Är det någon som vet skillnaden förrutom färg? Priset är ju det samma.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Fuego vs Aggrest
Collapse
X
-
Beror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...
- Gillar 2
-
Smaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.
- Gillar 1
Kommentera
-
Hej!
Aggrest är en något enklare rulle som också är något billigare i många länder. Jag tror att anledningen till den likartade prissättningen beror på att Fuegon är prissänkt hos många handlare.
Apropå material så har jag inte sett några nackdelar alls med Fuegons material. Jag tror att de typer av plastmaterial som används i dagens rullar över budgetnivån är fullt likvärdiga med metall, möjligen undantaget mycket stora/kraftiga rullar.
Jag har Fuegon (20 Fuego LT) i både 2500 och 4000.
Kommentera
-
Du måste fatta att jag är gammalUrsprungligen postat av anteman Visa inläggSmaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.
Från tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv
Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.
"Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."
Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)
- Gillar 1
Kommentera
-
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-09-11, 16:52.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Gammal är så relativt, jag är så gammal att jag inte minns de klara signaler som en redig aluminiumkropp ger... Och" nöjer" mig numera med mindre :-)Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
Du måste fatta att jag är gammal
Från tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv
Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.
"Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."
Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)
Visste inte ens att Fuego nånsin haft magnesium varken på multi eller haspel men har inte koll på äldre Japanmodeller trots att jag började fiska sent 70-tal... Men av länken förstår jag att Fuego var premium förr, 280 USD år 2010, nu lirar Fuego i de lägre divisionerna...Senast ändrad av anteman; 2023-09-11, 17:38.
- Gillar 1
Kommentera
-
Fuego LT har alla varit tillverkade i plast. Zaion och Ci4 är i min mening bra plaster som flexar lite och tål mycket stryk, samt service. Jag tycker att Fuego verkar hålla bäst i den prisklassen utan tvekan. Jag menar...drevet i en 2500-storlek (zink) är större än alla andra rullar i samma storlek. Till och med större än ett drev från en Penn-haspel i storlek 4000.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggBeror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 497 visningar