Havsöringsspö för multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö för multi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Hepper2 jag är lite nyfiken på hur du upplever ditt Daiwa Morethan spö?
    Kikat på det men är lite fundersam till just hur toppigt är det, vilka vikter tycker du det fungerar bäst med samt om det kortare backhandtaget stör?
    Tanken var att köra det spöt till havsöring i Stockholms skärgård med beten runt 12-25g.
    Tacksam för all input du vill dela med dig av om spöt.
    Morethan är riktigt toppigt med en mjukare topp.
    Ett av mina favoritspö då det är så lätt så att det kännas som ett spö för abborre men rejäl ryggrad ändå. Nog det känsligaste spöt jag har. Grymt om man vill känna allt, mista pet. Jag personligen gillar inte när spön böjer sig för mycket när man kör beten närmare max kastvikt eller med beten med mer motstånd. Då tycker jag man inte känner huggen som jag vill. Har Luvias 10-35g och ABU AG1 9-32g haspel som böjer sig mer.
    Luvias och AG1 är jättefina , tunna och fina men Vättern är ofta väldigt blåsigt och då kör jag gärna minst 30g.
    Där gillar jag Morethan mer att man verkligen har kontaktat. Mina Westin W4 10-40 , 15-50g är bra också men inte lika tunna och fina/lätta som Morethan.

    Jag hade önskat 5-10cm längre bakhandtag och att spöt var 10 fot för mitt fiske från klippor.
    Som vadarspö efter havsöring är det nog perfekt.

    Lättare bete klarar det också riktigt bra och upp mot
    30g är inga problem alls. Man vågar verkligen ta i med det utan att känna att man riskerar att ha av toppen om man håller sig runt 30g. Det gör man ju inte mad alla känsligare spö.






    Senast ändrad av Hepper2; 2024-09-12, 21:29.

    Kommentera


    • #42
      Hepper2 tack för denna info!
      Känns ju verkligen som ett spö att kika vidare på då. Kikat en del på Luvias spöna med men då känns Morethan som kanske ett par steg upp?

      Vilken rulle har du parat ihop ditt Morethan med då?

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Hepper2 tack för denna info!
        Känns ju verkligen som ett spö att kika vidare på då. Kikat en del på Luvias spöna med men då känns Morethan som kanske ett par steg upp?

        Vilken rulle har du parat ihop ditt Morethan med då?
        Luvivas är riktigt fina om man vill ha djupare aktion och inte kör de tyngre betena. Det är också väldigt lätt med ett smalt handtag. Men mycket djupare aktion än Morethan 10-35g som har ”fast” aktion.
        Jag har kört med min Shimano Antares DC men den är oftast på mitt W4 15-50g nu då jag kör mycket tyngre med det. Så Morethan kommer nog köras med någon annan. Har en Zillion som jag tänkte testa i höst.
        Annars gillar jag DC då det funkar väldigt bra vid blåst.
        Curado 201DC skulle nog funka bra om du inte vill lägga en förmögenhet som Antares kostar.

        Kommentera


        • #44
          Kan skriva under på att en DC är lämplig, kör "alltid" en Exsence DC 2012 men har också prövat en Zillion SV TW 1000 som funkade bra den också. Luvias har ju fina material i klingan, knappast "B" men Morethan lär vara åtminstone två snäpp över.

          Frågan är om den dyra känsligheten har avgörande praktisk betydelse. Här pratar vi om beten som i princip rör sig framåt, så spö/lina har oftast kontakt med betet, då behövs sällan särskild känslighet, öringen klipper till tydligt i de flesta fallen. Men visst är det trevligt med spön som är "russin i kakan" som Morethan.

          Jag tänkte köpa ett något dyrare Shimanospö, ett "Dialuna" väldigt lätt men googlade japanskt och fick intrycket att det kan vara mer toppigt i aktionen än jag önskar så jag hittade istället mitt ABU Salty Stage som jag upplever ha mer ryggrad än Luvias men inte jobbigt toppigt.
          Senast ändrad av anteman; 2024-09-14, 14:17. Anledning: Förtydligande om aktion

          Kommentera


          • #45
            Finns ett gäng rullar hemma jag funderat på att para ihop ett eventuellt Morethan med och just nu lutar det åt en Daiwa Zillion.
            Har kört uteslutande med Fenwick quadrant 8-32g och en ombyggd Ambassadeur 5600 c5 mag och nu även en 4600 c5 mag så blir intressant att testa något nytt. Femwick är ju ett spö med mer djupare aktion så lär ju skilja sig en del mot lite nyare spön som då Luvias och Morethan.
            Men om jag förstår din sammanfattning rätt har Morethan lite mer kraft i klingan än Luvias samt lättare och känsligare ?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Kan skriva under på att en DC är lämplig, kör ofta en Exsence DC 2012 men har också prövat en Zillion SV TW 1000 som funkade bra den också. Luvias har ju fina material i klingan, knappast "B" men Morethan lär vara åtminstone två snäpp över.

