Daiwa Fuego vs Aggrest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Fuego vs Aggrest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Fuego vs Aggrest

    Är det någon som vet skillnaden förrutom färg? Priset är ju det samma.

  • #2
    Beror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...

    Kommentera


    • #3
      Smaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Aggrest är en något enklare rulle som också är något billigare i många länder. Jag tror att anledningen till den likartade prissättningen beror på att Fuegon är prissänkt hos många handlare.

        Apropå material så har jag inte sett några nackdelar alls med Fuegons material. Jag tror att de typer av plastmaterial som används i dagens rullar över budgetnivån är fullt likvärdiga med metall, möjligen undantaget mycket stora/kraftiga rullar.

        Jag har Fuegon (20 Fuego LT) i både 2500 och 4000.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Smaken är som baken, kör en 2500 Stradic Ci4 och D Prorex V som båda har ngt slags "grafitplast" och de flexar inte alls, funkar bra till fiskar i Sverige. Alu är säkert lite mer rigid, kanske håller interna delar "på plats" som det sags här och där men ingen av mina "grafithaspelrullar" har blivit "sliten" innan den gått i pension s a s. Magnesium tror jag dock inte att Fuego haft, lite av känsligt lyxmaterial på rullar.
          Du måste fatta att jag är gammal Från tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.

          "Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."

          Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)

          Kommentera


          • #6
            En Fuego i magnesium måste vara många generationer bak i syskonskaran. Men vi kanske inte snackar haspelrullar?

            Redan 2008 hade Fuegon Zaion.
            The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-09-11, 16:52.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

              Du måste fatta att jag är gammal Från tiden före Zaion, eller snarare; När Zaion lanserades som ett rymdmaterial med fantastiska egenskaper. Tills jag testade det själv Jag upplever inte Zaion som kanske för flexigt i första hand, utan för dämpande. En metallrulle upplever jag överför signalerna från betet tydligare och är huvudskälet till att jag föredrar metall.

              "Impressions: Both Shimano and Daiwa went in a similar direction with the introduction of their spinning reels that once made use of magnesium (Stradic Mg and Fuego) and now utilize advanced carbon composites."

              Källa: good ole Tackletour (http://tackletour.com/reviewdaiwafuegoaspin.htm)
              Gammal är så relativt, jag är så gammal att jag inte minns de klara signaler som en redig aluminiumkropp ger... Och" nöjer" mig numera med mindre :-)
              Visste inte ens att Fuego nånsin haft magnesium varken på multi eller haspel men har inte koll på äldre Japanmodeller trots att jag började fiska sent 70-tal... Men av länken förstår jag att Fuego var premium förr, 280 USD år 2010, nu lirar Fuego i de lägre divisionerna...
              Senast ändrad av anteman; 2023-09-11, 17:38.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Beror lite på årsmodell. Traditionellt har Fuego varit bättre än Aggrest. Dock verkar senaste modellen av Fuego vara gjord av zaion istället för magnesium som tidigare, medan Aggrest'en är aluminium. Jag hatar rullar av plast (zaion) så om jag inte har helt fel i ovanstående skulle jag av materialskäl välja bort Fuego'n...
                Fuego LT har alla varit tillverkade i plast. Zaion och Ci4 är i min mening bra plaster som flexar lite och tål mycket stryk, samt service. Jag tycker att Fuego verkar hålla bäst i den prisklassen utan tvekan. Jag menar...drevet i en 2500-storlek (zink) är större än alla andra rullar i samma storlek. Till och med större än ett drev från en Penn-haspel i storlek 4000.

                Kommentera


                • #9
                  Daiwas drev i haspelrullarna är något i hästväg på senare år. Frågan än om kombinationen litet rullhus och monsterdrev är bra i längden. Tiden får utvisa.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 697 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 336 svar
                  266 512 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg barnmorskan  
                  Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                  15 svar
                  2 364 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Fisketrassel  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  892 svar
                  142 381 visningar
                  16 gillar
                  Senaste inlägg Kulfisk
                  av Kulfisk
                   
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 046 svar
                  196 464 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Villespinn91  
                  Arbetar...
                  X