Spö för abborrfiske, passande en kaffekvarn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för abborrfiske, passande en kaffekvarn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för abborrfiske, passande en kaffekvarn

Jag har inte fiskat med kaffekvarn sedan absoluta början på millenniet men har så där bara plötsligt fått lust till det igen. Efter att ha gått igenom befintlig haspelspösamling kan jag utan omsvep konstatera att den behöver uppdateras. Letar därför efter ett juste borrespö för lättare tekniker säg 4g till kanske 17g alltså lite gummi, spinnare osv. Önskar ett ganska snabbt, men framför allt känsligt spö.

Rullarna som kan sitta på är dock lite större och tyngre, typ 2500-size på 210-260g. Någon som har något tips, på ett bra spö passande detta?

Prisklass är egentligen obestämt, och öppen för mycket utom det lägre prissegmentet. Men det skall vara värdigt en lyxig kaffekvarn liksom. Föredrar sober, neutral look. Även öppen för kina-spön om det rekommenderas. Hit me!

Kolla in Shimano Expride och Shimano Zodias-serien. Känsligare än allt i samma prisklass. Kan du tänka dig att spendera ännu mer tycker jag Shimano Poison Adrena är ett helt magiskt spö. Verkligen svårslagen känslighet i dem spöna.

Kommentera

Jag har fiskat med ett Jackall Poison som dom väl hette innan det blev "bara" Shimano. Inga dumma grejer, inte. Jag har bara hört gott om Expride också. Jag är bara rädd för "bad mojo" om jag hänger på en Daiwa Exist. Det skär sig liksom Men jag kanske får ta ett Leap of Faith och testa?

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Jag har fiskat med ett Jackall Poison som dom väl hette innan det blev "bara" Shimano. Inga dumma grejer, inte. Jag har bara hört gott om Expride också. Jag är bara rädd för "bad mojo" om jag hänger på en Daiwa Exist. Det skär sig liksom Men jag kanske får ta ett Leap of Faith och testa?
        I det här fallet tycker jag faktiskt att du ska göra det!

Kommentera

3599 med koden FISHMOREWORRYLE**

**=SS

Kan gå i god för känsligheten.

Kommentera

Megabass Levante F3-611LVS 2-P då?
            För jag såg att Poison Adrena var nästan billigare att köpa i Sverige än importera.
            Annars ser Megabass Orochi XXX F3-610KS 2P Jadepython het ut. Tycker Orochiserien är riktigt juste.

Kommentera

Jag föredrar Shimanos spö före Megabass i det här fallet. Men Levante är riktigt trevligt också.

Kommentera

Så, pga övertygande argument att Shimanos spön smiskar det mesta beställdes ett Poison Adrena 276M-2 för 5-15g, som väntas in i dagarna. Tänkte para den med en EG Opus 1, som saknat ett eget spö ett tag. Egentligen borde den väl få ett Evergreen-spö. Men det får bli en senare historia. Eftersom jag har flera kvarnar och även vill bli en lite bättre Ned-rig och finessefiskare beställdes ett lite lättare ML spö också. Månadens budget tillät inga extravaganser, så det blev ett Blazon S67ML-2 för 1,8-11g som jag tänkte para med en Exist Hyper Branzino. Har varit nyfiken på den spöserien ett tag, liksom Expride B. Jag gillar liksom lower mid-range JDM. Man får mycket för pengarna och behöver inte gråta blod när polaren trampar på spötoppen. Återkommer med rapport efter test!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Så, pga övertygande argument att Shimanos spön smiskar det mesta beställdes ett Poison Adrena 276M-2 för 5-15g, som väntas in i dagarna. Tänkte para den med en EG Opus 1, som saknat ett eget spö ett tag. Egentligen borde den väl få ett Evergreen-spö. Men det får bli en senare historia. Eftersom jag har flera kvarnar och även vill bli en lite bättre Ned-rig och finessefiskare beställdes ett lite lättare ML spö också. Månadens budget tillät inga extravaganser, så det blev ett Blazon S67ML-2 för 1,8-11g som jag tänkte para med en Exist Hyper Branzino. Har varit nyfiken på den spöserien ett tag, liksom Expride B. Jag gillar liksom lower mid-range JDM. Man får mycket för pengarna och behöver inte gråta blod när polaren trampar på spötoppen. Återkommer med rapport efter test!
                  Snyggt! Ser fram emot rapporten av bägge, framförallt aktionen i PA 5-15g.

Blazon 1,8-11g har fått goda omdömen av Japsarna, ska bli intressant att höra om du instämmer.

Edit: Först på senare tid har jag begripit skillnaden mellan Spiral X och Spiral X core, där jag trott att det förstnämnda (som G.Loomis NRX+ är gjort av) varit överlägset.

Tydligen är det tvärtom, se bifogad bild samt länk för den nyfikne.

https://fish.shimano.com/tr-TR/conte...-benefits.html

Mao, klingan i Poison Adrena är byggd på bättre komponenter än NRX+.
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av senzitivity; 2023-10-24, 15:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
                    Mao, klingan i Poison Adrena är byggd på bättre komponenter än NRX+.
                    Det bådar ju gott! Jag har aldrig fiskat med ett NRX+ men det är ju en spöserie som är svår att missa om man är intresserad av fiskeprylar...
                    Har fiskat med ett IMX av någon abborrelagom modell som var trevligt men jag upplevde att det var något knasigt med balansen eller bakhandtag-klinga ratio. Något som fått mig att förhålla mig avvaktande till Loomis. Någonstans i mitt huvud har de kommit att bli grannar med St Croix. Ett märke vars spön jag absolut inte tycker är dåliga, men personligen aldrig kommit överens med...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04