2023, Bästa jerkbaits och swimbaits enligt er? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2023, Bästa jerkbaits och swimbaits enligt er?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av AndyLFC Visa inlägg

Gillar gäddfemmans specialfärger, black pike, hulken och snaskarkexet
    Men shit, tackar! Då blir det en beställning

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

Men shit, tackar! Då blir det en beställning
      Blir dyrt att läsa sådana här trådar, satt precis själv och lade 3 scout swimmer i varukorgen

Kommentera

Ursprungligen postat av AndyLFC Visa inlägg

Blir dyrt att läsa sådana här trådar, satt precis själv och lade 3 scout swimmer i varukorgen
        Hahah helt rätt :-)

Kommentera

Buster Jerk Scout Swimmer och Westin Swim.

Kommentera

Gummibeten har jag till vansinne, har nog minst en av alla tillgängliga mellan 14-19cm och ett gäng större än så. Köpt många på abushoppen för 35:- men de är ju bara beast och mcpike, resten har kostat en hel del. Fiskar i sjöar, lite i ån så är inte så vanligt få en större, nöjer mig med en liten med. Är ju nybörjare liksom.

​​​​​​Kan hålla med om lazy jerks tråkiga färger, har en parrot, en golden burbot och en pike. Ska kolla gäddfemmans färger.

När ändå gummi kom på tal, vad är eran erfarenhet av instant spinnerbaits? Rent generellt ger gummi mycket dåligt för min del. Trots allas lovordande kring den o den jiggen. Ricky the roach är den enda som gett mer än en gång, i 14 cm storlek, gråa färgen som ser mest äkta ut.

Funderar på testa både riktigt spinnerbait och chatterbait, men är tveksam då instant spinnerbait inte gjort skilnad.

Även kört större spinnare för testa det, noll. Skeddrag har gett några via zazzaa pike.

Spöt mitt är klassat 50-100g men går kasta lättare än så, neråt 25g. 105g funkar med, väldigt behändigt för en nybörjare som bara vill ha ett spö, SG2 power game 7'3" 50-100g opt 90g.
            Otroligt nöjd med det, haft ett svartzonker 40-150g som inte funka med något under 100g så de lämnades tillbaka. Detta lär stanna även när ja väl går på multi igen, nästa säsong antagligen.

Kommentera

Aldrig testat instant spinnerbait, vanliga spinnerbaits kan ibland fungera, speciellt om gäddorna är tröga men tycker personligen det är väldigt tråkigt att fiska med :⁠-⁠)

Chatterbait fiskar jag mest efter aborre men blir ju väldigt ofta uppätna av både mindre och större gäddor

Kommentera

Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
                Tja!
                Fastnat lite för dessa kategorier av beten pga deras fina gång varesig jag frammanar den eller inte, både ger fisk.

Är förhållandevis ny inom fiske särskilt efter gädda specifikt sp skulle gärna vilja få in en näve tips på vad jag bör köpa.
                Just nu har jag följande:
                Ticsaren 11
                Buster II 12
                Lazyjerk 120 * 2
                IFISH The guide 10
                Lazyjerk distance
                Abu flathead killer 10 * flertalet

Utav dessa så Lazyjerks mins klara favoriter då dom är mycket enkla att få i fin rörelse även genom enbart använda veven. Dessutom så tål dom att man kopplar på en mindre svans typ mcmio(tror jag, alt mcmy) och gången förändras inte. Två beten i ett liksom.
                ​​​​​​Efter Lazy Jerk kommer helt klart fathead killer, sjukt fin gång enkelt men dom har utgått och har ingen möjlighet få tag på dom i 15cm version, utan bara denna 10cm version på 25g, lite väl lätt för mitt spö. Önskar dom kunde producerat dom igen då abu inte har nåt rent jerkbait, väl?

Jo jag har även en HiLO Jerk som ja köpte för att den va så otroligt ful.

Så vad rekommenderar ni? Ticsaren och Buster 2 är de beten jag räknar som minst värda sina pengar och även svårast få gå fint.
                Vill ha beten med dels fin egengång och sen även med bra manufakturerad gång både med vev och spö.

Fridens!
                Hade man varit tvungen välja en bland alla jerkbaits/swimbaits så hade det blivit Scout Swimmer.

Kommentera

Kört lite med instant spinnerbait. Tungt och dåliga kastlängder så tas inte fram så ofta längre. Men har levererat fina gäddor ffa när jag vevat sjukt långsamt och riktat fisket på platser där det tidigare stått grövre fisk. Största på 8,58kg och misstänker att jag hade en ännu större på som tyvärr släppte. Samma plats men en annan månad. Men då har det varit långsam inspinning som fungerat för mig. Viktigt för gummibetets gång är att man riggar med ett jigghuvud på åtminstone 10gram annars kantrar betet. Fränstam har ju en video där han plockar 3st 120cm+ på ett och samma fiskepass med just instant spinnerbait.

En uppseglande favorit är annars westin swim 15cm, 107 gram suspending. Kastar långt och jerkvevar man den med lite högre utväxling får man riktigt långa fina svep ut åt sidorna och den är bra viktad så hänget är riktigt fint oxå. Är lite tålamodsprövande då det tar tid att fiska hem betet på det sättet men helt klart ett annorlunda bete då man kan få det att fiska som ett jerkbait utan att behöva jerka med spöt. Fått flera bättre gäddor på betet bl.a. en på prick 7 och två kast efter den bet det en efterleksgädda på 9,95. Ger enligt mig inte lika många kontakter som westin swim 12an som jag upplever klart vassare sett till antal och som jag håller som ett fantastiskt bra allroundbete.

Annars är lazy jerk 155mm ett bete som jag tänkt fiska länge med och som alltför många hyllar för att jag inte ska pröva det. Verkar kasta fint också. Har en lite sävligare gång och ett rätt bra häng i originalutförande. Blir att beställa några blanks och måla om till nästa säsong. Kanske göra en riktigt suspending variant á la Krus, dvs ta ut övre kulblyet och limma ihop.

Spinnare är ju annars ett sjukt underskattat bete och är verkligen värt att pröva om inget annat fungerar. Framför allt under sommarmånaderna.

Synd bara att färgsättningen för nyare beten ofta lämnar mer i övrigt att önska. Var är alla coola old school färger och snälla droppa alla larviga prefix, ex. "snaskar" ?
                  Senast ändrad av gabbu; 2023-12-17, 19:20.

Kommentera

Den lilla versionen på Pig. Piglet är ett av de absolut bästa jerkbeterna. Absolut inte lättjerkat om man inte är van vid det. Men sjukt bra bete.

Vill man ha ett större så är Rapala subwalk en riktigt favorit.

Kommentera

Alltså jag är ju en lat en jäkel, så jag fiskar nästintill bara med följande:

Westin Swim 12 och 13,5cm
                      Fatboy Swim
                      SavageGear 4Play (gamla modellen, har inte testat den nya)

Att stå och dra i spöt som en vettvilling är inte min grej. Så dessa beten som har en bra gång utan att behöva anstränga sig är ju guld värda.
                      Och jisses vad fisk dom kan fånga.

Har fiskat mycket med Buster Jerk och sånt, men att stå där och vifta är inte min grej.

Har börjat snida mina egna också med lite filosofi som ovan och sen får vi se om jag kommer köpa många fler beten om det faller väl ut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 710 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04