behöver jag bara vänta typ 6 månader på öppet vatten…

Kommentera

Var finns de här glasfiberspöna att få tag i?

Själv har jag ett S:t Croix Mojo Bass Glass 7'4" medium spinn som jag trivs mycket bra med. Det vore trevligt att hitta ett modernt lättare spinnspö i glasfiber. Mojo-spöet är betydligt trevligare än mina gamla ABU Caster med metallholkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uffe38 Visa inlägg
                    Hah, nu har jag ett ETVC-46XUL i handen - nu behöver jag bara vänta typ 6 månader på öppet vatten…
                    Fruktansvärt jobbigt men du får försöka hitta någon ström eller något så du får veva lite med spöt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04