Er drömrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Er drömrulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Högst på listan nu står nog också en Isuzu eller Brightliver.
    Vintagelook, tydliga spår av hantverk och exklusivitet är nyckelorden

    http://products.brightliver.com/?cid=50329

    Click image for larger version

Name:	20191222_2777657.jpg
Views:	1102
Size:	161,4 KB
ID:	2628571
    Brightlivers rullar är allt riktigt häftiga. Har du sett den här?

    Click image for larger version

Name:	brightliver etched reel.jpeg
Views:	668
Size:	105,4 KB
ID:	2628714

    Ruggigt snygg!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Brightlivers rullar är allt riktigt häftiga. Har du sett den här?

      Click image for larger version

Name:	brightliver etched reel.jpeg
Views:	668
Size:	105,4 KB
ID:	2628714

      Ruggigt snygg!
      Verkligen!
      Skulle kunna tänka mig en MB Pagani också även om jag inte tycker Megabass rullar känns så hantverksmässiga. Eller en Pflueger Summit 1993? De är ju inte high end sexy, men sjukt snygga och kostar som en billig vevknopp av bättre märke...

      Kommentera


      • #13
        Min favorit är Shimano exsence dc 12/13. Relativt lätt, tål tuffa tag, har clickdrag, kastar långt, hög utväxling och fungerar till gäddspinn. Inne på 4e gäddsäsongen som förstarulle. Har bytt ut något vevlager som rostat sönder men annars fullt funktionell med regelbunden service. Så det är väl en påbyggnad av den rullen som är min drömrulle, med bl.a. lite lättare spole och ett mer avancerat dc-system vilket verkar ha kommit iom Shimano antares DC MD -23 https://japantackle.com/newproducts/...ares-dcmd.html .

        Klart att man går igång på klassiker som är trimmade men jag sålde bort allt. Orkade inte med allt underhåll.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Brightlivers rullar är allt riktigt häftiga. Har du sett den här?

          Click image for larger version

Name:	brightliver etched reel.jpeg
Views:	668
Size:	105,4 KB
ID:	2628714

          Ruggigt snygg!
          Smaken är som baken…
          Den ser ut som en gammal ABU Record utsmyckad som en festlig sombrero.

          Själv föredrar jag blygsam elegans - det är insidan som räknas.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

            Smaken är som baken…
            Den ser ut som en gammal ABU Record utsmyckad som en festlig sombrero.

            Själv föredrar jag blygsam elegans - det är insidan som räknas.
            Kanske det här är mer din stil isåfall?

            Robelson Maverick 3601: https://keep-running.c.blog.ss-blog....ning/DSC01.jpg

            Även denna ISUZU tillverkad. Den har en mer klassisk färg.

            Kommentera


            • #16
              Benjamin S, Mavericken var absolut mer min grej.

              Jag är inte så välbevandrad i rullarna i tråden. Robertson Maverick 3600 kostar omkring 700 dollar. Det är kanske inte sjukt dyrt men inte direkt billigt. Vad är det köparen betalar för (i förhållande till massproducerat high end)?
              Bättre materialval?
              Hållbarhet?
              Exklusivitet?
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Benjamin S, Mavericken var absolut mer min grej.

                Jag är inte så välbevandrad i rullarna i tråden. Robertson Maverick 3600 kostar omkring 700 dollar. Det är kanske inte sjukt dyrt men inte direkt billigt. Vad är det köparen betalar för (i förhållande till massproducerat high end)?
                Bättre materialval?
                Hållbarhet?
                Exklusivitet?
                Du betalar för allt ovanstående stämmer väldigt bra, men också för en filosofi. Det finns en anledning till att man väljer dessa ganska "omoderna" rullar framför många av de moderna Daiwa och Shimano-rullarna. Det känns helt enkelt bättre och roligare att fiska med dem, inte fysiskt, men psykiskt. Varför fiskar vissa i Sverige med sina Ambassadeurer från 70-talet framför högmoderna lågprofilare? Varför uppgraderar man en Ambassadeur 2500 för att kasta ultralätta beten? Vissa bara uppskattar det mer.

