Bästa gäddbeten för er detta året, 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa gäddbeten för er detta året, 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa gäddbeten för er detta året, 2023

    Drar ju mot höst här nere i Blekinge så antar ni längre upp är än närmre den.

    Vad har ni haft för bra beten som funkat för er i år, och under vilken årstid?

    Är nybörjare så hade behövt få in lite mer rekommendationer än de få ja fått IRL då jag egentligen endast känner en annan vän som är såld på fiska slemkrokodiler.
    .
    Alla typer är av intresse, om ni fiskar de på nåt särskilt sätt så får ni gärna lägga till den infon med.

    Fridens!

    Önskar er alla en höst med många fina madammer!

  • #2
    I år har det inte blivit något gäddfiske... Skulle rekommendera dig att satsa på ett mindre gäng olika beten (tips finns på FS eller lär komma) med olika egenskaper (och som du gillar på ngt sätt) så du kan fiska olika vattendjup och med olika fart och rörelsemönster.

    Jigg, nån wobbler, jerkbait, spinnerbait samt något skeddrag vill jag gärna ha med mig, "heta gäddbeten 2023" tror jag inte på alls, PR och tillfälligheter...

    Tänk på att favoriter kan vara beten som man fått mest fisk på just för att man kör dem mest av de beten man har... För att de t ex, "ser heta ut" "rör sig bra" eller "kastar långt i motvinden"..
    Senast ändrad av anteman; 2023-09-02, 11:06.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
      Drar ju mot höst här nere i Blekinge så antar ni längre upp är än närmre den.

      Vad har ni haft för bra beten som funkat för er i år, och under vilken årstid?

      Är nybörjare så hade behövt få in lite mer rekommendationer än de få ja fått IRL då jag egentligen endast känner en annan vän som är såld på fiska slemkrokodiler.
      .
      Alla typer är av intresse, om ni fiskar de på nåt särskilt sätt så får ni gärna lägga till den infon med.

      Fridens!

      Önskar er alla en höst med många fina madammer!
      Försök att få tag på några Swim Whizz wobbler innan det är för sent...
      Mvh Old Firehand Leif Engström

      https://www.bojdaspon.se/beten-fiske...-whizz-wobbler ...

      Kommentera


      • #4
        Okej, jag ändrade inlägget lite till att även inkludera Blekingekusten då jag kommer fiska i havet mera framöver men från land fortfarande dock. Eventuellt en sväng imorgon..

        Mm, jag har ju mina lazy jerks ja helst kör när de är jerkbete som gäller, jiggar har jag ingen favorit bland det tjugotalet olika modeller jag har, men tenderar till stt gilla rund form på dom.

        Jag tror jag bör satsa lite tid på att hitta de gummibeten som funksr bäst för mig och sen köra på bara dom ett längre tag,
        Pig shad Jr, ricky the roach 14+18cm och någon till, ev mcpike jr eller mcrubber jr. Känner att jag nog byter gummibete lite väl ofta, har nog med att jag har sä många olika med mig ut. .

        Har dom ja gillar riggade med 5-7/10-14 skruvskalle för olika djup, som oftast är ett fåtal meter om ens det, brukar ta en lättare när den haft bottenkontant.

        De finns så mycket att välja på bland beten.. Vill ju testa alla typer.... Men det påverkar nog min skicklighet på att kunna framföra ett gummibete så bra som möjligt.

        Ni kanske kan hjälpa mig med åsikter om de gummibeten ni fått mest på?
        Vet att jag borde minimera mängden beten och istället lära mig presentera dom optimalt istället.
        ​​​​
        Mitt go to skedbete är zazzaa pike vilket jag fått några på, det har funkat rätt bra och ska testa om den nya rattling atom är något, lill a modellen va för lätt för kasta med mitt spö.


        Mycket yrande och surrande haha... men f*n inte lätt när man inte har någon irl att diskutera sånt här med..

        Tack för er hjälp!

        Kommentera


        • #5
          Jag tycker det låter som en god strategi. Sannolikt bättre utfall i att lära sig några beten man tror på än att varje år pröva det senaste även om det finns en viss lockelse i det senare. Mycket vi byter som vi inte behöver byta men vi vill av olika mer eller mindre relevanta skäl.

          Kommentera


          • #6
            Hej,

            För min del har Atom varit överlägset bäst (25 g blå/silver). Andra plats wobbler. Så för egen del blir det mest atom och om jag vill ha lite omväxling så kanske det blir en wobbler.

            // N

            Kommentera


            • #7
              Swim Whizz och Westin Jätte har varit bäst i år igen!

              Kommentera


              • #8
                Ta med få beten av olika typer och färger och lär dig fiska med dom -det där med för mycket grejer att välja på känner nog dom flesta igen .
                var ett tag sen jag tröttnade på det där och har på slutet kört Max 4-8 beten med och varierar vad som är med istället .
                finns ju färger som är kanon för vissa vatten som ger nära noll i andra så man behöver ju knäcka nöten både för vattnet och för den dagen du är där .

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
                  Drar ju mot höst här nere i Blekinge så antar ni längre upp är än närmre den.

                  Vad har ni haft för bra beten som funkat för er i år, och under vilken årstid?

                  Är nybörjare så hade behövt få in lite mer rekommendationer än de få ja fått IRL då jag egentligen endast känner en annan vän som är såld på fiska slemkrokodiler.
                  .
                  Alla typer är av intresse, om ni fiskar de på nåt särskilt sätt så får ni gärna lägga till den infon med.

                  Fridens!

                  Önskar er alla en höst med många fina madammer!
                  Fiskar också i Blekinge skärgård.
                  Lazy jerk funkar bra
                  Westin Swim i diverse motoroil, mörkare / naturliga kulörer är också bra
                  ​Pig Shad Jr, 18cm shallow riggat har också varit en höjdare.

                  Väntar på några Scout Swim jag tänkt testa nu under hösten.

                  Är dem tröga så har det ofta fungerat bra downsiza till ett lite större chatterbait

                  ​​

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

                    Har dom ja gillar riggade med 5-7/10-14 skruvskalle för olika djup, som oftast är ett fåtal meter om ens det, brukar ta en lättare när den haft bottenkontant.
                    Riggar mina alltid med Shallow skruv, behöver jag kommer ner hänger jag på en liten tungsten vikt. Dock fungerar det oftast bäst för mig i Blekinge att köra Shallowriggat även på ställen där det är 2-3m djupt. Gäddorna stiger upp och tar betet, ofta under spinstopp.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    892 svar
                    142 227 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 288 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X