Havsöringsspö för multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö för multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det låter fint, förutom Curado DC'n kör jag även Calcutta 200 DC och Amba 2500

Kommentera

Kör Amba 2500 och 4600 C4 Elite på Fenwick Ironfeather
      och blev positivt överraskad hur jäkla bra en billig 13 Origin C (8.2) funkar på Luvias

Kommentera

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
        Klämde lite på Westin spöt på lunchen idag. Det var inte så styvt som jag trodde. Får åka tillbaka och provkasta lite nästa vecka
        med Curado DC så får vi se hur det går
        Har också känt på Westins spöt och jag håller med om att det inte är en påk men hade önskat en något djupare aktion, smakfråga kanske. Verkligen synd att Westins aldrig tänkte på att sätta en trigger på 10’ 5-30g klingan, finns bara som haspel.

Berätta gärna hur din Curado 200 DC funkar för dig, t ex jämfört med din Calcutta DC. Tonyex en HÖ-räv i den länkade tråden ovan verkar gilla 2022 Curado DC kastegenskaper, dvs kastlängd och lugna spole men kanske lika mycket rullens (spolens) storlek som gör att den funkar bättre till lättare gäddfiske än t ex 2012 Exsence DC, vilken jag själv kör.
        Senast ändrad av anteman; 2023-10-14, 16:09.

Kommentera

Oj, den frågan var svår. Men jag gör ett försök.
          Curadon är nog den mest lättkastade multin jag har. Dvs minst PO's och stabila kastlängder. Utan att ha mätt, tror jag inte att den kastar längst. Däremot GISSAR jag att jag får bäst snittlängd med den. DC'n hanterar motvind och annat jobbigt bättre än mina andra rullar. Minus, ratten för att ställa om DC bromsen är liten och har otydliga markeringar som dessutom verkar nötas bort lite med tiden. Det är också onödigt krångligt att komma åt lagren för att olja

Mina Calcutta DC är första generationen (tror jag) det går inte att ställa in dem för flätlina. Med tanke på att den har en betydligt tyngre spole tycker jag att den presterar förvånansvärt bra. Den är också väldigt stabilt byggd. Kör en 200 för havsöring och en 250 för gädda. Jag har fått byta kullager en gång i gäddrullen, de är ganska små så antingen tål de inte belastningen eller möjligen borde jag köra lite tjockare olja.

Amba 2500 med availspole, mag broms och div andra trim är den som går att kasta allra längst med. I medvind, inte i motvind.

Sammanfattning, sen jag skaffade Curadon är det den jag använder oftast.

Kommentera

Ett bra försök! Jag lär fortsätta med min 2012 Exsence DC, den kan jag kasta en hel dag med utan PO även i motvind och jag söker i princip alltid HÖ där vinden ligger på mot land.

Kanske gör det väl mkt, nån som kör efter HÖ i frånlandsvind, iaf om det blåst mot land dagen innan?
            Vore dock lite intressant att pröva och se hur en 2022 Curado DC uppför sig i relation till min rulle och hur jag kastar.
            Senast ändrad av anteman; 2023-10-14, 16:11.

Kommentera

Kall vår så i går en sen premiärtur efter HÖ... Väddös utsida kallt 2-3° och "lagom" pålandsvind men mulet och disigt. Tyvärr ingen fisk...
              men fick iaf chansen att pröva mitt nya HÖ-spö till multirullen, ABU Salty Stage Prototype 972ML, import från Japan. (Sea-basspö för kustfiske).

Lätt och ganska välbalanserat för ett 9'7" spö med en 12 Exsence DC. Har en tja progressiv, relativt djup aktion, dock ej lika djup aktion som jag upplevt Luviasspön, serien med "regular action" när jag känt, böjt, viftat med dem, den senare lite mjukare, mer "svajig" i botten av klingan. (kan delvis bero på öglorna, större, mer vikt ger mer svaj och taperingen
              )
              Kastade 18-28g utan prut och utan svaj/eftersvängningar efter kastet, stor skillnad mot mitt mkt gamla Ron Tompson 9'6" spö!
              ABU-spöet har ett bakhandtag som är hela 10 cm kortare än RT spöt så smidigt när man som jag kastar med högerarmen och skiftar grepp för att veva med höger. Korta bakhandtag kan bli jobbigt vid större betesvikter men här funkade det utmärkt

Microringar, något mindre än jag hade önskat men det funkade utan problem även med en FG-knut genom öglorna. Multi är ju främst rullvalet vid plusgrader för mig.

Click image for larger version  Name:	20240331_182140.jpg Views:	0 Size:	2,22 MB ID:	2638167
              Senast ändrad av anteman; 2024-04-01, 20:10.

Kommentera

Det blev ett Westin W4, 10 fot, 10-40g för mig
                Bara en kort test hittills med 18g Sölv. Det kändes helt OK. Möjligen lite styvt. Tror inte att 10-12 gram skulle kännas bra
                Återkommer när det fått några dagar vid vattnet, testat fler vikter och jag förhoppningsvis fått drilla en öring också

Kommentera

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                  Det blev ett Westin W4, 10 fot, 10-40g för mig
                  Bara en kort test hittills med 18g Sölv. Det kändes helt OK. Möjligen lite styvt. Tror inte att 10-12 gram skulle kännas bra
                  Återkommer när det fått några dagar vid vattnet, testat fler vikter och jag förhoppningsvis fått drilla en öring också
                  Det är nog inte optimalt med bete under 18g men riktigt bra på bete över 20 tycker jag. Det är lite ovant med den toppiga aktionen i början. Jag gillar att ha den aktionen på Vätten iallafall.

Kommentera

Hepper2 jag är lite nyfiken på hur du upplever ditt Daiwa Morethan spö?
                    Kikat på det men är lite fundersam till just hur toppigt är det, vilka vikter tycker du det fungerar bäst med samt om det kortare backhandtaget stör?
                    Tanken var att köra det spöt till havsöring i Stockholms skärgård med beten runt 12-25g.
                    Tacksam för all input du vill dela med dig av om spöt.

Kommentera

Mitt spö ovan 9’7” har ett bakhandtag som är ”japanskt” kort men jag upplever inte det som en nackdel, snarast tvärtom. På ett spö för gädda och tyngre beten100-150g vill jag få bättre hävstångseffekt men med beten ä15-30g behövs inte det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04