                Detta är starkt framstående i Japan där vissa typer av fiske har blivit en livsstil. Mest framstående är det bland "surface style"-fiskarna, bäckfiskarna uppe i bergen och Tanago-traditionalisterna. Vibben passar vissa fiskare bättre. Gillar du den här typen av fiske och tycker att det är häftigt...då kanske du vill lägga dem där extra pengarna för att dels få en exklusiv, hållbar och materialmässigt fantastisk produkt...men också för att bevara filosofin som gör fiske roligt för dig.

                Vissa kanske bara skakar på huvudet när de hör det här, men jag personligen kan uppskatta det. För en gångs skull är man inte ute efter att bara ha de allra bästa prylarna och det allra nyaste, utan man använder aktivt utrustning som bara är till för att göra fiske kul. Det behöver inte vara bättre eller effektivare. Enbart roligare.

                Kommentera


                • #18
                  Jag tror jag ägt några av mina "drömrullar", luttrad på gamla dagar blir rullarna mer och mer verktyg, förvisso roliga sådana.
                  Men det finns fortfarande en, den som kom undan under mina maniska rullköpardagar för en herrans massa år sedan:
                  Daiwa TD-Ito
                  Dels för den bygger på en av världens absolut främsta rullplattformar, Daiwas TD-Z, men inte minst för Ito spökat ut den ordentligt främst utseende- men även
                  funktionsmässigt.

                  En Isuzu 420 eller 730 SSS hade jag också kunnat leva med men tror jag hade utvecklat samma allergi mot en sådan som jag fgjorde mot 1500/2500C till slut.

                  Rent bruksmässigt, det frågas ju i trådstarten om fulländade rullar, är och förblir Daiwas original-Zillion 100 min favorit.
                  Perfektion är att ta i, slirbromslamellerna från fabrik är av äldre standard, annars är första Zillion i princip bättre på allt jämfört med andra rullar i sin klass.
                  Den 6.3:1 jag numer själv äger (efter att ha sålt ett par andra) med lamellerna utbytta är nog så nära perfektion jag kommer komma.

                  Anledningar?
                  Jo, den är som sagt bra på allt i sin kategori. Konstruktion och byggkvalitet som knappast kan matchas. I min värld den mest välkonstruerade lågprofilaren som byggts, och jag har sett insidan på MÅNGA olika.
                  Dessutom köpte jag rullen billigt i nyskick med kartong och tillbehör, bara det är ju drömskt när man pratar japantillverkad rulle av utomordentlig kvalitet.

                  Att jag ägt Zillion i perioder, haft åtskilliga tiotals andra rullar mellan dessa perioder men ändå studsat tillbaka till Zillion ser jag som ett tecken att det här kanske är en av mina "drömrullar", även om jag inte tänker i sådana termer rent generellt.
                  Click image for larger version

Name:	ZillionNoen01b.jpg
Views:	389
Size:	283,9 KB
ID:	2628986
                  Jag tycker det är en rätt tjusig rulle att titta på också.

                  Click image for larger version

Name:	ZillionCarbontex01e.jpg
Views:	426
Size:	206,6 KB
ID:	2628985
                  Insidan dock betydligt vackrare än utsidan.

                  Kan däremot inte på rak arm påstå att det är den bästa rullen som finns, tack och lov finns det många andra rullar som konkurrerar om den utnämningen...


                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Enbart roligare.
                  Inte enbart, när det gäller i stort sett samtliga udda japanska fåglar av den här typen: rejält mycket dyrare!
                  Har fått känslan av att många av dessa dyra retromodeller som säljs och har sålts i Japan mest är hyllvärmare som plockas ut för finfiske, men jag kan säkert ha fel i det.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Inte enbart, när det gäller i stort sett samtliga udda japanska fåglar av den här typen: rejält mycket dyrare!
                    Har fått känslan av att många av dessa dyra retromodeller som säljs och har sålts i Japan mest är hyllvärmare som plockas ut för finfiske, men jag kan säkert ha fel i det.
                    Det stämmer delvis. Men folk använder aktivt finrullar under fiske baserat på vad jag sett på Instagram. Vissa är definitivt samlare dock. Jag skulle säga att surface style fiskarna använder rullarna väldigt mycket.

                    Kommentera


                    • #20
                      Min Drömrulle är för dyr för mig :-) men man kan ju drömma :-)
                      Ambassadeur 2601C Elite
                      Bifogade filer
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 335 svar
                      266 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 219 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X