Letar efter nytt multispö (abborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar efter nytt multispö (abborre)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Aktionen är väl böjen, d.v.s fast etc etc.
    och jag fiskar primärt gädda så tar helst med max 1-2 spön för annat fiske när jag drar ut. Därav att jag försöker helgardera med one-size fits all utan att lägga för mycket slantar på ett spö som tas fram ibland

Kommentera

Ursprungligen postat av Scarnack Visa inlägg
      Aktionen är väl böjen, d.v.s fast etc etc.
      och jag fiskar primärt gädda så tar helst med max 1-2 spön för annat fiske när jag drar ut. Därav att jag försöker helgardera med one-size fits all utan att lägga för mycket slantar på ett spö som tas fram ibland
      Jag klarar mig i 95% av fallen med ett spö till borre, det är bara extremfallen som kräver fler spön: jag kör t.ex haspel till nedfiske med ultralätta skallar och göskombon om jag vill dänga 12 cm jiggar med 20 g skallar. Sweetspot är 1610M för mig, MH är inte kul att fiska jerk/cranks/chatterbait med och är ändå inte optimalt för jigg om det är det man föredrar.

Kommentera

Jag har för närvarande Revo 4 combon i silver utförande som jag köpte för något drygt år sedan. Rullen kommer jag väldigt bra överens med men känslan i 10-30 spöt som ingick är, utan att ha några andra referenser till lättare multispön, något bristande.
        Jag vill inte ha ett klenare spö för som det nuvarande spöt känns trots att det är klassat som MH som väldigt klent och för det svårt att få ordenlig bottenkontakt. Men det kan vara så att det är jag som inte vet hur det ska kännas och att jag är helt ute och cyklar =)

Så det jag egentligen frågar är om man investerar i ett spö på runt 1500 om känslan blir så påtagligt mycket bättre eller om jag ska fortsätta köra på det nuvarande spöt jag har eftersom abborrfiske inte är mitt primära fiske i nuläget.

Jag tänker ett MH fast action spö (eftersom att jag i stort sett aldrig kastar crankbaits eller vibrationsbeten) till jigg och texas där jag använder som lägst 7gram skalle+jigg och krok oftast högre vikt för att maximera bottenkontakt. Gärna med lite större mått på spöringarna då jag upplever att knuten FC tafs tjongar till i ringarna på vissa spön

Jag har läst mycket om Shimano SLX spön att dessa ska vara mycket bra allround till budgetpris men har suttit i två veckor och läst olika tester online och bara lyckats bli ännu mer förvirrad.

Förlåt igen för att jag har kidnappat tråden och är besvärlig men jag är totalt vilsen i denna djungeln =(

Kommentera

Ursprungligen postat av Scarnack Visa inlägg
          Jag har för närvarande Revo 4 combon i silver utförande som jag köpte för något drygt år sedan. Rullen kommer jag väldigt bra överens med men känslan i 10-30 spöt som ingick är, utan att ha några andra referenser till lättare multispön, något bristande.
          Jag vill inte ha ett klenare spö för som det nuvarande spöt känns trots att det är klassat som MH som väldigt klent och för det svårt att få ordenlig bottenkontakt. Men det kan vara så att det är jag som inte vet hur det ska kännas och att jag är helt ute och cyklar =)

Så det jag egentligen frågar är om man investerar i ett spö på runt 1500 om känslan blir så påtagligt mycket bättre eller om jag ska fortsätta köra på det nuvarande spöt jag har eftersom abborrfiske inte är mitt primära fiske i nuläget.

Jag tänker ett MH fast action spö (eftersom att jag i stort sett aldrig kastar crankbaits eller vibrationsbeten) till jigg och texas där jag använder som lägst 7gram skalle+jigg och krok oftast högre vikt för att maximera bottenkontakt. Gärna med lite större mått på spöringarna då jag upplever att knuten FC tafs tjongar till i ringarna på vissa spön

Jag har läst mycket om Shimano SLX spön att dessa ska vara mycket bra allround till budgetpris men har suttit i två veckor och läst olika tester online och bara lyckats bli ännu mer förvirrad.

Förlåt igen för att jag har kidnappat tråden och är besvärlig men jag är totalt vilsen i denna djungeln =(
          Inte riktigt med på vad du vill ha för svar? Påminner mig om många diskussioner utanför FS, där man får frågan om råd utifrån prylar en själv använt, får en rekommendation- varpå personer helt plötsligt ställer in sig på något helt annat utifrån vad den nyss övertygats om i sin läsning på nätet. Ibland kan ett överanalyserande bakom tangenterna vara ett hinder. Den bästa rekommendationen jag kan ge är att åka in och känna på spöna själv i närmsta butik.

Ett MH spö säger mer eller mindre inget, kolla bara på G.Loomis klassningar.

Spöt du använder nu, är ett combo spö, som jag minns som väldigt tunt i klingan för att vara 10-30g. Minns även att det är rätt så "regular" aktion. Känslan överfördes inte så bra genom gummigreppet. Hela minnesbilden är, sladdrigt? Möjligen funkar det bra till retrieve beten.

Vill du ha bättre bottenkontakt, är ett något krispigare, styvare spö att föredra. Gör du hoppet till något av ovannämnda spön vill jag påstå att du lyfter din fiskeupplevelse ett flertal snäpp.

SLX spöna i den nya utgåvan (blå stripe ovanför rullfästet) har fått goda omdömen, och upplevs vara "känsliga". Är det så verkar det vara ett kap. Jag har känt på det som hastigast i butik - typiskt bass spö med grov nedre del, hyfsat rappt och något framtungt. Som sagt bra med bett i mittdelen och ner.

Kommentera

Så är det, jag refererar till Shimanos spöserier medan t.ex MH kan upplevas helt annorlunda inom andra tillverkares spöserier - allt är som bekant relativt.

Kommentera

Du har nog lite rätt. Jag skulle ha formulerat mig bättre och kanske börjat med den nuvarande combon för att ge folk något att ha som referens. Det låter lite som att du har satt rätt ord på vad jag söker, mer ryggrad och känslig topp. med MH menar jag ett spö på 7' eller mer då jag ofta fiskar från land, som orkar med lite tyngre vikter än de generella 7-21 som verkar vara standard på väldigt många borrespön på de sidor jag har tittat på. Det väsentliga för mig är också kastlängder mer än drillningen.
              Jag är väldigt dålig på att vifta spön i butik men kan ju absolut avgöra om spöt har en mjuk topp eller parabolisk böj

Jag kan absolut lägga pengarna på ett renodlad Texas spö som aldrig riggas om men vill helst ha möjligheten att kunna t.ex. fiska lättare gösfiske utan att känna att grejorna är på väg att gå sönder vid kast runt maxvikter eller i mothugg.

Kommentera

Gör ett sista försök sedan ger jag mig haha.

Prorex XR serien. Som tidigare nämnts är klassningar som MH ytterst subjektivt men båda spöna verkar ha snabb action, jag här läst en hel del av den 107 sidiga tråden angående XR spöna men frågar ändå om råd, för blandat fiske från land och båt.

PXX802MMLFB-CS 7-28
                PXX6102MLFB-CS 3-28

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 724 visningar