Spinnspö 8 - 9 fot ca 10 - 40 g. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö 8 - 9 fot ca 10 - 40 g.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö 8 - 9 fot ca 10 - 40 g.

Är det någon som har eller kan rekommendera ett spinnspö på 8 - 9 fot med en kastvikt på max 40 gram?
    Jag skall ha det tillsammans med min Tatula 100 för havsörings fiske så det måste kasta bra och ha toppig action.

Hej.
    Min syn är att om du tar ett spö på " bara " 8fot upp till 40g så kan det kännas pinnigt. Jag hade valt ett spö som haft cirka 30g som övre gräns.
    Du kan kika på testet jag gjorde på öringspön och kanske få lite inspiration o tips. Visserligen var det mestadels spön runt 10 fot.
    Tyvärr svårt på marknaden med renodlade spinnspön för multi , finns så mckt mer att välja på när det gäller " haspelspön ".
    Hoppas du hittar rätt , bäst är att gå till en fysisk butik och känna på flera spön parallellt.
    Lycka till , Peter b

Kommentera

Kolla på Dawia Luvias, dom har bpde 9" och 10" har jag för mig, vet att dom har 9" till 100%

Riktigt nice spö, jag körde 9" 10-30g och det jobbade otroligt bra med min Mörrum 3601 :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Luvias 9-32

Kommentera

Håller helt med om Luvias spöna. Följsamma lätta klingor. Vet inte din budget men slår även ett slag för nya Shogun , vet inte om den kommit i ett rent spinnutförande.
          Peter b

Kommentera

Jag kör ibland ett Shimano Beastmaster 15-40g som är 8 fot. Tycker den något djupare aktionen rimmar väl med multirulle. För toppiga spön som snärtar ut kasten brukar vara vanskligt med multirulle…

Kommentera

Hade jag inte tyckt att 9 fot är för långt för mitt fiske så hade jag köpt ett berkley skeletor 9" 15-40g. Finns säkert någon som sitter på ett beg då de slutat tillverkas..... MYCKET trevligt spö!!!

Kommentera

Mitt senaste 8’ haspel för HÖ köpt för många år sedan sen var ett Berkley Titanium SSGS 4-24g, Ett mjukt spö enbart tänkt till smidigt båtfiske på ffa Åland, från land hellre minst 9’, gärna 9’6”-10’ mot öppet hav, mer om Bombarda är prio.

Håller nog med Peter B att en 8’-40g kan bli pinnigt, ffa om du av någon anledning vill ha ett toppigt spö till HÖ fiske. Man får naturligtvis fiska med det man trivs med men varför just 8’ och toppig aktion till HÖ? Båt och nylon?

Vill man ändå ha en lite toppigare 9’ så finns nog inget bättre än Luvias LV902MFB-BS här, den med delat bakhandtag har ”fast” aktion. Japanerna har många fina sea bass spön som är både längre och kortare, t ex Dialuna B86ML
                https://jdmtackleheaven.com/search?t...duct&q=Dialuna

Senast ändrad av anteman; 2023-10-21, 13:07.

Kommentera

Finns ju flera gamla trådar som diskuterar spinnspö för hö som är värda att läsa. Förr var St Croix Avid spöna det heta och trender kommer och går. Det viktigaste är hur vald rulle lirar med aktionen på spöt samt vilken lina som används och till slut vilket drag. Men jag lägger in en brasklapp för att übersnabba toppiga spön passar bättre med haspel där det snärtas ut drag som är fladdriga och multirulle ger då mer skatbon och sämre kastlängd. Pratar vi kustwobber à la Vicke eller Sandgrävlingen så är multirulle med följsammare spöaktion bättre då dragen inte lika lätt snurrar i utkast som med haspel och toppiga spön. Jag har provat flera multirullar och spön från budget till snordyrt och det skiljer minimalt generellt på kastlängd om jag hårdrar det. Hade en Calcutta Conquest TEDC 200 som kastade lika stabilt och längst som en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 med samma spö. Jag tycker dock att diskutera haspelspö samtidigt som spinn blir som att jämföra äpplen med päron. Lite of topic nu men ändå…

Kommentera

Min poäng med 8 fotaren som (råkade vara haspel) var just om längden, i övrigt handlar inlägget om spinnspön.

En 8’ funkar väl till båtfiske i Stockholms skärgård och på Åland men jag skulle aldrig välja en 8’ från land vare sig där eller vid fiske mot öppet hav och inget toppigt i aktion, ffa inte till en multi med flätlina/FC-tafs vilket jag helst kör.

Vad gäller Luvias spöserier så finns de i spinn och haspel, vissa med fast respektive regular aktion. Kände på 10’ -35g spinn (regular modellen, ej fast) på senaste mässan och det upplevdes som smäckert och med en djup aktion, möjligen ngt överklassade, långt ifrån en påk.
                    Alltså i linje med vad Hepper och Peter B sagt om dem (spinn resp. haspel) efter fiske. Jag vet inte säkert men tror alltså att haspel och spinnspöna bygger på samma klingor.

St Croix är nog fina men de verkar ha slutat med långa Salmon/Steelheadspön iaf ingen som har dem i lager i Sverige, dåligt med långa lätta spinnspön öht.
                    Senast ändrad av anteman; 2023-10-24, 19:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 709 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04