              Frågan är om den dyra känsligheten har avgörande praktisk betydelse. Här pratar vi om beten som i princip rör sig framåt, så spö/lina har oftast kontakt med betet, då behövs sällan särskild känslighet, öringen klipper till tydligt i de flesta fallen. Men visst är det trevligt med spön som är "russin i kakan" som Morethan.

              Jag tänkte köpa ett något dyrare Shimanospö, ett "Dialuna" väldigt lätt men googlade japanskt och fick intrycket att det var ovanligt toppogt i aktionen så jag hittade istället mitt ABU Salty Stage som jag upplever ha mer ryggrad än Luvias men inte jobbigt toppigt.
              Ja är väl en väldigt relevant fråga om just hur står skillnad det blir men ibland är det ju kul att ”plocka russinen ur kakan”. Sen tveksam om det gör den stora skillnaden i antal fiskar…

              Exsence Dc verkar vara riktigt trevliga rullar och speciellt -12 modellen.
              Gissar på att du tog hem ditt Salty stage via Japan då eller? Nöjd med det köpet?

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Finns ett gäng rullar hemma jag funderat på att para ihop ett eventuellt Morethan med och just nu lutar det åt en Daiwa Zillion.
                Har kört uteslutande med Fenwick quadrant 8-32g och en ombyggd Ambassadeur 5600 c5 mag och nu även en 4600 c5 mag så blir intressant att testa något nytt. Femwick är ju ett spö med mer djupare aktion så lär ju skilja sig en del mot lite nyare spön som då Luvias och Morethan.
                Men om jag förstår din sammanfattning rätt har Morethan lite mer kraft i klingan än Luvias samt lättare och känsligare ?
                Ja det det stämmer. Fenwick 8-32g är riktigt trevligt , går du från det till Morethan så blir de lite toppigare mer känsligt och kännas betydligt lättare.
                Morethan 9,3 väger nog 125g om jag minns rätt.
                Söder kanske har Morethan hemma om du bor runt Stockholm så du kan känna på det.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                  Finns ett gäng rullar hemma jag funderat på att para ihop ett eventuellt Morethan med och just nu lutar det åt en Daiwa Zillion.
                  Har kört uteslutande med Fenwick quadrant 8-32g och en ombyggd Ambassadeur 5600 c5 mag och nu även en 4600 c5 mag så blir intressant att testa något nytt. Femwick är ju ett spö med mer djupare aktion så lär ju skilja sig en del mot lite nyare spön som då Luvias och Morethan.
                  Men om jag förstår din sammanfattning rätt har Morethan lite mer kraft i klingan än Luvias samt lättare och känsligare ?
                  Ja det det stämmer. Fenwick 8-32g är riktigt trevligt , går du från det till Morethan så blir de lite toppigare mer känsligt och kännas betydligt lättare.
                  Morethan 9,3 väger nog 125g om jag minns rätt.
                  Söder kanske har Morethan hemma om du bor runt Stockholm så du kan känna på det.






                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                    Ja är väl en väldigt relevant fråga om just hur står skillnad det blir men ibland är det ju kul att ”plocka russinen ur kakan”. Sen tveksam om det gör den stora skillnaden i antal fiskar…

                    Exsence Dc verkar vara riktigt trevliga rullar och speciellt -12 modellen.
                    Gissar på att du tog hem ditt Salty stage via Japan då eller? Nöjd med det köpet?
                    Jag gillar Exsence 12 för den kastar bra och problemfritt. Kastar uteslutande med kastbromsen på "min" läget så skulle önska ett snäpp lägre broms för att se hur den levererar då. Exsence 22 vore intressant att pröva men att byta "bara för att" när 12:an funkar så pass bra är inte aktuellt.

                    Däremot överväger jag att pröva min Zillion 1000 med en spole anpassad mer för långa kast med kompakta beten, MAG-Z BOOST 1000S G1 Spool, "bara för att" priset är ju mer överkomligt.

                    Jag tog hem spöt från Japan ca 160-180 USD, med tull å moms blev det inte så billigt som tänkt med jag är nöjd. Ångrar inte att jag inte köpte ett Luvias även om också det torde vara ett trevligt spö. Möjligen lite för mjukt i min smak men jag har inte kastat med det endast böjt och svingat det "torrt" på mässan.
                    Senast ändrad av anteman; 2024-09-14, 14:25.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

                      Ja det det stämmer. Fenwick 8-32g är riktigt trevligt , går du från det till Morethan så blir de lite toppigare mer känsligt och kännas betydligt lättare.
                      Morethan 9,3 väger nog 125g om jag minns rätt.
                      Söder kanske har Morethan hemma om du bor runt Stockholm så du kan känna
                      Ja blir en ju en lite lättare och ”modernare” set up. Även om jag trivs väldigt bra med just Fenwick spöt, otroligt skönt att drilla fisk på.
                      Tyvärr verkar Söder bara ha Morethan i webshopen så därför jag försöker få så mkt info som möjligt innan man klickar på köp.


                      anteman ja blir ju inte alltid så billigt som man hoppas på men i Japan finns ju tyvärr det bästa och roligaste utbudet för multi och speciellt om man vill ha multi till kusten och söker lite längre spön och optimerade spolar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 211 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 792 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 147 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X